Paljastui äsken, että Shimanon akku vaatii toimiakseen pyörän päähän jotain monimutkaisempaa kytkentää kuin pelkän plus- ja miinusnavan kytkemisen...
.
Akun "starttinappia" painettaessa varaustason ledit kyllä syttyivät hetkeksi (pitäisi jäädä palamaan koko ajan), mutta navat jäivät jännitteettömiksi.
Akussa on 4-napainen liitin, jossa on plussan ja miinuksen lisäksi kaksi "lisänapaa". Yleismittarilla mitattuna pyörässä (pystärissä josta akku lainassa) näiden napojen ja miinusnavan välillä vaikutti olevan vastukset: n. 607 ohmia miinuksesta toiseen ja n. 9,02 kilo-ohmia toiseen. Enempää en yleismittarilla saanut selville.
Tinailin parista trimmeristä/potikasta vastaavan kytkennän 1CV:n akkupiuhan päähän.
Nyt akun ledit eivät syttyneet, mutta plus- ja miinusnavan välille tuli hetkeksi (vajaaksi sekunniksi) jännite, joka hiipui sitten pois.
Jotain syvällisempää kytkentää/elektroniikkaa siis vaaditaan, että akku tunnistaa olevansa kiinni pyörässä. Tarvii koittaa googlailla, josko joku olisi onnistunut "huijaamaan" akun toimimaan diy-käytössä. Vielä kun keksisi sopivat hakusanat...
Lisää testailuja en tee ilman lisätietoa, liian iso riski saada akun sisäinen ohjauspiiri (tai mitä elektroniikkaa siellä sisällä onkaan) rikki. Pystärin sähköjä en kyllä ala purkaa atomeiksi, tuskin sieltä tavalliselle tallaajalle paljoa selviäisikään. Monimutkaisia systeemeitä.
Ei ole tuo akku selvästikkään tarkoitettu diy-käyttöön.
Kirosana "Shimano Total Integration" iski jälleen...
Ajattelin että nuo sähkötäpärin akut olisivat oiva virtalähde 1CV:hen, mutta näinköhän onnistuu ja joutuukin hankkimaan erillisen akun. Työmatkapyörän halpisakussa kapasiteetti on nyt reilussa 1,5 vuodessa alkanut jo hieman laskea, sillä ei kovin pitkää kantamaa 1CV:ssä saa.
Pyörässä tällainen liitin:

- SHIMANO_BT-E8010.JPG (13.21 KiB) Katsottu 6090 kertaa