Foorumi uudistuu

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Foorumi uudistuu

Viesti Kirjoittaja janx »

Hienoa tosiaan, että jaksetaan kehittää. Ja vihdoin foorumille oma osoite. Minun käyttöprosentit kun menee 99% foorumi ja 1% itse sivusto. Katsotaan miten englanninkielisyys tulee sitä muuttamaan.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Foorumi uudistuu

Viesti Kirjoittaja traikisti »

En näytä oikein saavan viestiäni ymmärretyksi. Asia johtunee puutteellisesta äidinkieleni ilmaisusta ja sen ymmärtävästä lukemisesta. Olen huomannut nämä puutteeni aiemminkin. Nimittäin aina kun yritän selittää jotain harrastuksiini liittyviä asioita, minulta puuttuu suomenkielisiä sanoja. Englanninkielisiä sanoja on kyllä tarjolla. Ongelma ei ole päässyt vielä pahaksi näissä pyöräilyasioissa, mutta oireita on näkyvissä sielläkin. Kyseessä on siis tietty erikoissanasto, jonka osalta suomenkielinen sanasto ei ole päässyt kehittymään tai ainakaan vakiintumaan. Jossakin senkin pitäisi antaa kehittyä ja vakiintua.

Eilen puhdistin ja huolsin yhden nuoremman poikani vanhan pystypyörän myyntiä varten. Ostajalle pyörää luovuttaessani valittelin, ettei sille ollut olemassa muuta kuin englanninkielinen "Owner´s manual". Ostajaakin se tuntui harmittavan. Hän kyllä osaa englantia ja käyttää sitä päivittäin. Ehkä asia ei muita harmita. Olen siis ajastani jäljessä ja siten aivan turhaan huolissani.

Minulla ei ole mitään halua eikä intoa ryhtyä kielipoliisiksi tällä eikä millään muullakaan palstalla. Tässä mielessä Mustasudenkorento ja monet muut voivat olla aivan huoleti. Kirjoitusvirheitä on tekteissä niin paljon, ettei kenenkään aika tai energia riittäisi niiden korjaamiseen eikä siihen liene mitään erityistä syytäkään. Tärkeintä lienee kuitenkin itse asia eikä se, kuinka se on ilmaistu. Joskus hyvä asia tosin vain hukkuu huonoon kieleen. Erityisen suuri vaara on silloin, kun pyrimme ilmaisemaan itseämme jollain muulla kuin äidinkielellämme.

Mikäli ja sikäli kun meillä suomalaisilla on jotain erityistä annettavaa maailman nojäpyöräilyyn, tehtäkoon se siis tunnetuksi englanninkielellä. Toivon vilpittömästi, että sitä on ja että siitä on joku Suomen ulkopuolellakin kiinnostunut ja että se lisäksi osataan esittää "sujuvalla englannin kielellä".

Yksi kielenhuoltoon liittyvä asia, jota en malta olla esittämättä: yrittäkää joskus edes miettiä sitä, että hyvin monet suomenkielen sanat ovat yhdyssanoja. Se on omalle kielellemme ominainen erityispiirre, joka poikkeaa englannista. Aikanaan naurettiin vääpelille, joka ei osannut kirjoittaa suomea. Ilmeisesti kukaan ei enää edes osaa nauraa " kone pistoolille" eikä "näkki leivälle".

En aio jatkaa aiheesta enempää.

J

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Foorumi uudistuu

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Kiitoksia kommenteista ja tuesta!

Kaikki oleellinen tulikin aiemmissa viesteissä esille, varsinkin Pastori kiteytti asiat hyvin.

Yhteisö täällä Suomessa on tosiaan värikäs, mutta suhteellisen hyvin keskenään toimeentuleva.

Jatketaan tähän malliin!

Vastaa Viestiin