jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:Tuo Sinol on pesuprosessin viimeinen vaihe. Ensin pestään enin rasva pois bensalla, sitten rasvanpoistoaineella pintaan kuivunut rasvaisen bensan jäämä ja SInolilla sitten vasta viimeistellään.
Kolminkertainen pesu kuulostaa hankalalta
Ei ketjujen pesu mitään laboratoriotason työtä vaadi. Pelkällä bensalla olen aina saanut riitävän puhtaat ketjut. Jos taas löpöllä olen pessyt, on toinen pesu alkoholilla tai pesuaineella ollut tarpeen ellei ketju tule uudelleen öljyttäväksi.
Bensa on siittä kätevää ainetta että se haihtuu kohtuullisessa ajassa pois, joten ei jää hävitettävää nestettä.Puusilmä kirjoitti:Minä joskus pestä pyörittelin Nazga Fuegon ketjut kolmesti kerosiinilla,
Lentobensalla? Sitähän sanalla suomessa tarkoitetaan. Vai kenties englanniksi (valo)petroolilla?
Jos tarkoitus on vain poistaa hiekka rahisemasta, riittää tuohon pelkkä painepesurikin. TÄssä on kuitenkin kyse parafinointia edeltävästä puhdistuksesta, jossa on tärkeää saada ketju täysin puhtaalle metallipinnalle. Parafiini ei muuten pysy kiinni. Ensipesun jälkeen riittä pelkkä lämmin vesi.
Lentopetrooli on lähinnä dieseliä muistuttavaa öljyä, jossa ei ole parafiineja, kuten kesädieselissä, mutta muita pitkiä hiilivetyketjuja, jotka tekevät siitä korkeaviskositeettista, eikä sitä siksi ole mahdollista huuhdella kunnolla. Korkeaviskositeettinen aine ei pinnan läheltä vaihdu, vaan liikkumaton nestekalvo säilyttää epäpuhtaudet pinnoilla, vaikka kuinka huljuttelisi.
PItää käyttää matalaviskositeettista rasvaliuotinta ja ravistella rajusti, jotta neste liikkuu pinnoilla ja irrottaa metallia vasten olevat epäpuhtaudet; siksi bensa. Bensaan liukenee öljyä, joka bensan haihduttua tarttuu pinnoille; siksi rasvanpoistaja. Rasvanpoistaja, eli esim. moottorinpesuaine huuhdotaan vedellä, joka pitää saada pois ruostuttamasta öljyttömiä pintoja; siksi alkoholi.