Liekö Espanjan 700-vuotisen muslimihallinnonaikaista vaikutusta, kun säännöt pätevät vain valoisaan aikaan ja vain osaan "kansasta". 
Ajatus sääntöjen suhteellisuudesta henkilöiden ja ajan suhteen on voinut adoptoitua muslimihallinnonaikaisista käytännöistä. Nykyäänkin Ramadanin paastoa noudatetaan vain valoisaan aikaan ja kaikki muutkin säännöt ovat erilaiset riippuen uskonnosta ja sukupuolesta.
Voiko tätä pitää kulttuurisena omimisena. 
Vakavasti:
Tietääkö kukaan, miten tuota kieltoa valvotaan. Miten nuo kymmenen vuosittaista kertaa kirjataan ja miten tuota muutenkin hallinnoidaan. Tuon säännön oikeudenmukaiseen soveltamiseen vaaditaan todella tarkkaa automaattista ajoneuvojen liikkeiden valvontaa sekä kaupunkiin tullessa, että lähtiessä. Vai onko rekisterikilven kuvaus vain kaupunkiin tullessa ja lähtiessä, milloin huijausmahdollisuus noiden kymmenen kerran hyödyntämisessä moninkertaisena helposti vesittää idean. Uudemman auton rekisterikilpien monistaminen saattaa muodostua pieneksi bisnekseksi. Ilmeisesti tuo yöaika on siksi, että pimeässä on vaikeampi nähdä onko auto uusi.
Tuo huijausmahdollisuus antaa perustelun kirjata ajoneuvojen liikkeitä muuallakin kuin rajoilla, jolloin mennään helposti yksityisyyden rajan yli ja totutetaan ihmiset siihen, että kaikkien rehellisten kansalaisten kaikkia liikkeitä valvotaan hallinnon taholta.
Vaikuttaa autoteollisuuden markkinoidenedistämiskampanjalta, josta myös hallintofasismi hyötyy. Rehellinen järjestelmä ei rajaisi ajoneuvoja mielivastaisen rekisteröintivuoden mukaan luoden privilegiota rikkaille uuden auton omistajille. Jos henkilöautoliikennettä halutaan rajoittaa, onnistuu se liikennesuunnittelun keinoin myös ilman syrjintää, kuten mm. edellinen esimerkki osoitti.