Polkupyörän kiekoilla toteutettu maapursi, purje vähän oudossa asennossa - ei ota puhelinlankoihin?
Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4909
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Pastori kirjoitti:janx kirjoitti:Nyt kannattaa hankkia... ostaisin, jos ei olis jo varastot täynnä kaikkea.
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/alenn ... 2000023890
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyora ... 2000023891Poistunee valikoimista kun on niin edukas.
Näkyjään 4kpl jäljellä . Ei enään JKL , Lapeeranta 1, Vaasa 1...............
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Lautarakenteinen, kuljettaa jopa kahta papparaista suht pienellä jollan purjeella. Tämäkään purje ei ihan tavallinen. Jossain videossa kaks henkilöö seilas optarinkin purjeella. Niitä löytys helposti kokeiltavaks.
Josko teen pienen, kompaktin jääjollan - siinä voi sit kokeilla optarin, purjelaudan tms purjeita. Eli mitä sattuu saamaan ja löytämään. Kokemukset karttuu, ni voi tehdä isomman tai paremman kumminkin jos harrastus jatkuu.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Kotimaista kansanperinnettä aiheesta. Näyttäs retkiluistimien teriltä nuo luistimet - helpporatkasu.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Tää kaveri on valinnu istuinpaikan maston etupuolelta, purressa myös fokka. Onhan siihen hyvä nojata - mastoon.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Miun näkönen alus Hurjan näköstä ku pikkujätkä istuu luistimen päällä kovassa vauhdissa, luulis töyssyssä lähtevän ku leppäkeihäs.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Suksikin luistaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Saimaa ehtii sulaa ennen kuin aloitat rakentamisen. Hopi hopi
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
jooseha kirjoitti:Saimaa ehtii sulaa ennen kuin aloitat rakentamisen. Hopi hopi
Näin voi käydä, sori siitä. Se on kerennyt sulaa monta kertaa, ensimmäisestä jääpursi-innostuksestani
No nyt vielä jumissa hesassa, ei pysty ku etsimään ideoita juutubesta ja foorumi täyttyy - sori siitä
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Nojanalle kirjoitti:Pastori kirjoitti:janx kirjoitti:Nyt kannattaa hankkia... ostaisin, jos ei olis jo varastot täynnä kaikkea.
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/alenn ... 2000023890
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyora ... 2000023891Poistunee valikoimista kun on niin edukas.
Näkyjään 4kpl jäljellä . Ei enään JKL , Lapeeranta 1, Vaasa 1...............
![]()
Mä ostin Kuopion ja Joensuun viimeiset. Yhteensä 2 kpl, joten vähiin käy.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
PW kirjoitti:
Miun näkönen alusHurjan näköstä ku pikkujätkä istuu luistimen päällä kovassa vauhdissa, luulis töyssyssä lähtevän ku leppäkeihäs.
Kuvaaja istuu toisen luistimen päällä.
Tuossahan se on sinulle malli, jolla voi aloittaa. Teet sitten myöhemmin paremman.
Laitan tähän vähän alkuvauhtia, jota jääpurret tunnetusti tarvitsevat.
Suosittelen ruotsalaista tynkämasto-surffitakila-yhdistelmää.
Sivuluistimissa ei välttämättä tarvita niveliä, kunhan istutetaan tarpeeksi takapainoisina poikkiorteen. Reiällinen teräslappu molemmin puolin puuta. Pelkaät retkiluistimet tietenkin käy, mutta jollei ole, luistimen voi tehdä vaikka kulmaraudasta, niin tulee suora. JOs haluaa hifistellä, ruuvaa kaksi kulmarautaa molemmin puolin luistinteräslattaa, niin saa vähän luistokorkeutta ja kulmarautoihin on hyvä hitsata kiinni tarvittavat rei'itetyt puuhunkiinnityslaput. Terän läpi ei tarvita reikiä, vaan pultit terälevyn yläpinnan yläpuolelta kynsipuristin-, tai festirautatyyppisesti.
Etuluistimeen on hyvä tehdä molemmat nivelet, jotta siihen saa myös käsijarrun, eli narun luistimen keulasta taakse, josta vetämällä luistin nousee takakulmansa varaan ja jarruttaa. PYörän osista onnistuu hienosti. Emäputkeen kaksi lappua kiinni runkopuun ylä- ja alapuolille ja etuhaarukka lyhennetään aivan pätkäksi ja hitsataan päihin holkit luistimen akselia varten. Etuluistimen molemmin puolin laudat, jotka puristetaan yhteen ruuveilla juuri luistinterän yläpuolelta ja terä jää puristuksiin puiden väliin. Akselitappi porataan molemmista puista läpi. Puut voi korvata suorakaideputkilla, mutta akselitappi tarvitsee haarukan levyisen jämäkän tuen, joko umpipuuhun poratun reiän, tai melko paksuseinäisen hitsatun tukiholkin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Onkohan luistimen terän kulmalla merkitystä? Jossain mainittiin 90 astetta mutta onkohan tuolla merkitystä muuten kuin oikein sileällä jäällä sivuttaispidossa?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
PW kirjoitti:Onkohan luistimen terän kulmalla merkitystä? Jossain mainittiin 90 astetta mutta onkohan tuolla merkitystä muuten kuin oikein sileällä jäällä sivuttaispidossa?
Poikkipalkkiin nähden 90 astetta on paras.
Jäähän nähden olisi varmaan hyvä laitaa luistin hieman vinoon, niin kapea terä kestäisi paremmin sivuvoimia. Merkitys on kuitenkin melko pieni, joten ei varmaan kannata päätään vaivata, vaan tehdä 90 asteen kulmalla, sellaisen mittaaminen ja tekeminen kun on niin paljon helpompaa.
Teoreettisesti voisi kuvitella sivupidon olevan parempaa pystysuoralla, joka kelkan hieman kallistuessa purisi ulkosärmällään jäähän ja liukuisi leveällä kyljellään tekemäänsä uraa pitkin. Toisaalta luistimilla potkaistaan terän pohjaosalla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Ei tuollaista jälkeenpäin muutettavissa olevaa yksityiskohtaa kannata hirveästi pohtia, jos se hidastaa projektia
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
jooseha kirjoitti:Ei tuollaista jälkeenpäin muutettavissa olevaa yksityiskohtaa kannata hirveästi pohtia, jos se hidastaa projektia
Tää alkaa kuullostaa hoputtamiselta
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.