FWD midracer 28/28

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: FWD midracer 28/28

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Itsekin olen vastaavanlaista tyyppiä suunnitellut, mutta aina olen päätynyt mielestäni liian suureen istuinkorkeuteen. Tuo 55 cm on aika hyvä saavutus!

Istumakorkeuttahan saa helposti alemmas jos hyväksyy korkeammalla olevat polkimet :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

irakas kirjoitti:

Minusta Jarcco on löytänyt vankalla kokemuksellaan midracerissaan sopusuhtaisen ja aika lähellä ideaalia olevan ratkaisun, jossa toteutuu monet näillä palstoilla olleet ajatukset. Itsekin olen vastaavanlaista tyyppiä suunnitellut, mutta aina olen päätynyt mielestäni liian suureen istuinkorkeuteen. Tuo 55 cm on aika hyvä saavutus!

Sakari

Kiitos :oops: Kyllähän näin pitkällä harjoittelulla pitääkin syntyä ainakin itseä miellyttävä lopputulos (eka nojakin tein v- 98)... Mutta aina jää parantamisen varaa, onneksi! Kyllä tuossa on minusta istuinkorkeus - poljinkorkeus suhde erittäin hyvä, 55 - 75 cm kun tähtäimessä on "lenkkeilypyörä" eikä matkakameli.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: FWD midracer 28/28

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Itsekin olen vastaavanlaista tyyppiä suunnitellut, mutta aina olen päätynyt mielestäni liian suureen istuinkorkeuteen. Tuo 55 cm on aika hyvä saavutus!

Istumakorkeuttahan saa helposti alemmas jos hyväksyy korkeammalla olevat polkimet :roll:

Siinäpäs se. Tuo 20 cm raja voi olla maksimi ellei halua, että varpaita rupeaa nipistelemään. Tosin taitaa olla niin, että, kun ihminen on niin kovin sopeutuvainen, myös tässä kohdassa tottuu suurempiin korkeuseroihin.

Sakari

Jukka

Jarcco kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Minusta Jarcco on löytänyt vankalla kokemuksellaan midracerissaan sopusuhtaisen ja aika lähellä ideaalia olevan ratkaisun, jossa toteutuu monet näillä palstoilla olleet ajatukset. Itsekin olen vastaavanlaista tyyppiä suunnitellut, mutta aina olen päätynyt mielestäni liian suureen istuinkorkeuteen. Tuo 55 cm on aika hyvä saavutus!

Sakari

Kiitos :oops: Kyllähän näin pitkällä harjoittelulla pitääkin syntyä ainakin itseä miellyttävä lopputulos (eka nojakin tein v- 98)... Mutta aina jää parantamisen varaa, onneksi! Kyllä tuossa on minusta istuinkorkeus - poljinkorkeus suhde erittäin hyvä, 55 - 75 cm kun tähtäimessä on "lenkkeilypyörä" eikä matkakameli.

Miksi ihmeessä ei pienillä täydennyksillä (tavaratelineet) myös hyvä matkakameli? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

irakas kirjoitti:

Miksi ihmeessä ei pienillä täydennyksillä (tavaratelineet) myös hyvä matkakameli? :roll:

Sakari

Voi olla harjoittelun puutetta, mutta olen huomannut että mulla loppuu voimat jaloista nopeammin kun kammet ovat reilusti penkkiä ylempänä. Toki voisi kokeilla pitää taukoja ja polkea vähemmällä teholla jne.
Lisäksi kuorma heikentää etupyörän pitoa, mikä voi olla harmillista jossain olosuhteissa.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: FWD midracer 28/28

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jarcco kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Miksi ihmeessä ei pienillä täydennyksillä (tavaratelineet) myös hyvä matkakameli? :roll:

Sakari

Voi olla harjoittelun puutetta, mutta olen huomannut että mulla loppuu voimat jaloista nopeammin kun kammet ovat reilusti penkkiä ylempänä. Toki voisi kokeilla pitää taukoja ja polkea vähemmällä teholla jne.
Lisäksi kuorma heikentää etupyörän pitoa, mikä voi olla harmillista jossain olosuhteissa.

Jos asentaa tavaratelineet niin, että painavimman kuorman osat tulevat alas, istuimen alle keskelle, on pyörä vakaampi ja painoa tulee etupyörälle.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

irakas kirjoitti:

Jos asentaa tavaratelineet niin, että painavimman kuorman osat tulevat alas, istuimen alle keskelle, on pyörä vakaampi ja painoa tulee etupyörälle.

Sakari

Totta, etuvetoisessa kuorman sijoittelu on vielä vapaampaa. Täytyy sanoa että ei ole kokemusta pyörän käytöstä kuormajuhtana. Se mitä etukäteen luulee haitaksi ei todellisuudessa useinkaan ole ongelma.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tämän voi julistaa valmiiksi. Kirjoittelin seuraavaa ploki- sivulleni: http://muurjar.wordpress.com/2010/04/24 ... us-vai-ei/
"
Tässä kuva Jivestä valmiina. Rengaskoko on nyt nyt 26″ joten nimen pitäisi olla Jive559 eikä -700. Värivalinnasta tuumin että “hoppee ei oo häppee”. Saipahan käytettyä auton maalauksesta jääneet maalit.
"
Kuva

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: FWD midracer 28/28

Viesti Kirjoittaja irakas »

Asiallisen tuntuinen peli. Mielenkiintoista, että maalasit hoppeeksi. Juuri eilen maalasin sh14:n rungon hoppeella.
Onkohan se nyt ilmassa oleva muotiväri? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: FWD midracer 28/28

Viesti Kirjoittaja optimistx »

irakas kirjoitti:

...
Onkohan se nyt ilmassa oleva muotiväri? :roll:

Sakari

:)
Olohuoneisiin tuotavissa stereolaitteissa yms on kautta aikain saanut valita värin vähän samaan tapaan kuin muinoin 1900-luvun alussa Fordissa.

Hopeaa ja mustaa.

Vai onkohan nkäynyt keltasia, punasia, vihreänvioletteja stereoita yltympäriinsä?

(Ai pahus kun kysyin, kohta joku nainen näkee ja alkaa ehdottomasti vaatia niitä, vuodenajoittain vaihdettaviksi viimeisimpään muotivärivillitykseenn. Vrt. miesten frakit, naisten juhlahepeneet).

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

optimistx kirjoitti:

Vai onkohan nkäynyt keltasia, punasia, vihreänvioletteja stereoita yltympäriinsä?

Ei oo, koska ne soi huonosti. :wink:
Joskus oli tehty sokkokoe, jossa kuuntelijalle väitettiin, että signaalilähde vaihtuu nappia painamalla mustan, punaisen ja hopean värisen vahvistimen välillä ja pyydettiin kuuntelijaa arvioimaan laitteiden ääntä. Punainen vahvistin valittiin selkeästi huonoimmaksi ja musta parhaaksi. Kuuntelija ei vain tiennyt, että musiikki tulee jatkuvasti samasta laitteesta, ainoastaan releitä naksuteltiin "laitteen vaihdon" aikana....
Siksi äänenlaadultaan panostetuista laitteista ei uskalleta tehdä muita kuin mustia ja hopeisia. :mrgreen:

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Korvasin 170mm kammet Spectran 152 millisillä "pätkäkammilla". Ei ihan heittämällä mennyt, kun keskiön akseli osoittautui liian pitkäksi näille, siirtäjän liike ei riittänyt isolle rattaalle. Nuukuuksissani olin käyttänyt vanhaa kellokeskiötä joka on varmaankin tehty toimimaan 2- rattaisten kampien kanssa. Varastoista onneksi löytyi akseli joka on myös 127 mm pitkä, mutta epäkeskeinen ja sillä sain siirtäjän liikevaran juuri riittämään. Nykyisin keskiölaakerit on kait noin 110-115 mm pitkiä? Tähän on vähän hankalampi löytää uutta laakeria, kun se on italialaista tyyppiä jossa molemmin puolin on oikeakätinen kierre, M36x1. Pyörätohtorilta sellaisia näyttäisi sentään löytyvän.

Mutta miten ne sitten toimii? Lyhyen kokemuksen perusteella väitän että oikeansuuntainen muutos. Jalkojen liikerata tuntuu luonnollisemmalta kuin pitkillä kammilla. Jalat ei tunnu väsyvän yhtä nopeasti - tai sitten kunto alkaa kohentua! Näissä korkeakeskiöisissä on se ongelma, että talven jälkeen vie aikansa ennen kuin lihaksisto tottuu ajoasentoon. En osaa ottaa kantaa nopeusjuttuihin, en harrasta nojapyöräilyä tehdäkseni ennätyksiä vaan koska se on niin hemmetin hauskaa :D

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: FWD midracer 28/28

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jarcco kirjoitti:

Korvasin 170mm kammet Spectran 152 millisillä "pätkäkammilla". Ei ihan heittämällä mennyt, kun keskiön akseli osoittautui liian pitkäksi näille, siirtäjän liike ei riittänyt isolle rattaalle. Nuukuuksissani olin käyttänyt vanhaa kellokeskiötä joka on varmaankin tehty toimimaan 2- rattaisten kampien kanssa. Varastoista onneksi löytyi akseli joka on myös 127 mm pitkä, mutta epäkeskeinen ja sillä sain siirtäjän liikevaran juuri riittämään. Nykyisin keskiölaakerit on kait noin 110-115 mm pitkiä? Tähän on vähän hankalampi löytää uutta laakeria, kun se on italialaista tyyppiä jossa molemmin puolin on oikeakätinen kierre, M36x1. Pyörätohtorilta sellaisia näyttäisi sentään löytyvän.

Olen usein joutunut tilanteeseen, että siirtäjän liike ei ole riittänyt isolle rattaalle. Olen ratkaissut ongelman siten, että olen tehnyt 5 mm AL-levystä toispuolisen pannan siirtäjän kiinnityspannan sisälle jolloin siirtäjän ulottuvuus on lisääntynyt tuolla 5 mm:llä.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: FWD midracer 28/28

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Nykyisin keskiölaakerit on kait noin 110-115 mm pitkiä?

Näyttää olevan että halvoissa teräsrattaisissa kammissa on yleensä yli 120mm akseli ja kalliimmissa, mahdollisesti alumiinirattaisissa tuo lyhyempi vaihtoehto. Tähän päätelmään olen tullut omia romuja ja bilteman lehteä tutkimalla: Mun Deore kammet alumiinirattailla ja bilteman kalliimmat alumiiniratas kammet on lyhyelle akselille. Kaikki mun "raskaat" kammet ja bilteman teräsrattaiset on pitkälle akselille. Maantieosista en osaa sanoa mitään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Päivitetään vähän tämän pyörän tilannetta. Olen ehtinyt nyt ajella tällä sen verran että voi jotain kertoa. Lyhyesti sanottuna toimii siinä käytössä kuin meinasin, eli parhaimmillaan maantielenkeillä. Myös torinkulmilla pelaa, kun pitää mielessä ettei ole kaikista ketterin. Jos vertaa pienipyöräiseen low raceriin, ajaminen on muuten samanlaista mutta istutaan vain ylempänä. Se etu matalalla pyörällä on että käsillä voi pitää pyörää pystyssä. Kaaduin kerran paikallaan risteyksessä kun en ottanut kuin toisen jalan irti lukkopolkimesta, mutta tasapaino heilahtikin sille puolen missä jalka oli kiinni polkimessa... 20" renkainen jive on myös ollut nopeampi, mutta syynä voi olla renkaat (tai heikentynyt kunto). Erot ei ole suuret enkä muutenkaan aja täysillä veren maku suussa.

Voimansiirto toimi hyvin, pari kohtaa tosin pitäisi joskus parannella: Ääni, taittopyörä pitää ärsyttävää rapinaa joka johtuu hammastuksen ja ketjun eri suuntaisuudesta. Se vaihtelee eri vaihteilla ja pahimmillaan on suurilla välityksillä, iso eturatas ja pieni takaratas. Pitää vielä hioa rissan hampaita matalammiksi. Ketju putoaa helposti paluurissalta kun taluttaa pyörää taaksepäin ja samalla kääntää ohjauksen laitaan. Tämä tapahtuu lähes joka kerta kun otan pyörän tallista. Olisi helppo korjata laittamalla ohjuri, mutta ei ole kiusannut niin paljon että olisi viitsinyt.

Etuveto noin muuten pelaa niin hyvin, että pidän ilman muuta parempana kuin takavetoa pitkällä ketjulla ja usealla taittopyörällä. Renkaan pito riittää ja kääntövaraa on tarpeeksi. Eri asia jos pyörä on korkeampi ja ketjulinja suorempi, silloin valitsisin takavedon.

Etujarrun tehottomuus ongelma selvisi viimein. Ei ollut venyvä vaijeri, joustavat länget eikä kulunut vanne. Vaan jarrun paikka suhteessa vanteeseen on muuttunut, koska haarukka on taivutettu suoremmaksi. Längissä kyllä säätövara riitti juuri, mutta palat eivät ole ihan kohtisuorassa vannetta vastaan. Lisäksi ne tekevät liikettä niin pienisäteisellä ympyränkaarella että voima ei osukkaan sinne minne pitäisi. Tilanteen korjaaminen vaatisi jarrutappien siirron noin 5-10 mm alemmas.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: FWD midracer 28/28

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Voimansiirto toimi hyvin, pari kohtaa tosin pitäisi joskus parannella: Ääni, taittopyörä pitää ärsyttävää rapinaa joka johtuu hammastuksen ja ketjun eri suuntaisuudesta.

Laita taittopyörälle väljäreikäisempi laakeri tai ohuempi akseli (uiva asennus), niin taittopyörä kääntyy aina ketjun suuntaan.http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... tus#p10722

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin