Saisiko tästä sivukuvan näytille nyt muutosten jälkeen?
Pitkä paksutin, LSL
Re: Pitkä paksutin, LSL
Jarcco kirjoitti:Saisiko tästä sivukuvan näytille nyt muutosten jälkeen?
Juu, nyt kun sais takahaarukan nivelen ja iskarin korvat paikalleen ja pyörilleen.
Muutokset tähän mennessä:
Akselivälin lyhenee 223 -> 190 senttiin. Toisin sanoen keula kevenee, saa nähdä miten vaikuttaa ajamiseen.
etuhaarukka jäykästä ilmajoustoksi. 100mm läskeikumeilla sai ajaa normirotvalleista yli muutenkin, nyt ei tarvi varmaan edes hidastaa.
runko nousee n. 15cm ylemmäksi. Ei laapi satulalaukut maata niin herkästi.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Pitkä paksutin, LSL
samuel kirjoitti:Toisin sanoen keula kevenee, saa nähdä miten vaikuttaa ajamiseen.
Tätä jäin ihmettelemään. Tarkoitit ilmeisesti, että pyörä keulan osalta kevenee, vaikka keulan kuorma, akselipaino kasvaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Pitkä paksutin, LSL
jori kirjoitti:samuel kirjoitti:Toisin sanoen keula kevenee, saa nähdä miten vaikuttaa ajamiseen.
Tätä jäin ihmettelemään. Tarkoitit ilmeisesti, että pyörä keulan osalta kevenee, vaikka keulan kuorma, akselipaino kasvaa.
Polkimet siirtyy lyhennyksessä vajaan 5 cm eteenpäin, mutta loput tulee takarenkaa nsiirrosta eteenpäin. Painoa siirtyy siis enemmän takarenkaan kannettavaksi.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
Re: Pitkä paksutin, LSL
Penkin kiinnitykseen tein uusia reikiä ja poratessa totesin pikku kuprun. Päällikerros irti kämmenen kokoselta alueelta
Onneksi TM Kampipaja lupaili apuja penkin korjaukseen.
Kiinnityspalikka sentään onnistu aika kivasti.
52mm pakoputkilemmarit joiden sisään on heftattu 3cm leveät pellit. Saa penkin pituussäädön aika kivasti.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
Re: Pitkä paksutin, LSL
Testiajo ajettu!
On siinä eroa että onko takarengas pään alla vai 30cm taaempana. Vemppuvaa menoa näin alkuun.
Tulevia muutoksia:
Ohjauksen kuulaniveltä voisi siirtää edemmäs, nyt vasemmalle kääntökulma tuntuu rajoittuvan liikaa.
Takarengas ottaa iskariin kiinni syvässä joustossa, pitää nostaa iskari pystympään. Samalla perä vähän nousee muttei haittaa.
Tai sitte tekee rajoittimen, nyt joustovara on 17cm.
Sitte tietysti puuttuvat emmeet, penkin viistoputkelle lisätukea, takajarru, lokarikiinnikkeet, yläputki emäputkeen ja siihen akkuteline, ym.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
Re: Pitkä paksutin, LSL
On muuten aikas korkea LWB:ksi.
Se ei näytä enään törkeän pitkältä kuten ennen
Jälkeen:
Ennen:
Re: Pitkä paksutin, LSL
Ja taas tuli iltakuva
N. 50cm taitaa olla penkin korkeus. Täytyypi mitata, samalla akselipainot ottaa.
Hyvin näkyy kuvaparista takarenkaan paikan muutos.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
Re: Pitkä paksutin, LSL
Ei oo enää lowracer...
Re: Pitkä paksutin, LSL
tm kirjoitti:Ei oo enää lowracer...
Eikä niin pitkäkään. Mikäs muuten on LOWn raja? Penkki akselitason alapuolella, suhdeluku istumakorkeuden ja akselivälin välillä?
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Pitkä paksutin, LSL
samuel kirjoitti:tm kirjoitti:Ei oo enää lowracer...
Eikä niin pitkäkään. Mikäs muuten on LOWn raja? Penkki akselitason alapuolella, suhdeluku istumakorkeuden ja akselivälin välillä?
Pitää ylettää pitämään käsin pystyssä. Eli myös nojakulma vaikuttaa. mun mielestä
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Pitkä paksutin, LSL
Minun mielestä parani ulkonäkö ainakin. Tämmöinen on ollut mielessä ja aika lähelle samaa ollaan päädytty. Mun luonnos on vielä korkeampi ja keskiö taitaa olla lähempänä rengasta. Laskettu painonjakauma on 70/30. Nykyisessä MWB:ssä on suhde 65/35, vaikka se on 40 cm lyhyempi. Sille olen seuraajaa miettinyt, mutta ei ole vielä löytynyt konseptia mikä tyydyttäisi. Jos joku ominaisuus paranee niin toinen huononee. Mielenkiinnolla seuraan tämän Samuelin pyörän vaiheita.
Tässä se luonnos:
Re: Pitkä paksutin, LSL
Nyt oli jo liian pimeetä ottaa ulkokuvaa joten tässä ahtaasta tallista. Viistoputki on hitsattu ja siihen pultattu akkukotelo.
Eka lenkki sähköjen kanssa ei mennyt kivasti.
Kaasukahvaa kääntäessä fillari vetää aika rankasti jommalle kunnalle puolelle, ja ohjaus tuntuu lukittuvan/ jäykistyy eli meinaa mennä nurin.
Voisiko johtua renkaan muodosta joka on aika kulmikas? 68mm WTB Bronson 60mm vanteella. Haarukka 75 asteen kulmassa, n. 40mm jättöä.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Pitkä paksutin, LSL
Johtuu fysiikasta Etuvetoinen autokin on ohjaustuntumaltaan erilainen kiihdytettäessä kuin rullatessaan. Autoa ei tarvi pitää ohjaamalla pystyssä joten "vetely" ei tunnu niin pahalta, kun taas pitkässä pyörässä pitää tehdä laajoja ja samalla suhteellisen tarkkoja ohjausliikkeitä tasapainon ylläpitämiseksi. Tässä oli ilmeisesti nopeutettu ohjaus, eli moottorin aiheuttama vetely tuntuu käsissä voimakkaammalta kuin mitä se keulassa onkaan.
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Pitkä paksutin, LSL
Minulla on aaninki, että tuossa pitäisi olla loivempi ohjauskulma noin leveillä renkailla ja varsinkin, kun eturengas on noin korkeaolkapäinen. Kokeile laskea perä niin alas kuin menee ja tutki, miten sitten vetelee. Ota vaikka koko iskari siksi aikaa pois ja joku lyhyempi puupalikka tilalle. Niin alas kuin vain ketjun reitti antaa periksi. AInahan voit valita kapeamman eturenkaan, jos ei muuten onnistu, tai et halua muuttaa geometriaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma