Pitkä paksutin, LSL

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Saisiko tästä sivukuvan näytille nyt muutosten jälkeen?


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja samuel »

Jarcco kirjoitti:

Saisiko tästä sivukuvan näytille nyt muutosten jälkeen?

Juu, nyt kun sais takahaarukan nivelen ja iskarin korvat paikalleen ja pyörilleen.

Muutokset tähän mennessä:
Akselivälin lyhenee 223 -> 190 senttiin. Toisin sanoen keula kevenee, saa nähdä miten vaikuttaa ajamiseen.
etuhaarukka jäykästä ilmajoustoksi. 100mm läskeikumeilla sai ajaa normirotvalleista yli muutenkin, nyt ei tarvi varmaan edes hidastaa.
runko nousee n. 15cm ylemmäksi. Ei laapi satulalaukut maata niin herkästi.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja jori »

samuel kirjoitti:

Toisin sanoen keula kevenee, saa nähdä miten vaikuttaa ajamiseen.

Tätä jäin ihmettelemään. Tarkoitit ilmeisesti, että pyörä keulan osalta kevenee, vaikka keulan kuorma, akselipaino kasvaa. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja samuel »

jori kirjoitti:
samuel kirjoitti:

Toisin sanoen keula kevenee, saa nähdä miten vaikuttaa ajamiseen.

Tätä jäin ihmettelemään. Tarkoitit ilmeisesti, että pyörä keulan osalta kevenee, vaikka keulan kuorma, akselipaino kasvaa. :?

Polkimet siirtyy lyhennyksessä vajaan 5 cm eteenpäin, mutta loput tulee takarenkaa nsiirrosta eteenpäin. Painoa siirtyy siis enemmän takarenkaan kannettavaksi.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja samuel »

Penkin kiinnitykseen tein uusia reikiä ja poratessa totesin pikku kuprun. Päällikerros irti kämmenen kokoselta alueelta :evil:
Onneksi TM Kampipaja lupaili apuja penkin korjaukseen.

IMG_20200322_201917.jpg

Kiinnityspalikka sentään onnistu aika kivasti.
52mm pakoputkilemmarit joiden sisään on heftattu 3cm leveät pellit. Saa penkin pituussäädön aika kivasti.

1584901468348562148497.jpg

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja samuel »

IMG_20200327_193846.jpg

Testiajo ajettu!
On siinä eroa että onko takarengas pään alla vai 30cm taaempana. Vemppuvaa menoa näin alkuun.

Tulevia muutoksia:
Ohjauksen kuulaniveltä voisi siirtää edemmäs, nyt vasemmalle kääntökulma tuntuu rajoittuvan liikaa.

15853312443801422923419.jpg

Takarengas ottaa iskariin kiinni syvässä joustossa, pitää nostaa iskari pystympään. Samalla perä vähän nousee muttei haittaa.
Tai sitte tekee rajoittimen, nyt joustovara on 17cm.

Sitte tietysti puuttuvat emmeet, penkin viistoputkelle lisätukea, takajarru, lokarikiinnikkeet, yläputki emäputkeen ja siihen akkuteline, ym.

15853313786401477745936.jpg

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja jooseha »

On muuten aikas korkea LWB:ksi.

Se ei näytä enään törkeän pitkältä kuten ennen :)
Jälkeen:
Kuva
Ennen:
Kuva

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja samuel »

Ja taas tuli iltakuva :D
N. 50cm taitaa olla penkin korkeus. Täytyypi mitata, samalla akselipainot ottaa.
Hyvin näkyy kuvaparista takarenkaan paikan muutos.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei oo enää lowracer... :D

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja samuel »

tm kirjoitti:

Ei oo enää lowracer... :D

Eikä niin pitkäkään. Mikäs muuten on LOWn raja? Penkki akselitason alapuolella, suhdeluku istumakorkeuden ja akselivälin välillä? :)

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja jviirret »

samuel kirjoitti:
tm kirjoitti:

Ei oo enää lowracer... :D

Eikä niin pitkäkään. Mikäs muuten on LOWn raja? Penkki akselitason alapuolella, suhdeluku istumakorkeuden ja akselivälin välillä? :)

Pitää ylettää pitämään käsin pystyssä. Eli myös nojakulma vaikuttaa. mun mielestä

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Minun mielestä parani ulkonäkö ainakin. Tämmöinen on ollut mielessä ja aika lähelle samaa ollaan päädytty. Mun luonnos on vielä korkeampi ja keskiö taitaa olla lähempänä rengasta. Laskettu painonjakauma on 70/30. Nykyisessä MWB:ssä on suhde 65/35, vaikka se on 40 cm lyhyempi. Sille olen seuraajaa miettinyt, mutta ei ole vielä löytynyt konseptia mikä tyydyttäisi. Jos joku ominaisuus paranee niin toinen huononee. :roll: Mielenkiinnolla seuraan tämän Samuelin pyörän vaiheita.
Tässä se luonnos:

Liitteet
long.PNG

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja samuel »

Nyt oli jo liian pimeetä ottaa ulkokuvaa joten tässä ahtaasta tallista. Viistoputki on hitsattu ja siihen pultattu akkukotelo.

rsz_img_20200330_210930.jpg

Eka lenkki sähköjen kanssa ei mennyt kivasti.
Kaasukahvaa kääntäessä fillari vetää aika rankasti jommalle kunnalle puolelle, ja ohjaus tuntuu lukittuvan/ jäykistyy eli meinaa mennä nurin.
Voisiko johtua renkaan muodosta joka on aika kulmikas? 68mm WTB Bronson 60mm vanteella. Haarukka 75 asteen kulmassa, n. 40mm jättöä.

rsz_img_20200330_211411.jpg
rsz_img_20200330_211411.jpg (84.56 KiB) Katsottu 3669 kertaa

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Johtuu fysiikasta :wink: Etuvetoinen autokin on ohjaustuntumaltaan erilainen kiihdytettäessä kuin rullatessaan. Autoa ei tarvi pitää ohjaamalla pystyssä joten "vetely" ei tunnu niin pahalta, kun taas pitkässä pyörässä pitää tehdä laajoja ja samalla suhteellisen tarkkoja ohjausliikkeitä tasapainon ylläpitämiseksi. Tässä oli ilmeisesti nopeutettu ohjaus, eli moottorin aiheuttama vetely tuntuu käsissä voimakkaammalta kuin mitä se keulassa onkaan.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pitkä paksutin, LSL

Viesti Kirjoittaja jori »

Minulla on aaninki, että tuossa pitäisi olla loivempi ohjauskulma noin leveillä renkailla ja varsinkin, kun eturengas on noin korkeaolkapäinen. Kokeile laskea perä niin alas kuin menee ja tutki, miten sitten vetelee. Ota vaikka koko iskari siksi aikaa pois ja joku lyhyempi puupalikka tilalle. Niin alas kuin vain ketjun reitti antaa periksi. AInahan voit valita kapeamman eturenkaan, jos ei muuten onnistu, tai et halua muuttaa geometriaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin