Automurheet

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4969
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Automurheet

Viesti Kirjoittaja janx »

jviirret kirjoitti:

Liikkuminen maksaa vaikka kävelis paljain jaloin. Pyörää pitää huoltaa, pitää olla pyöräily varusteet, pestä niitä ja itseäänkin vähän tiheämmin :wink: Autoilu maksaa tietenkin enemmän kun siinä liikutellaan oman elopainon lisäksi 1500kg autoa. Kotona ku makaa sohvalla ja tuijottaa kattoon ni tulee halvaksi :)

Ei kuulemma tarvi mitään varusteita kävelyyn, retkeilyyn, talvipyöräilyyn jne. Sen kun menee vaan. Tosin ihmettelen miksi minulla on keittiön pöytä täynnä tavaraa retkiä pakatessa... :lol:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Automurheet

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Jos ne ei millään riitä, että auto on ihan välttämättä oltava niin esim. metro-autosta renault clio 199€/kk.
https://www.metroauto.fi/tarjoukset/ren ... g-199.html
Helppoa ja huoletonta autoilua. Vai?

Huomasitko että kyse on rahoitusleasingistä eikä huoltoleasingistä?
Ei sillä että uudessa autossa vuoden ja 15tkm:n sopimuksella ehtisi paljoa huoltoja, kulumista ja takuun ulkopuolisia vikoja esiintyä. Sen puolesta on aika sama kumpi leasingsopimus on.

Viimeksi muokannut jooseha, 19 Huhti 2020, 12:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4969
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Automurheet

Viesti Kirjoittaja janx »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Jos ne ei millään riitä, että auto on ihan välttämättä oltava niin esim. metro-autosta renault clio 199€/kk.
https://www.metroauto.fi/tarjoukset/ren ... g-199.html
Helppoa ja huoletonta autoilua. Vai?

Huomasitko että kyse on rahoitusleasingistä eikä huoltoleasingistä?

Tohon saa lisätä vielä tukun rahaa. "Autoiluun liittyvät muut peruskustannukset kuten polttoaine, vakuutukset, verot, huollot, sakot ja muut maksut eivät sisälly kuukausihintaan." Esim. vakuutustaso on varmaan jossain määriteltynä. Pitääköhän huollot tehdä jossain tietyssä paikassa?

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2046
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Automurheet

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vilijami kirjoitti:

Suosittelen juuri teille ensisijaisesti polkupyörää ja tilapäiskäyttöön taksia. Jos ne ei millään riitä, että auto on ihan välttämättä oltava niin esim. metro-autosta renault clio 199€/kk. https://www.metroauto.fi/tarjoukset/ren ... g-199.html
Helppoa ja huoletonta autoilua. Vai?

Kiinnostaisi kyllä liisari, mutta kun

Autoiluun liittyvät muut peruskustannukset kuten polttoaine, vakuutukset, verot, huollot, sakot ja muut maksut eivät sisälly kuukausihintaan.

Ja omat kilsat vaihtelee, tänä vuonna saattaisi jopa riittää 15 tkm. Useimmiten ei, ylitys tulee kalliiksi. Juu ja jos ja kun kolhuja tulee, rokottavat tietysti niistä reippaasti. Huoltoja ei kai nykyautossa tuohon 15 tonniin vielä tule. Nuo kai kannattaa vain, jos haluaa ajaa aina enintään vuoden vanhalla autolla? Pidemmällä ajalla tullee edullisemmaksi ostaa oma vaikka osamaksulla. Ei ole pakko käyttää kallista merkkihuoltoakaan. Tietysti silloin jää itselle riski auton arvon oletettua nopeammasta alenemisesta. Jos olisi pätäkkää, ostaisin työmatkalle pienen sähköauton, tyyliin Seat Mii. Työpaikka kun on vähän liian kaukana sähköpyörällekin. Pyöräily toki olisi sähköautoonkin verraten vähintään 20x energiatehokkaampaa...


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Automurheet

Viesti Kirjoittaja terppa »

Toi tekee 10 vuodessa 24000€, miksei ostaisi autoa rahalla ja säästää 6000-7000€ ja on 10 vuoden päästä oma auto jonka historian tuntee eikä tarvi varoa kuin lainavehkeitä? tai 10v päästä se liisarimaksu voi olla ihan yhtähyvin 350€/kk ja jos tossa ei ole niitä huoltojakaan... enkä halua Clioa :wink: jos joku konsernituote niin farkkudacia.

Vertailuna oman diesel sitikkan huoltokulut 10v ja 120 tkm. eka 36 kk 1080€, seuraavat 36 kk 1764€ siihen päätty huoltosoppari. 8v huolto muistaakseni 800€, öljyt ja suodattimet + etupyörän laakerit (toinen äänti, toisen vaihdatin samalla) 10v huolto 1500€, jakohihnat ja hilpeet, joku moottorin stefa ja takajarupalat ja levyt joiden yhteydessä vaihtuu takalaakeritkin. yhteensä 5144€

Eka vuosi oli 30tkm, nyt tulee kahden ajamana 7-8tkm enkä ole vaihtamassa ellei tule tila/farmarimallin sähköautoa 3v käytetynä jolla saa vetää tonnin painosta kärryä. vielä semmosta ei valmisteta mutta insinööreillä on 7 vuotta aikaa.

Jos kuskaisi vaan itteään ja kauppakassia tai työreppua niin Seat Mii Electricin olisin käynyt tilaamassa kun niitä myytiin 16000 eurolla mutta ne ajot mulla menee fillarilla, Sailallakin puoliksi.

Muoks. näyttäisi 10v clion hinta olevan 4-6 t€ nettiautossa mitä liisarissa ei jää jäljelle.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4969
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Automurheet

Viesti Kirjoittaja janx »

Dacia, se on mielenkiintoinen. Niitä saa todella halvalla ja ne komeilevat katsastuksien hylkytilastojen kärjessä. Relluhan se on. Olisi mielenkiintoista tietää onko tuo hylkytilaston paikka ansaittu laadun vai omistajien laiminlyöntien takia. Dacialta on tulossa 10k€ täyssähkö (https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 1e3d5090b9). Olen myös pohtinut, että lisääntyykö vai väheneekö autojen sähköviat, kun niistä poistetaan polttomoottori ja lisätään sähkömoottori tilalle.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7294
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Automurheet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Jos ne ei millään riitä, että auto on ihan välttämättä oltava niin esim. metro-autosta renault clio 199€/kk.
https://www.metroauto.fi/tarjoukset/ren ... g-199.html
Helppoa ja huoletonta autoilua. Vai?

Huomasitko että kyse on rahoitusleasingistä eikä huoltoleasingistä?
Ei sillä että uudessa autossa vuoden ja 15tkm:n sopimuksella ehtisi paljoa huoltoja, kulumista ja takuun ulkopuolisia vikoja esiintyä. Sen puolesta on aika sama kumpi leasingsopimus on.

Näin juuri, vikoja ei ehdi juuri tulla.
Eihän tuo 2400€ vuodessa ole paljon, jos ureayksikön remontti maksaa 1800€, vaihdelaatikon ohjainlaiteremontti 2000€, sähköjarruremontti 1600€ ja taka-akseliremontti 1000€ jne, ja jos ei ole mitään halua tutustua tekniikkaan ja ei ole edes remonttipaikkaa, ni minusta tuo on ihan harkinnan arvoinen. Saa koko ajan ajella uudehkolla autolla, eikä tarvi kärsiä ja hävetä.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Automurheet

Viesti Kirjoittaja terppa »

Vilijami kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Jos ne ei millään riitä, että auto on ihan välttämättä oltava niin esim. metro-autosta renault clio 199€/kk.
https://www.metroauto.fi/tarjoukset/ren ... g-199.html
Helppoa ja huoletonta autoilua. Vai?

Huomasitko että kyse on rahoitusleasingistä eikä huoltoleasingistä?
Ei sillä että uudessa autossa vuoden ja 15tkm:n sopimuksella ehtisi paljoa huoltoja, kulumista ja takuun ulkopuolisia vikoja esiintyä. Sen puolesta on aika sama kumpi leasingsopimus on.

Näin juuri, vikoja ei ehdi juuri tulla.
Eihän tuo 2400€ vuodessa ole paljon, jos ureayksikön remontti maksaa 1800€, vaihdelaatikon ohjainlaiteremontti 2000€, sähköjarruremontti 1600€ ja taka-akseliremontti 1000€ jne, ja jos ei ole mitään halua tutustua tekniikkaan ja ei ole edes remonttipaikkaa, ni minusta tuo on ihan harkinnan arvoinen. Saa koko ajan ajella uudehkolla autolla, eikä tarvi kärsiä ja hävetä.

Jos tolla liisarilla häviää 10000€ 10 vuodessa verrattuna, että ostat omiin nimiin ja huoltosoppariautolla tiedät huoltokulut kuuden vuoden päähän niin en mä kyllä siinä mitään järkeä nää. Valkkaa vaan merkin jossa on halvemmat tyyppiviat :mrgreen:

Muoks. kuukausihintakin elää ylöspäin siinä missä muutkin hinnat

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7294
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Automurheet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

terppa kirjoitti:

Jos tolla liisarilla häviää 10000€ 10 vuodessa verrattuna, että ostat omiin nimiin ja huoltosoppariautolla tiedät huoltokulut kuuden vuoden päähän niin en mä kyllä siinä mitään järkeä nää. Valkkaa vaan merkin jossa on halvemmat tyyppiviat :mrgreen:

Siinä ei kuitenkaan tarvi olla kerjäämässä korjauspaikkaa sekä työkaluja lainaan ja jos ei remontti vois vähempää kiinnostaa, eikä tarvi ostaa hitsauskonetta ja sorvia, niin kai nuillekin pitää antaa jotain arvoa?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7294
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Automurheet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Dacia, se on mielenkiintoinen. Niitä saa todella halvalla ja ne komeilevat katsastuksien hylkytilastojen kärjessä.

On mielenkiintoinen, mutta voin suositella vain asentajalle. Löytyykö tietoa mistä ne pomppaa?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Automurheet

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Onhan se aika selvä että helppoudesta(ja statuksesta) pitää maksaa. Miksi kukaan muuten uudella ajaisi :wink:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Automurheet

Viesti Kirjoittaja terppa »

Vilijami kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Jos tolla liisarilla häviää 10000€ 10 vuodessa verrattuna, että ostat omiin nimiin ja huoltosoppariautolla tiedät huoltokulut kuuden vuoden päähän niin en mä kyllä siinä mitään järkeä nää. Valkkaa vaan merkin jossa on halvemmat tyyppiviat :mrgreen:

Siinä ei kuitenkaan tarvi olla kerjäämässä korjauspaikkaa sekä työkaluja lainaan ja jos ei remontti vois vähempää kiinnostaa, eikä tarvi ostaa hitsauskonetta ja sorvia, niin kai nuillekin pitää antaa jotain arvoa?

Ei toisaalta vuoden välein sakkomaksuja jos autossa on lommo tai naarmu.

muoks. jos tykkää niin kiva harrastus on ropaaminen, jos mopoiän laskee niin 15 vuotta oli kädet enemmän tai vähemmän rasvassa. nyt ropaustarpeen tyydyttää fillarit. Niitä pystyi remppaamaan vaikka kerrostalon eteisessä työkalukulut oli satasen luokkaa :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Automurheet

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:
janx kirjoitti:

Dacia, se on mielenkiintoinen. Niitä saa todella halvalla ja ne komeilevat katsastuksien hylkytilastojen kärjessä.

On mielenkiintoinen, mutta voin suositella vain asentajalle. Löytyykö tietoa mistä ne pomppaa?

https://katsastushaku.fi/tietopankki/ka ... stot-2018/

Halpoja autoja, huolletaan ite jos huolletaan ja itse huoltaessa ei huomata noita nivelvikoja joista sitten pomppaa :roll:
Monen auton määräaikaishuoltoihin kuuluu kaikkien nivelien tarkistus, eli jos käyttää merkkiliikkeessä huollettavana niin huomataan ja varmaan vaihdetaankin ennen kuin pomppaa katsastuksessa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2022
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Automurheet

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

wwhv kirjoitti:

nyttemmin auton pitämisestä on tullut niin kallista että olen
luopunut auton omistamisesta kokonaan. vaimolla on yksityis-
leasingillä hybridi-toyota kun hänen työmatkat sen vaatii.
se on jo toinen tuommoinen peräkkäin ja molemmat ovat
toimineet hienosti..

Joskus täällä kehuin oman autoiluni kustannuksia. Otetaanpa tähän päivitys ja uusi tilannekatsaus: 1.1.2014 aloin merkitä kaikki kuluni LibreOffice Calciin (lue: Exceliin), joten tiedän sentilleen, mihin rahani ovat tuon ajankohdan jälkeen kuluneet. Minulla on siis myös tili "auto", jonne kohdistuvat kaikki autoilusta aiheutuneet kulut: väliraha uudempaan autoon, bensiini, öljyt, jäähdytysneste, renkaat, huollot, katsastukset, parkit, pesut, vakuutus, verot...

Kun nuo kaikki summaa tältä runsaan kuuden vuoden ajalta, saadaan tulokseksi:

  • autoiluni kustannus on ollut 1943,81 eur per vuosi
  • se tekee 161,98 eur per kuukausi

Tästä muistuu mieleen joku kysely siitä, miten paljon olisi valmis maksamaan leasing- tai liikkumispalvelusta kuukaudessa. Hyvällä syyllä ja perustellusti voisin vastata sellaiseen kyselyyn, että olisin valmis maksamaan siitä 161,98 euroa kuukaudessa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 923
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Automurheet

Viesti Kirjoittaja torneol »

Mä olen pähkinyt tän niin, että tommonen muutaman tonnin kiulu on ihan riittävä. Nykyinen on Citikka C4 Picasso. 1,8 litran bensakone, johon olen tehnyt etanolikonversion. Kuluvaa osaa vaihdetaan, kuten esim. jakopää, iskarin yläpään kääntölakrut jne. Maksoi alle 3000 tonnia, siihen sitten osia reilulla tonnilla. Nyt on oman arvion mukaan aika huolettomia metrejä edessä, kokonaisuudessaan noin neljän tonnin kulkupeli.

Autossa on ne ominaisuudet, mitä tarvii. Cruise ja kylmästöinti ja hyvä muunneltavuus ja perushuollot helppoja.

Tämmöisessä autossa se arvon alenemakaan ei ole ihan kauheaa. Viidessä vuodessa max. se 4 tonnia :lol:. Kuluvaa osaa ei siihen välttämättä pitäisi laskea, kuluu ne osat muissakin merkeissä, kun vedetään 20-25 tkm vuodessa. Tällöin arvon alenema olisi alle 3 tonnia, jos oletetaan että tosta ei saa mitään viiden vuoden päästä.

Nojapyörätön kurvailija.

Vastaa Viestiin