Sisurin litkuttaminen, toimiiko? Onko kukaan kokeillut? Tänään ehdin ajamaan noin 500m sepelillä hiekoitettua pyörätietä ennen rengasrikkoa. Muuten litkuttaisin ihan tubelekseksi renkaat tuosta qv:sta, mutta ne kehät eivät ole tubeless readyt niin eipä siitä mitään tule. Onko kokemuksia toimiiko lainkaan jos kippaan sisuriin litkua?
Sisurin litkuttaminen
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5397
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Sisurin litkuttaminen
Tuossa aiheesta omalta osaltani: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... ant#p93817
Sinänsä vaikea sanoa miten toimii. En ole koskaan paikannut kumia tien päällä, mutta en myöskään ajanut sepelikaudella. Vielä. Sisurissa se pyörii se tavara. Sitä olen lähinnä pohtinut, että tarviiko vaihtaa välillä litkut vai onko se vuosia tai ikuisuuden toimintakykyistä.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Sisurin litkuttaminen
Kokeileppa foorumin hakua "ghetto" sanalla, huomaat ettei ne vanteet tarvi mitään readyjä olla.
Re: Sisurin litkuttaminen
janx kirjoitti:Sitä olen lähinnä pohtinut, että tarviiko vaihtaa välillä litkut vai onko se vuosia tai ikuisuuden toimintakykyistä.
Taitaa sisurissa litkun vaihto tarkoittaa sisurin heittämistä roskiin ja korvaamista uudella.
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5397
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Sisurin litkuttaminen
jvuotila kirjoitti:janx kirjoitti:Sitä olen lähinnä pohtinut, että tarviiko vaihtaa välillä litkut vai onko se vuosia tai ikuisuuden toimintakykyistä.
Taitaa sisurissa litkun vaihto tarkoittaa sisurin heittämistä roskiin ja korvaamista uudella.
Sinne muodostuu sellanen köntti sisään. Sehän ei varsinaisesti haittaa mitään.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Re: Sisurin litkuttaminen
.. Ainakin paikallisessa sekatavarakaupassa oli joskus myynnissä uusia sisureita missä oli litkut valmiina. Saksasta oli omistaja kuulemma niitä löytänyt, mutta menekki oli heikkoa kun vilkaisin hintaa..
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Sisurin litkuttaminen
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Sisurin litkuttaminen
Enpä muistanut litkuja kun Questin rengas valintoja pohdiskelin, sepelille. Jonkun pitäis kokeilla ja sitten kertoa meille muille
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 967
- Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Sisurin litkuttaminen
Jorin laittaman linkin perusteella ei olisi kyllä kallis kokeilu... Laitetaan harkintaan.
Nojapyörätön kurvailija.
Re: RE: Re: Sisurin litkuttaminen
torneol kirjoitti:Jorin laittaman linkin perusteella ei olisi kyllä kallis kokeilu... Laitetaan harkintaan.
Hämärä muistikuva että joku olisi tuollaisen kokeilusta maininnut täällä foorumilla... mutta juuri nyt ei kerkiä haeskelemaan...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Sisurin litkuttaminen
Vaikka laitoin kuvan litkusisurista, en sitä suosittele. Sisärenkaana litku toimii huonommin, koska puhkeamasta aina valuu hieman nestettä ulos. TÄmä neste valuu litkusisurin tapauksessa sisä- ja ulkorenkaan väliin, jossa se tuottaa sisurin reikään painevaihtelua, joka purkaa litkun reiän tukkineen "tulpan".
Tuollainen litkuhan toimii siten, että litkuun sekoitetut kumisäikeen pätkät tarttuvat reiän reunoihin ja tekevät suman, suodattavat läpi nestettä ja tukkivat sumaan jääneet reiät pienemmillä kumipartikkeleilla, kunnes vuoto loppuu. Kun tätä sumaa sitten kuormitetaan ajamalla renkaalla, jonka sisä- ja ulkorenkaan välissä on kerros nestemäistä litkua, tursauttaa tämä nestepaikka aina tien puoelle pyörähtäessään litkua vastasuuntaan ja purkaa sumaa. Siksi tuollainen sisärenkaan litku ei paikkaa niin hyvin kuin ulkorenkaan litku, jonka ulkopuolelle ei kerry nestettä, joka voisi maahan osuessaan purkaa "sumaa".
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: RE: Re: Sisurin litkuttaminen
tm kirjoitti:torneol kirjoitti:Jorin laittaman linkin perusteella ei olisi kyllä kallis kokeilu... Laitetaan harkintaan.
Hämärä muistikuva että joku olisi tuollaisen kokeilusta maininnut täällä foorumilla... mutta juuri nyt ei kerkiä haeskelemaan...
Mulla oli vuosia sitten tuollaiset, kun normaalit oli päässeet kyseisestä kaupasta loppumaan. Toimivuudesta en tiedä kun en saanut niihin(kään) yhtään reikää. Lopulta halkaisin toisen ja katsoin sisälle. Jotain punaruskeaa jähmeää nestettä siellä oli ja sattumia seassa.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 997
- Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Sisurin litkuttaminen
Stradan kanssa aikoinaan kokeilin ja litkutin sisurit Stan Notubes litkulla. Kokeilu jäi muistaakseni muutamaan päivään, kun työmatkalla sain kaataa kaikki sisuriin laitetut litkut pois ulkorenkaasta. Ja se sepelin tekemä reikä ei ollut edes iso. Näitä litkujahan on nykyään noin tuhat erilaista, joten ehkä joku toinen toimisi paremmin, mutta pidetäänhän tuota Stania eräänlaisena standardina tuossa hommassa.
Pistosuojanauha ulko-ja sisärenkaan välissä on ollut toimiva, kunhan laittaa sisäkumiin valmiiksi paikan nauhan jatkoskohdan kohdalle, muuten se syö reiän sisäkumiin kilometrien kertyessä. Huono puoli on järkyttävän huono rullaus nauhojen kanssa. Tosin keväällä sitten pyörä lentää muutaman päivän ajan kun nauhat ottaa pois, mutta ikävä kyllä lento loppuu kunnes asiaan tottuu.
Tänä talvena olen toistaiseksi sinnitellyt ilman pistosuojanauhoja, mutta onhan sitä tullut rengas paikattua kohta varmaan kymmenen kertaa. Laitoin eteen aivan uudet renkaat ja nyt on muutaman päivän saanut ajaa ilman rikkoja, kun vanhemmilla renkailla rupesi rikkoja tulemaan vähän joka päivä.
Takarengas ei ole puhjennut vielä kertaakaan, jotenkin tuntuu että rengasvalmistajat ei tee näistä pienemmistä renkaista isompien versioiden veroisia. Aikanaan kun Marathon Plussankin totesin 406 koossa aivan turhaksi renkaaksi, kun ei se sepeliä kestänyt sen kummemmin kuin muutkaan renkaat, mutta normaalin kokoisilla renkailla ajavat kertovat sen hyväksi.
Re: Sisurin litkuttaminen
TMS kirjoitti:Stradan kanssa aikoinaan kokeilin ja litkutin sisurit Stan Notubes litkulla. Kokeilu jäi muistaakseni muutamaan päivään, kun työmatkalla sain kaataa kaikki sisuriin laitetut litkut pois ulkorenkaasta.
Kiitos, tämä on mulle tähän mennessä arvokkain tieto. Mulla on Stansin litkua kaapissa ja sitä käytän kaikissa muissa pyörissä. Ehkäpä unohdan tämän idean ja seisokoon velo vaikka tallissa jos ei uskalla ottaa rengasrikon riskiä enää.