Hauska ajatusharjoitus. 
Yllätys yllätys, lentokone on etuohjattu. Etuohjauksen määritelmähän on, että painopiste siirtyy heti siihen suuntaan, johon tavoitellaan.

Tämä kuulostaa tietenkin oudolta, mutta tulee käsitettävämmäksi, kun otetaan huomioon, ett lentokoneen painopiste on siiven etupuolella. Pyrstö ohjaa vaakalennossa perää alas ja pääsiiven vipupisteen kautta kampeaa painopistettä ylös. Sama tietenkin sivuperäsimen toiminnan kanssa. Ohjainpintojen ristikkäinen asetuskulma kantosiiven kanssa tekee lentokoneesta stabiilin. Toisen kasvaessa toinen pienenee ja päinvastoin.
Pyrstö edellä lentävät, ns. canard koneet ovat nekin määritelmämielessä etuohjattuja, mutta silti epästabiileja, sillä eteen sijoitut ohjainpinnat ohjaavat painopisteen samaan suuntaan, jonne halutaan mennä, mutta samalla kasvattavat ohjaimen kulmaa tuohon suuntaan, kun kääntyminen edistyy. Tästä syystä canard-koneet on vaikeita saada lentämään stabiilisti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma