No kyntää tai ei - korjataan jos ei muuten toimi. Mie aattelin tuon niin, ett ilmaan noustessaan luistin kallistuu mieluummin taakse, ettei töksähdä pahasti ku tulee alas jäähän
Keulaluistimesta puuttuu 20mm reikä, käyn sen huomenna hakemassa rannasta - samalla näen, onko siellä minkäänlaista jäätä, jolle viel uskaltas mennä.
Suunnitelma on luistimen reikään hitsata 20mm hydrauliikkaputken pätkä ja akseliksi kierretankoa, joka juuri ja juuri mahtuu putken sisään. Luultavasti hitsaan akselin haarukan päihin kiinni.
Neljä metrii 50mm putkea painaa n. 7kg, ei kai se painon puoleen niin kauhea ole jos siitä tekis maston? Mutta onko siinä lommahdus vaara jos kovin taipuilee? No on siellä rannassa joitakin erilaisia jollien mastoja ja purjeita, joita vois saada käyttöön.
Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Minä taas tarkoitin, että se vantin kiinnitykselle hitsataan putken kylkeen lenkki sellaiseen paikkaan, että se vetää poikkiputken luistimen putken sisään ja pitää samalla luistimen keulaa hieman yläviistossa, kun tassu tuulen takia nousee jäästä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Luistimen teroitusta. Terotetaan ilmeisesti 90 asteen kulmaan ja vähän kaarevaksi - kiikkutuolinjalas.
Miun luistimet antaa tässä vähän tasoitusta, ainakin toistaiseksi
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
PW kirjoitti:
Luistimen teroitusta. Terotetaan ilmeisesti 90 asteen kulmaan ja vähän kaarevaksi - kiikkutuolinjalas.
Miun luistimet antaa tässä vähän tasoitusta, ainakin toistaiseksi
Tässä kuvassa on perinteinen teroitus. Tuo on varmaan hyvä, mutta aika vaikea tehdä niin, että tulee hyvä ilman pitkää nauhakiomakonetta ja jigejä.
Minä ehdottaisin, että hiot terän vain hieman epäsymmetriesti vinoksi niin, että ulkosärmä on pidempi. Terän kylki on luonnostaan suora pinta ja tuossa riittää, kun alapinta on kulkusuunnassa kuhmuton.
Vino terä progressiivisesti. Kun luistin tuulen voimasta vähän antaa periksi ja kallistuu, alkaa ulkosärmä purra aina sitä paremmin, mitä enemmän luistin taipuu ja kelkka kallistuu. Tuo keskiharjannetroitushan pitää sitä huonommin, mitä enemmän sitä kuormitetaan.
Tämä suoruuden vaikea tavoitettavuus sai minut aikanaan päättämään, että teen terän särmällään olevasta kulmaraudasta, jonka taivutin puisen luistinrungon päälle ja hioin hiomanauhakapulalla kiiltäväksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Tässä kuvassa yritin selventää sössötyksiäni tuolla aiemmin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Joo, terotus asian luulen ymmärtäväni. En sitten tiedä, kuinka suoraksi ja tasaseksi sen rälläkällä saan. Kivirekitunnelma vähän tuli kun vertaa omaa luistinta esim tuohon terotusvideon vastaavaan
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Rälläkkä tekee kaarevia hiontajölkiä, mitkä ei luista jäällä kauhean hyvin. Hiontaurien olis hyvä olla kulkusuunnan mukaiset, jollaiset saat esim smirgelillä.
Sellasella oon meidän porukan luistimet terotellu ja hyvin ovat pitäneet ja luistaneet.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Maapursia hollannissa, hauska jalkaohjaus mut ilmeisesti tuon lyhyen rungon takia nostaa helposti takarengasta. Istuin paikka taitaa olla kangasta niin ku itekin suunnittelin. Kannokossa ei vaan kannata ajella, ettei satu takalistoon
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Maapurren säätöhommia. Ohjausnivel ja -haarukka varsinkin aika paljon järeempi ku polkupyörän vastaavat.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
PW kirjoitti:
Maapurren säätöhommia. Ohjausnivel ja -haarukka varsinkin aika paljon järeempi ku polkupyörän vastaavat.
Eikös pikemminkin päinvastoin. Ei tuo emäputki ole kuin 30 mm ja haarukat pelkkää lattaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
jori kirjoitti:PW kirjoitti:
Maapurren säätöhommia. Ohjausnivel ja -haarukka varsinkin aika paljon järeempi ku polkupyörän vastaavat.Eikös pikemminkin päinvastoin. Ei tuo emäputki ole kuin 30 mm ja haarukat pelkkää lattaa.Maapurren ohjaus.jpg
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Tuossa maapursi jossa polkupyörän kiekot. Runko aika saman mallinen ku miulla. Ei tartteis ku oman lentokentän
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Ei meinaa edetä, tänään vasta pääsin pylväsporakoneen äärelle, eikä silläkään saanu 20mm reikää kun olin valinnu ruostumattoman levyn etuluistimen materiaaliksi.
Sitten tajusin, ett rälläkällä oon ennenkin tehny hahlon reijän sijaan jos ei poraaminen hutsita. Sehän on helppoa, hydrauliikka putki hahlon pohjalle ja hitsillä kiinni. No putken sisään hitsatessa holahti knööli ja sitä sitten viilatessa Aina ei oo helppoo.
Jäätkin näytti Saimaalla siltä, ettei tällä kiire oo
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
Askarteluvoitto alus olis luistimillaan. Stemmi tuohon poikittain, ohjauskeppi ym. Maston jalka + harusten kiinnitykset ym.
Niin ja jäät + tuuli samalle päivälle
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua
PW kirjoitti:272020103437.jpg
Askarteluvoittoalus olis luistimillaan. Stemmi tuohon poikittain, ohjauskeppi ym. Maston jalka + harusten kiinnitykset ym.
Niin ja jäät + tuuli samalle päivälle
Hieno.
Hitsaa vielä rautakoukku tuonne luistimen kärkeen, jotta sinne saa kiinni narun seisontajarrun toteuttamiseksi. Narulenkki keulakoukun läpi ja narulenkin toine pää emäputken ympäri, jolloin etuluistin nousee kantapäänsä varaan ja pitää purren paikoillaan.
Eiku, seisontajarrunahan se toimii myös pienellä, rälläkkäkololla kärjen alapinnalla, johon emäputken takaa kiertävän narulenkin voi pingottaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma