Yllättäen ihan naapurista löytyy älyttömän kätevän ja laadukkaan näköinen taittopyörä, jollaista en ole koskaan nähnyt.
Pyörä on ajokunnossa kolmiorunkoinen pystypyörä. Taitettuna se menee lähes kävelykepin kokoiseen pakettiin, jossa erottuvat vain istuin ja kaksi vierekkäin taittuvaa, yhdeltä puolelta akseloitua 16" kiekkoa. Ohjaustanko oli niin kapea, ettei sitä tajunnut tuijottaessaan tuota bussiin perässä renkaidensa varassa vedettyä kokonaisuutta. Minkäänlaista tavaratelinettä laitteessa ei ole. Pyörässä on hihnaveto ja mitä ilmeisimmin jonkinlainen automaattivaihteisto. Omistaja kommentoi pikaisesti bussipysäkillä ajopeliä käyttöön kootessaan vain "vanhahan se on, mutta toimii".
Mikähän tämä mahtoi olla?
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
Yllättäen ihan naapurista löytyy älyttömän kätevän ja laadukkaan näköinen taittopyörä, jollaista en ole koskaan nähnyt.
Pyörä on ajokunnossa kolmiorunkoinen pystypyörä. Taitettuna se menee lähes kävelykepin kokoiseen pakettiin, jossa erottuvat vain istuin ja kaksi vierekkäin taittuvaa, yhdeltä puolelta akseloitua 16" kiekkoa. Ohjaustanko oli niin kapea, ettei sitä tajunnut tuijottaessaan tuota bussiin perässä renkaidensa varassa vedettyä kokonaisuutta. Minkäänlaista tavaratelinettä laitteessa ei ole. Pyörässä on hihnaveto ja mitä ilmeisimmin jonkinlainen automaattivaihteisto. Omistaja kommentoi pikaisesti bussipysäkillä ajopeliä käyttöön kootessaan vain "vanhahan se on, mutta toimii".
Mikähän tämä mahtoi olla?
Oliko tällainen?
ED: Joose ehti ensin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mielenkiintoiselta vaikuttaa. Brompton ei minusta ole hintaansa nähden mukava ajettava. Bromptonia ei saa myöskään vedettyä perassa mukavasti pyörien varassa varsinkaan muualla kuin lattialla. Mitäköhän strida painaa? Eikö stridassa ole kuitenkin etukumara ajoasento?Osaako kukaan venäjää? Venäjällä voisi olla edullisempi hintataso En tieda missa päin vaikutat, mutta katsoin juuri matkahintoja. Bussimatka Pietariin maksaa alk. 20e suunta helsingista. Bussilla matkustaessa pääsee ilmaisella e-viisumilla
Tuohan näyttää taitettavuuden lisäksi olevan (riittävän?) CF henkinen, joten ajaminen vois mullakin onnistua. Mielenkiintoinen on.
Miten tää on cf-henkinen kun sita joutuu ajamaan etukumarassa, eika ole ollenkaan takanojaa. Minusta pysty taittopyörä on ajoasennoltaan mukavampi, vaikka kuljetettavuudeltaam strida voi kyllä olla paljon parempi
Viimeksi muokannut ki, 02 Joulu 2019, 05:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuohan näyttää taitettavuuden lisäksi olevan (riittävän?) CF henkinen, joten ajaminen vois mullakin onnistua. Mielenkiintoinen on.
Miten tää on cf-henkinen kun sita joutuu ajamaan etukumarassa# eika ole ollenkaan takanojaa. Minusta pysty taittopyörä on ajoasennoltaan mukavampi, vaikka kuljetettavuudeltaam strida voi kyllä olla paljon parempi
Poljinkeskiö on edempänä ja ohjaustanko on lähempänä suhteessa satulaan, kuin esimerkiksi Bromptonissa. Ajoasento ei ole etukumara, vaan niin pysty kuin vaan voi olla. Katso ajovideo. https://youtu.be/ozM-aJnTWE0
Muoks. Tuossa kuvassa on satulat ääriasennossa korkeimmillaan. Lyhyemmällä kuskilla ero vielä lisääntyy, koska satulaa laskiessa Bromtonin penkki liikkuu eteen ja Stridan taakse.
Liitteet
Viimeksi muokannut Vilijami, 30 Marras 2019, 10:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lowriderit on hyvä liioiteltu esimerkki pyöristä, jotka ovat crank forward-tyyppisiäa(kammet edessä). Siltikin niissä on usein etukumara ajoasento.
Stridassa runkomalli taitaa sanella sen että kammet on edessä. Satulen edessä ei mahdu seisomaan, joten kampia on tuotu eteenpäin, jotta jalat yltää pysähdyksissä helposti maahan.
Aikanaan koeajoin Stridaa yön yli: kotiin oli 6km ja kahden km jälkeen olisin palauttanut taluttamalla, mutta kun liike oli jo kiinni, jouduin ajamaan kotiin ja takaisin. Aivan hirveä rämpylä, eikä edes taitu kovin pieneksi. Stemmi on 20cm pitkä. Etuhaarukassa ei ole etujättöä ollenkaan. Tanko on 180cm kuskilla ihan sylissä, polvet osuu jos suoristaa nilkan ja satulan korkeuden säätö vie sen joko vielä enemmän eteen tai aivan liian matalalle. Liian alas se jäi kuitenkin. Sitte tuo ylänivelen kesto mietitytti ja muutenkin monet kulutusosat on aika epästandardeja. Stridaa kannattaa tosiaan koeajaa vähintään kilometri ennen totaalirakastumista... Itse en pystynyt ajamaan edes yhdellä kädellä saatikka ilman, sen verran jännä tuo ohjausgeometria.
Ostin sitten Bromptonin eikä ole sekuntiakaan kaduttanut. Tuossa ylläolevassa kuvassa on S-mallin Brompton, sekin kannattaa miettiä jos käy eri malleja koeajamassa.
Tuohan näyttää taitettavuuden lisäksi olevan (riittävän?) CF henkinen, joten ajaminen vois mullakin onnistua. Mielenkiintoinen on.
Miten tää on cf-henkinen kun sita joutuu ajamaan etukumarassa# eika ole ollenkaan takanojaa. Minusta pysty taittopyörä on ajoasennoltaan mukavampi, vaikka kuljetettavuudeltaam strida voi kyllä olla paljon parempi
Poljinkeskiö on edempänä ja ohjaustanko on lähempänä suhteessa satulaan, kuin esimerkiksi Bromptonissa. Ajoasento ei ole etukumara, vaan niin pysty kuin vaan voi olla. Katso ajovideo. https://youtu.be/ozM-aJnTWE0
Muoks. Tuossa kuvassa on satulat ääriasennossa korkeimmillaan. Lyhyemmällä kuskilla ero vielä lisääntyy, koska satulaa laskiessa Bromtonin penkki liikkuu eteen ja Stridan taakse.
. Stridassa ei silti saa jalkoja eteenpäin verrattuna satulaaneikä eikä edes pientä takanojaa