Onko kupissa laakereita yksi, vai kaksi peräkkäin.
Punakettu - Hase Kettwiesel
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Kupissa on kaks laakeria.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Kupin magneeteissa on syöpyneitä koloja, jotka pohjalta ruosteessa - noita voi olla hankala putsata Jos ei teräsvillalla
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
PW kirjoitti:Kupin magneeteissa on syöpyneitä koloja, jotka pohjalta ruosteessa - noita voi olla hankala putsata
Jos ei teräsvillalla
Ei se ruoste niissä kuopissa mitään toiminnallista vikaa aiheuta. Ainoa asia on, että se lisää kosteuden kertymistä ja uusi ruostuminen on nopeampaa.
Nyt kun osaat tuon purkamisen, ei kannata siitä enää sen isompaa murhetta kantaa. Rakoa kaventava pintaruoste vain pois, koppa kiinni ja kovaa ajoa. Sitten kun alkaa taas takeltelemaan, purat nyt saamallasi ylivertaisella taidolla osiin, putsaat ruosteen ja taas homma jatkuu.
Kaikille sähkömoottoripyöräilijöille voi antaa vinkin: "Pyörä tykkää, kun sillä ajetaan". Ruostuminen on vähäisempää, kun isot rautamutikat, kuten sähkömoottorit ja vaihdenavat edes kohtuullisin välein pyörivät ja lämpiävät pyöriessään. TÄmä saa höyrynpaineen kääntymään murikkaa kuivattavaan suuntaan ja ruostuminen hidastuu.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Jepulis - kiitän saavuttamistani ylivertaisista taidoistani, ylivertaista foorumiyhteisöämme! Tämäkin moottori olis päätynyt romulavalle ilman foorumilaisten apua ja neuvoja sekä arvailuja Kiitos!
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Lisäsin edellisen napamoottorin huoltojakson myöhemmän löytymisen helpottamiseksi huoltoprojektin aloitusviestiin hakusanoja ja apuotsikon.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 02 Maalis 2019, 19:11
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Moottoria kasatessa kannattaa huomioida että mitä rasvaa käyttää vaihteistossa, koska jotkut rasvat pehmentävät nylonrattaan. Toimivaksi todettuja rasvoja on ainakin Mobil28 ja CRC sitkostettu rasva. https://www.kanair.fi/product/44/m28-rasva
https://m.motonet.fi/fi/tuote/600100/CR ... iini-100ml
Olisko muuten viisasta porata moottorin sivuposkeen reikä ruuville tai kumitulpalle? Siitä sais aina silloin tällöin tuuletettua mahdollisen kosteuden pois..
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Mika Lukumies kirjoitti:Moottoria kasatessa kannattaa huomioida että mitä rasvaa käyttää vaihteistossa, koska jotkut rasvat pehmentävät nylonrattaan. Toimivaksi todettuja rasvoja on ainakin Mobil28 ja CRC sitkostettu rasva. https://www.kanair.fi/product/44/m28-rasva
https://m.motonet.fi/fi/tuote/600100/CR ... iini-100ml
Olisko muuten viisasta porata moottorin sivuposkeen reikä ruuville tai kumitulpalle? Siitä sais aina silloin tällöin tuuletettua mahdollisen kosteuden pois..
Se on kosteus, joka pehmentää nylonin. Jotkut rasvat sitovat kosteutta, ja voivat siis kuljettaa vettä rattaalle, joka imee itseensä vettä. Vähiten vettä imevät litium rasvat. Muovin pehmeneminen kosteuden takia ei välttämättä ole huono asia, sillä kosteus ei vaikuta lujuuteen, vaan jäykkyyteen. Pieni kimmokertoimen lasku pehmentää käyntiä ja vähentää kulumista, mikäli rattaalla on tilaa hieman turvota. Toisaalta tuota rattaiden kosteudenimemistä ei voi kokonaan välttää millään rasvalla.
https://www.vink.fi/muovitietopankki/pa_muovi
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Wd-40:stä jo kerkesin vaihderattaiden laakereihin suihkuttaa - muovirattaatkin niillä tietyst hölvätty.
Kattelen vielä, saisko tuon yhden rattaan pois, laakerin vaihtoa varten kun se pyörii vähän kangerrellen. Akselin pää ei tykkää tulla läpi, pitäs vähän viilata.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
PW kirjoitti:Wd-40:stä jo kerkesin vaihderattaiden laakereihin suihkuttaa - muovirattaatkin niillä tietyst hölvätty.
Kattelen vielä, saisko tuon yhden rattaan pois, laakerin vaihtoa varten kun se pyörii vähän kangerrellen. Akselin pää ei tykkää tulla läpi, pitäs vähän viilata.
Hiomanauha on hyvää tuollaiseen "viilaamiseen".
Akselinpäähän temmillä lyömällä pitäisi lähteä. Käytä sitä ulosvetäjää siihen muovirattaan laakeriin, niin tulee veto suoraan, jollei lähde pelkkä seegri irrottamalla.
Laita vaan ihan kunnon rasvaa, sitten kun lopullisesti kokoat.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
WD-4O ja vastaavat haihtuvat lähes kokonaan pois. Vaikka erittäin hyödyllisiä aineita ovatkin, niin voiteluaineena niillä on onnettoman lyhyt huoltoväli.
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
jooseha kirjoitti:WD-4O ja vastaavat haihtuvat lähes kokonaan pois. Vaikka erittäin hyödyllisiä aineita ovatkin, niin voiteluaineena niillä on onnettoman lyhyt huoltoväli.
Joo, kuvittelin jos se huuhtos mahollista ruostepölyä laakereista mut ei taida toimii siinäkään.
Menneekö vaseliini noihin peltisuojattuihin laakereihin jos ne ulkopuolelta voitelee?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
PW kirjoitti:jooseha kirjoitti:WD-4O ja vastaavat haihtuvat lähes kokonaan pois. Vaikka erittäin hyödyllisiä aineita ovatkin, niin voiteluaineena niillä on onnettoman lyhyt huoltoväli.
Joo, kuvittelin jos se huuhtos mahollista ruostepölyä laakereista mut ei taida toimii siinäkään.
Menneekö vaseliini noihin peltisuojattuihin laakereihin jos ne ulkopuolelta voitelee?
Tuskin se missään riittävässä määrin menee. Pitäis saada se pelti suoja pois edestä ensin.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Ei tarvitse, eikä kannata suojattuja laakereita uudelleen rasvata, Jos suojan irrottaa, menee laakeriin likaista rasvaa ja käynti huononee. Jos ne juputtavat, tai takeltelevat, on laakerin kuulaura ja/tai kuula todennäköisesti ruosteessa ja laakeri pitää vaihtaa. Kyllä pieni ruoste voi tuollaisessa käytössä sieltä irrotakin ja laakerin saada toimimaan rasvan vaihtamalla, mutta liekö kannattavaa, kun sitä suojaa tuskin saa enää tiiviisti paikoilleen. Tuo on parin euron laakeri.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Laakereiden uusiminen, nyt kun ne ovat esillä, on varmaan järkevää. Mutta agronet keskustelupalstalla on paljonkin puhetta maatalouskoneiden vaikeasti vaihdettavien laakereiden iän jatkamisesta. Esim. Dremelillä pikkiriikkinen reikä peltiin ja siitä injektioneulalla notkeaa rasvaa ( ei Tummelia) sisään. Reikä tukkoon liimamassalla yms.
Haku esim: "suojattujen laakereiden voitelu".