Jep, noita koreja on varmaan jemmassa jos laittas yhen molemmin puolin.
Tuo jorin ohjaustankoidea ok mut tankoa pitää muokata paljon, tai tehdä ite - ottaa normitanko jalkoihin kiinni.
Käväsin kaupassa ja kyllä siitä virta loppuu 8km kohdilla tai tehot kuitenkin. Vauhti pienenee alle kävelyvauhdin. Akkukapasiteettia varmaan tartteis lisää tai siis uuden akun.
Kuulostaa siltä, että sieltä on nennyt sarjaan kytetyistä osista joku yksittäinen rikki. Saattaisi maksaa vaivan tutkia mikä kennoista on rikki.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Onko lyijyakun sähkö jotenkin erilaista ettei sitä voisi käyttää. Ampeeritunnin hinta pyöräakuissa on suolainen.
Deltassa kulkisi vaikka 60 Ah:n auton käynnistysakku, joka halvimmillaan on 40 €n luokkaa.
Yks hyvä syy olla käyttämättä on paino ja toinen vielä parempi et hintaero kapenee huomattavasti kun otat huomioon lataus kerrat jotka on lyijyakuissa karkeasti 50% litiumakuista
Ei se paino välttämättä lyijyakussa niin järjetön ole. Pienellä sähkönkäytöllä, akun/akkujen paino voi olla hyväksyttävissä rajoissa. Onhan niitä ollut foorumilaisillakin. Kaksi 60Ah:sta on kyllä varmasti jokaiselle kohtuuton lisäpaino 30kg.
Avasinpa hänet sitten, tuommonen paketti. Eihän tuossa liittimessä olekaan ku kaks johtoa, kolmas on tyhjä.
On ku "entisajan" taskulamppu, voiko tuossa joku osa olla pois pelistä ku on noin peräperään "paristot" kytketty?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kyllä voi olla. Voi aloittaa visuaalisella tarkastuksella näkyykö missään pullistumia, mutta etsintä toimii niin että alat mittaa jännitteitä jokaisesta yksittäisestä kennosta ja kirjaa ylös jokainen. Erot ehjien kennojen välillä on minimaaliset. Rikkinäinen poikkeaa varmaan hieman enemmän, mutta tuskin ihan kauheesti. Muista oikosulun vaara ja ole tarkkana
Suosittelen tekemään paloturvallisessa paikassa
Olisiko tuo antenniliittimen näköinen töpseli ja sen sisäpuolella oleva lutikka lämpötunnistin, joka sekin voi katkaista tai rajoittaa virran, vaikka sitä vielä olisikin.
Olisiko tuo antenniliittimen näköinen töpseli ja sen sisäpuolella oleva lutikka lämpötunnistin, joka sekin voi katkaista tai rajoittaa virran, vaikka sitä vielä olisikin.
Pötkylöiden välissä on pari anturin näköstä, jotka vois olla lämpötunnistimia mutta luulen, ettei akku liian lämpimäks oo kuumentunu.
Sormilla tunnustellen yhdessä pötkössä olis viis yksittäistä akkua.
Eilen latasin tyhjää akkua reilu neljä tuntia, kunnes laturi näytti vihreää valoa. Tänään kokeilin uudestaan ja nyt latas n. 20min - onko normaalia? Häviääkö latausta johonkin, vai onko laturi sen verran tyhmä, ett lataa varmuuden vuoksi?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Joo, en aikonu jättää ohjaussysteemiä välistä pois, joka tapauksessa nykyisen akun liittimessä on enemmän ku kaks "napaa". Jos haluais käyttää lyijyakkuja, miten ne johdot pitäs kytkeä?
No ehkä järkevämpää ostaa pyörään tarkotettu akku.
Ainakin minulla on litiumakuissa hieno nelinapainen liitin, mutta kun avasin kotelon jossa on liittimen vastakappale, menikin vain kahteen laitimmaiseen piikkiin johto.
Lyijyakkuja voi laittaa sarjaan, että saa 24V tai 36V ulos, mutta litiumakuille tarkoitettu moottoriohjain ei toimi kunnolla. Se luulee että akut ovat tyhjiä, kun lyijyakun jännite laskee kuormitettaessa isolla virralla esim. paikalta lähdössä. Moottori "alkaa pätkiä" mäessä.
Mittasin jännitteen akusta 28,6V koko akun jännite. Yhden pötkön (5akkua) jännite 7,16 - 7,14 voltin välillä. En ruvennu pahvipötkylöitä repimään ja mittaamaan jokaista akkua erikseen. Liekkö tuolla merkitystä - 0,02 voltin erolla?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mittasin jännitteen akusta 28,6V koko akun jännite. Yhden pötkön (5akkua) jännite 7,16 - 7,14 voltin välillä. En ruvennu pahvipötkylöitä repimään ja mittaamaan jokaista akkua erikseen. Liekkö tuolla merkitystä - 0,02 voltin erolla?
MIttaapa kuormitettuna. Pane vaikka pyörä pystyyn, tai katolleen ja moottori pyörimään samalla kun mittaat nuo arvot uudelleen. Muutenkin tuo mittaus pitäisi tehdä nimenomaan "hyytyneestä" akusta. Nyt jännite näyttää ladatun akun arvoja.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kuvien ja jännitekommenttien perusteella veikkaan, että kyseessä ei ole litiumakku, vaan nikkelipohjainen: NiCd tai NiMH. Kennot taitaa olla kaikki sarjassa (20 kpl), jolloin nimellisjännitteeksi tulee sopivasti 20x1,2=24 volttia...