eemeli kirjoitti:On joku muu kuin nelikantti. Myyjän mukaan tarttee jonkun erikoistyökalun. En ole sen koomin jaksanut tutkia. Pitäisi kai...
Laitappa kuvaa . Tai kennen kammet .
eemeli kirjoitti:On joku muu kuin nelikantti. Myyjän mukaan tarttee jonkun erikoistyökalun. En ole sen koomin jaksanut tutkia. Pitäisi kai...
Laitappa kuvaa . Tai kennen kammet .
Tällainen tuli vastaan facebookin mtb ryhmässä
https://www.4130.fi/avopolkimet/kampien ... va-myytti/
Pohdittu kampien pituutta maastopyöräilyn vai pitääkö sanoa maastopystypyöräilyn näkökulmasta. Asiaa on näköjään maailman laajuisesti melko paljonkin tutkittu ja ilmeisesti varsinkin sähköpyörien vuoksi suuntana on alkanut olla lyhyemmät kammet.
Kun moottori tarjoaa avustusta poljinliikkeen perusteella, se muuttaa ajotekniikkaa nopeasti suuntaan, jossa polkimet halutaan pitää liikkeellä lähes kaikissa tilanteissa, kun ajetaan tasaisella tai ylämäkeen. Ei-toivottujen kampi- ja pohjakosketusten johdosta valmistajat ovat alkaneet speksaamaan pyöriin jo ensiasennuksena entistä lyhyempiä kampia ja 165-milliset veivit ovatkin nykyään jo yleinen näky. Brittiläinen Hope tarjoaa jälkiasennusmallina jopa 155-millisiä malleja. ”Standardia” tai totuttua lyhyemmillä kammilla ajaminen voi tuoda ahaa-elämyksen maavaran ja siitä seuraavan polkemisen vapauden suhteen., vaikka suuri osa eteenpäin vievästä liikkeestä tuleekin sähkömoottorilta.
Jopa 155-milliset
Performer JC70 (Savenmaa Taipale trike) 2015-17
Cruzbike Silvio S30 2017-2024
sompi kirjoitti:Tällainen tuli vastaan facebookin mtb ryhmässä
https://www.4130.fi/avopolkimet/kampien ... va-myytti/Pohdittu kampien pituutta maastopyöräilyn vai pitääkö sanoa maastopystypyöräilyn näkökulmasta. Asiaa on näköjään maailman laajuisesti melko paljonkin tutkittu ja ilmeisesti varsinkin sähköpyörien vuoksi suuntana on alkanut olla lyhyemmät kammet.
Kun moottori tarjoaa avustusta poljinliikkeen perusteella, se muuttaa ajotekniikkaa nopeasti suuntaan, jossa polkimet halutaan pitää liikkeellä lähes kaikissa tilanteissa, kun ajetaan tasaisella tai ylämäkeen. Ei-toivottujen kampi- ja pohjakosketusten johdosta valmistajat ovat alkaneet speksaamaan pyöriin jo ensiasennuksena entistä lyhyempiä kampia ja 165-milliset veivit ovatkin nykyään jo yleinen näky. Brittiläinen Hope tarjoaa jälkiasennusmallina jopa 155-millisiä malleja. ”Standardia” tai totuttua lyhyemmillä kammilla ajaminen voi tuoda ahaa-elämyksen maavaran ja siitä seuraavan polkemisen vapauden suhteen., vaikka suuri osa eteenpäin vievästä liikkeestä tuleekin sähkömoottorilta.
Jopa 155-milliset
Lähetystyö kantaa hedelmää.
Jutun kirjoittanut Jukka Mäennenä on minun entisiä oppilaitani. Jatkaa näemmä lähetystyötä alamäki ja temppupyöräilypiireissä.
Erityisesti lämmitti tämä Jukan häsäri: #lyhytkampivallakumous
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
sompi kirjoitti:...Jopa 155-milliset
Vanhoillista porukkaa... :wink
Eilen yritin irrottaa Tepolle palautettavat ontot kammet mutta meni sormi suuhun kuinkas ja milläs nuo irrotetaan Octalink keskiö? En vieläkään oo oppinu/opetellu kaikkia keskiötyyppejä
Questissä oli kait taas joku muu? Kaks erityyppistä ulosvetäjää miulla on, toinen nelikanttiin. Lähteehän se hiustenkuivaajalla
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Eilen yritin irrottaa Tepolle palautettavat ontot kammet mutta meni sormi suuhun kuinkas ja milläs nuo irrotetaan
Octalink keskiö? En vieläkään oo oppinu/opetellu kaikkia keskiötyyppejä
Questissä oli kait taas joku muu? Kaks erityyppistä ulosvetäjää miulla on, toinen nelikanttiin. Lähteehän se hiustenkuivaajalla
Jos se menee sama ulosvedin , kuin nelikantiin . Niin laita sinne reikään pieni prikka . Joka estää ulosvetimen menemästä kiereosasta akselin sisään . Saakohan tästä nyt selvää .
Niin selviät yhen laisella ulosvetimillä . Joissakin ulosvetimissä on sellainen kuppi , joka estää tämän .
Sitten on malleja , joissa kiinitys pultti toimii kaksitoimisesti . Sekä kiristää kammen ja avaa . Että tässä aluksi .
Mä irrottelin tänään kinneristä siinä olleet Rotorin kammet. Kammet oli BB30 keskiöllä ja piti etsiä youtubesta ohje miten kammet saa irti:
Aika kätsu juttu, irrotetaan rattaattoman kammen pultti, ruuvataan sen alla oleva holkki pois (tähän käy sama holkkiavain kuin takaakan irrotukseen), ruuvataan se kampiruuvi takaisin (se menee vähän syvemmälle kuin enne) ja irrotettu holkki ruuvataan sen päälle toisin päin kuin se oli alunperin. Nyt kun ruuvia taas avaa, sen kanta ottaa kiinni holkkiin ja vetää kammen pois. Nerokasta
Keskiön ulkopuoliset laakerit on ruuvattu normaalin BSA-keskiölaakeirn kierteisiin. Niiden irrotukseen olisi vissiin joku erikoistyökalu mutta ne lähti ruuvimeisselillä ja kumivasaralla koputtelemallakin.
Ketjun aiheeseen liittyen, irrotetut kammet oli 155mm, ja tilalle meni 130mm nelikanttikeskiöllä. Isoin ratas pieneni 61 -> 52 hammasta.
Pienen testilenkin perusteella tuli kotoinen olo, 155:t on törkeän pitkät kun on noihin lyhyempiin tottunut Mulla on nyt 130mm kammet kaikissa mun pyörissä.
Uudemmassa DFXL:ssä ei olisi onnistunut näin helposit, koska niissä on joku epästandardi kapea keskiö. Tässä mun yksilössä keskiökelkkaan menee normaali BSA68 kasettikeskiö.
Pari kuvaa:
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
PW kirjoitti:Eilen yritin irrottaa Tepolle palautettavat ontot kammet mutta meni sormi suuhun kuinkas ja milläs nuo irrotetaan
Octalink keskiö? En vieläkään oo oppinu/opetellu kaikkia keskiötyyppejä
Questissä oli kait taas joku muu? Kaks erityyppistä ulosvetäjää miulla on, toinen nelikanttiin. Lähteehän se hiustenkuivaajalla
Kyseessä siis nämä kammet:
Itse en taannoin halunnut ostaa uutta ulosvetäjää tuollaisia Octalinkkejä varten, vaan käytin prikkoja nelikanttikampien ulosvetäjän pään ja keskiöakselin välissä. No tavalliset prikat vääntyili, joten jossain vaiheessa sahasin pyörötangosta (halk. 16 mm) noin 4 millin paksuisen "lätkän", joka on toiminut hyvin. Toki aiheuttaa vähän ylimääräistä näpertelyä, kun pitää aina varmistaa että pysyy kunnolla/suorassa paikoillaan ennen ulosvetäjän kiertämistä kampeen.
Minä ajelin tänään ensimmäiset 20km 135 mm kammilla. Mistä tuo mitta muuten otetaan, kummankin akselin keskipisteestäkö? Oli käytössä ne Hasen kammenlyhentäjät. En nyt ihan riemuiten vielä kiljunut, mutta kokeillaan nyt tämä kevät
Noita lyhentäjiä saa multa myös vuokralle, jos joku haluaa kokeille eri mittaisia kampia.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Keskeltä keskelle. Tällöin ei akselien paksuudet sotke selvää mittaa.
jooseha kirjoitti:Keskeltä keskelle. Tällöin ei akselien paksuudet sotke selvää mittaa.
Kammen pituus on tuon mekanismin liikematkan määräävä elementti. Sen liikematka on sama kuin akselien etäisyys toisistaan. Keskeltä keskelle, kuten jooseha kertoi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mauriziolle lyhennetyt Shimano Zee -kammet (170 mm -> 130 mm). Menevät kuulemma juniorin maastopystäriin.
Tuo kampimalli FC-M640 näyttäisi olevan "moderneista" (ei nelikantti) maastokammista yksi parhaista lyhennettäväksi, koska kampi ei ole ontto ja takana oleva kevennysura on melko lyhyt. 170 mm kampiaihiosta saa tehtyä helposti 120-145 mm pitkät kammet.
Kyseessä siis alunperin vähän järeämpään käyttöön (FR/DH) suunnattu 1-rattainen kampimalli (BCD 104 mm).
Minuakin alkaa jo pian houkuttaa tämä kampien lyhentäminen: nojakilla kun ajelee, niin alkaa ketuttaa, kun joutuu veivaamaan mahdottoman isoa ympyrää nojakin 170 millisillä Truvativ Elita -kammilla. Onnistuisikohan niiden lyhentäminen vaikka 140 -millisiksi, joka olisi sama mitta kuin Milanissakin on? Kampia on hieman ohennettu tuosta 140 mm:n kohdalta, mutta... Rattaat ovat näemmä kiinni viidestä kohtaa.
Mitään pitkien kampien tuomaa vääntömomenttia ei tarvita, koska pyörässä on maastopyörän vaihteet - edessäkin on kolme ratasta, joista pienin on, hmm, vartokaa... 30T. Ja suurin takaratas on 34T... Koskaan en ole vielä tarvinnut tuota pienintä eturatasta.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
ajarmala kirjoitti:Minuakin alkaa jo pian houkuttaa tämä kampien lyhentäminen: nojakilla kun ajelee, niin alkaa ketuttaa, kun joutuu veivaamaan mahdottoman isoa ympyrää nojakin 170 millisillä Truvativ Elita -kammilla. Onnistuisikohan niiden lyhentäminen vaikka 140 -millisiksi, joka olisi sama mitta kuin Milanissakin on? Kampia on hieman ohennettu tuosta 140 mm:n kohdalta, mutta... Rattaat ovat näemmä kiinni viidestä kohtaa...
Onkohan kyseessä tämän näköinen setti?:
Kolmisen vuotta sitten tuollaiset lyhennetty 140-millisiksi...
tm kirjoitti:Onkohan kyseessä tämän näköinen setti?:
Kolmisen vuotta sitten tuollaiset lyhennetty 140-millisiksi...
Näyttää tutulta, ettei olisi jopa ihan samanlainen. Mitenkähän nuo saa irti pyörästä? Olisiko jossain hyvä video kampien irrottamisesta?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)