Sähkökinneri "Appelsiini"

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
TAG67
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Touko 2010, 13:03

Sähkökinneri "Appelsiini"

Viesti Kirjoittaja TAG67 »

Moi,
rakensin 2009-2010 talvella sähköavusteisen kinnerin, jota on tarkoitus käyttää 15km (suunta) työmatka-ajoon. Nyt on ensimmäiset 500km takana, joten voin todeta, että valmista tuli ja nyt voisin jotain tietoa jo jakaakin.

Uskoisin, että ratkaisuni on suht uniikki, ainakaan maailmailta ei samantapaista lähestymistä aiheeseen ole tullut vastaan. Lisäksi tämmöisen rakentaminen on helppo projekti, johon todistetusti merkonomikin pystyy ;). Ratkaisussa lähinnä poistetaan paloja ja vähän lisäillään alumiinilistoja, niittejä ja pultteja. Näppärälle tämä on alle 100 tunnin projekti. Itsellä meni "nollasta" ihmetellessä vähän enemmän aikaa.

Ratkaisusta:

  • Pohjana Savenmaalta 2009 ostettu "Alku" trike, jossa 20 tuuman eturenkaat ja 28 tuuman takarengas. Malli oli cro-mo runkoinen, jota pidin tähän parempana lähtökohtana kuin alumiinista konstruktiota
  • Sähkötekniikkana on Chrystalyten 4011 moottoripaketti lisättynä ajotietokoneella, josta näkee kaiken mahdollisen mitä sähköpuolella tapahtuu lisättynä normaalilla polkupyörädatalla
  • Kinnerin rungon perustan muodostaa Bilteman suksiboksi, josta käytännössä lähti 60% prosenttia pois, mutta toimi kehyksenä (pohja ja kansi) koko konstruktiolle. Lisäksi tuli alumiinilistaa sekä Vikuprop nimistä 5mm ja 3mm "muovipahvia". Suurinpiirtein sama materiaali tunnetaan maailmalla Coroplastina.
    Appelsiinikinneri.jpg

Linkissä kuvasarja, josta aika pitkälle aukeaa se miten tämän projektin ratkaisin.
http://www.flickr.com/photos/49995898@N ... 071516646/

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Sähkökinneri "Appelsiini"

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Kumarran syvaäääään......Jaffa-kinneri on upea

Itselle on jo aikamoinen haaste vaihtaa ehjä sisäkumi
takarenkaaseen, niin toiset tekee tommoisia.......

Tapani

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähkökinneri "Appelsiini"

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Kumarruksia täältäkin :D hieno on.

Olisi kiinnostavaa kuulla mitä muutoksia ajo-ominaisuuksiin kate toi, katteettomaan verrattuna. Ajelit varmaankin jonkin verran ilmankin.

Nojaillaan!

TAG67
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Touko 2010, 13:03

Re: Sähkökinneri "Appelsiini"

Viesti Kirjoittaja TAG67 »

itse asiassa katteettomana en syksyllä paljon entinyt ajaa. Ainakaan jalat eivät enää palellu nollakeleissä :).
Tiettyä vakautta paino toi pyörään. Uskoisin, että tuolla moottorilla takavanteessa on myös suuri vakauttava vaikutuksensa eli perä ei ole enää niin kevyt kuin pelkkänä trikena. Jarrutuksissa perä pysyy nyt hyvin maassa eikä kevene samalla tavalla kuin ilman. Ei ominaisuudet ainakaan huonontuneet muutosten jälkeen. Yksi mielenkiintoinen pointti on tuo napamoottori. Kun se on osa takavannetta, niin sen tuoma lisäpaino ei kuormita itse pyörän runkoa eli ei heikennä triken kantavuutta. Lisäksi napamoottori antaan tehonsa suoraan takapyörään, joten triken pitkät ketjut eivät rasitu moottorin väännöstä. Itse asiassa moottori vähentää samalla polkijan tuomaa vääntömomenttiakin pois ketjuilta keventämällä poljentaa.

Säilytystilaa kinneriksi muuttaminen toi lisää. Itse ratkaisin takapään "fillari-tyylillä", eli lisäsin taakkatelineen taakse ja tavarat liikkuvat pyörälaukuissa rungon sisäpuolella. Tuohon ratkaisuun en ole muualla törmännyt (siis voi olla mutta en ole nähnyt). Eli peräpään muotoilun saneli pitkälti 2x20L pyörälaukut joiden piti mahtua rungon sisään. Ohjaamossa vasemmalla puolellani on reppu, jossa säilytän akkua ja laturia. Itse asiassa minulla on laturi jatkuvasti kiinni akussa, joten latausta varten tarvitsee vain avata vetoketju ja pistää töpseli seinään. Toisella puolella on hyvä tila toiselle repulle ja vielä lisäksi molempien etupyörien etupuolella on n. 10L lokerot.

Pyörän kokonaismitat muuttuivat loppujen lopuksi todella vähän eli eteen tuli n.20cm lisää pituutta ja taakse 10cm. Levein kohta on yhä eturenkaat (40mm leveät), jotka tulevat noin 0,5 cm ulos. Olen ajatellut myös, että pyörä on nyt muille liikkujille, erityisesti jalankulkijoille, nyt huomattavasti turvallisempi. Ei ole enää vaaraa joutua "sirkkeliin" tai rungon ja etupyörien väliin. Kinnerin pyöreä keula tönäisee paremmin sivuun osuessaan (toivotaan, että näin ei käy).

Viimeksi muokannut TAG67, 16 Touko 2010, 21:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Sähkökinneri "Appelsiini"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

loistavaa rakentamisen ja oivaltamisen riemua..
hienoa nähdä että uskalletaan rakentaa. :D

thumps up!

oletkos punninnut koko laitosta?
ei sillä että sillä olisi paljoa merkitystä mutta uteliaisuuttani kyselen.

itsekkin katsellut tota biltsun boxia mutta omassa käytössä se olisi mennyt vielä ehkä enemmän osiin joten sen hylkäsin.
mutta hieno oivallus.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Sähkökinneri "Appelsiini"

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Hieno on ja näyttää niin helpolta mutta alapas ite tekemään. Mulla ois kyllä sormi suussa...

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

TAG67
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Touko 2010, 13:03

Re: Sähkökinneri "Appelsiini"

Viesti Kirjoittaja TAG67 »

En ole punninnut kokonaisuutta, mutta jos sanoisin, että n. 45kg kun on akku latureineen kyydissä, niin ei se kauas totuudesta mene.
Pyörä n. 18kg
Bilteman Boksi 16kg miinus poistetut osat = eli yhteensä n. 10kg
Vikupropit ja muut osat n. 8 kg
Sähkötekniikka n. 10 kg
Tulee yhteensä 46kg
...täytyy jossain vaiheessa punnita oikeastikin.

Kokeilin sähkötekniikaa alussa jo pelkällä trikellakin ja ei siinä hirveän suurta eroa ole. Kiihtyvyys oli toki silloin vielä hiukan parempi, mutta huippunopeudessa ei ole mitään eroa. Mäennousukykykin on sama, eli aivan järjetöntä mäkeä ei nykyvälityksillä (7-vaihdetta takana) pääse. Lauttasaaren pääsee ylittämään polkien hyvin, se riittää mulle.

Trikessa olleen etuvaihtajan otin pois eli nyt edessä on vain yksi ratas. Oikealla kädellä hoituu gripshiftistä takavaihteiden vaihtaminen ja vasemmalla puolella on tehovipu, jota tarvitsee lähinnä valoihin saavuttaessa. Siis veto pitää saada pois valoihin valutellessa, jotta ehtii vaihtamaan liikkeellelähtöä varten pienen vaihteen valmiiksi päälle. Jos tehoja ei katkaisisi, yrittäisi sähkömoottori tuupata eteenpäin samalla kun todellisuudessa haluaa jo vähentää vauhtia. Tuo on noita käytännössä jo opittuja niksejä, jotka sujuu jo nyt "selkärangasta". Sen oppi nopeasti kun yritti lähteä valoista esim. viitosvaihde silmässä. Sähkömoottorin kanssa kun pitää polkien saada ensimmäinen puoli kierrosta aikaiseksi, jotta sähkömoottori heräisi eloon :). Sitten kun sähkömoottori herää, voi hyvin pian heittää suoraan seiskalle :)

Viimeksi muokannut TAG67, 17 Touko 2010, 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähkökinneri "Appelsiini"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Näin se käy. Hyvä idea tuo suksiboksin käyttö, mulla ei ole käynyt mielessäkään tuo idea. Moottorikin on ilmeisesti ihan "katulaillinen"?
Tässä trikessä riittää kantavuuskin kinneri projektiin. Valmistajan mukaan kestää kuormaa 20kg+120kg: http://www.performer.com.tw/2010/user/p ... &sno=00059 Eli jos tuosta 140kg:stä vähentää korin painon n.25kg niin vielä jää 115kg kuljettajalle ja tavaroille.
Monesti irc:ssä pohdittu että mikä(mitkä) osat viime kädessä määrää tuon kantavuuden? Ei oo selvyyttä tullut. Eikä myöskään sitä että missä tilanteessa pyörä rikkoontuu jos valmistajan painosuositus ylitetään.
Mua kiinnostaa sähköavun toimivuus pakkasella ja talvikelillä, ehditkö kokeilla?

Jukka

edit: ja tietenkin projektin kokonaishinta kiinnostaa?

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Sähkökinneri "Appelsiini"

Viesti Kirjoittaja irakas »

Esko M kirjoitti Kohtaamisia-osiolla:

Kiinnostaa kyllä, mutta ei facebook.

Samoin, mutta Facebookin en aio sotkeutua. Tuli näet luettua valaisevia lehtijuuttuja. Muutama nojailija näkyy olevan Facebookissa, mutta minua ei kannata sinne johdatella. Muutenkin on jo kaikki mahdollinen tallessa Googlella. Kaikki, mitä kirjoitan, jää Googlen servereihin. Tämäkin tai ainakin sfnetin jutut.

Siis mielelläni näkisin kinnerikuvia muualla kuin Facebookissa.

Esko

Onko sinulla jotain salattavaa, kun et Facebookiin halua sotkeutua? :roll:
Minusta Facebook on hyvä ja toimiva yhteydenpitoväline.

Facebook aiheista keskustelua voi jatkaa OFF TOPIC alueella. Siellä on nyt oma ketju sitä varten.- Pastori

Mainio olemassa olevien aihioiden sovellutus tämä Timon kinneri. Onneksi olkoon! :mrgreen:

Onko kuuma näin helteillä?

Kuuluuko korista paljon ääniä?

Onko akun lataus vielä päässyt loppumaan?

Onko laitteesi tuossa asussa liikenneasetusten mukainen?

Sakari

Älä huolta

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Sähkökinneri "Appelsiini"

Viesti Kirjoittaja tavasti »

TAG67 kirjoitti:

Kinnerin rungon perustan muodostaa Bilteman suksiboksi, josta käytännössä lähti 60% prosenttia pois, mutta toimi kehyksenä (pohja ja kansi) koko konstruktiolle. Lisäksi tuli alumiinilistaa sekä Vikuprop nimistä 5mm ja 3mm "muovipahvia". Suurinpiirtein sama materiaali tunnetaan maailmalla Coroplastina.

Mainio idea, ja varsin nätti toteutus.

Yleensä kaupallisissa toteutuksissa pohja on jätetty lähes kokonaan auki, vaikka pohjalla on ilmanvastukseen yhtä suuri vaikutus kuin yläpuolella. Sinulla näytti ollevan pohjakin lähes kokonaan ummessa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

TAG67
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Touko 2010, 13:03

Re: Sähkökinneri "Appelsiini"

Viesti Kirjoittaja TAG67 »

Kinnerin pitäisi olla katulaillinen, niin se on ainakin tehty. Moottoripaketti menee EU-sääntöjen sisään 36volttisena ja pyörään on lisätty tarvittavat heijastimet ja soittokello. Vilkut hoituvat käsillä huitomalla kuten normipyörällä. Jos vertaa trikeen, niin ei siinä nyt niin hirveetä eroa ole, heijastimet vaan pitää siirtää ulkopuolelle.

Talviajoa en ole tällä tehnyt, eikä mitenkään erityisesti ole suunnitelmissakaan. Kylmin keli on ollut tänä keväänä -3 astetta ja en huomannut mitään eroa. Tosin akkua säilytän sisällä ja kulkee mukana repussa, joten ei se ole ajoon lähtiessä ehtinyt viiletä mitenkään. 45 minuutin ajo ei sitä ainakaan kylmettänyt mitenkään. Varmaan käytössä syntyvä pieni lämpö yhdistettynä viimasuojaiseen paikkaan repussa korin sisällä. Akun loppumista en ole kokeillut, koska ajotietokoneeni näyttää 1% tarkkuudella käytetyt amppeeritunnit eli nollasta lähdetään ja 9,00 tarkoittaa sitä, että akun nimellinen voima on tullut käytettyä loppuun. Pisin on tainnut olla 7,8 Ah mitä olen käyttänyt. Kun viimeisiä amppeeritunteja viedään ja voltit puotoavat, niin pienen tehonpudotuksen huomaa kyllä. Täysi akku näyttää yli 40V tehoja. Itsellä on mennyt kokemuksen mukaan 15km työmatkalla 3,2-4,2 Ah. Akun lataan molemmissa päissä eli käytän "parasta 50%" tehosta mikä pitäisi olla litium-ion akunkin mieleen. Rutiinin kasvaessa on siirrytty tuossa asteikossa alaspäin eli tulee tuettua sähkömoottoria enemmän. Ajotietokone näyttää myös "regen" arvon eli kuinka paljon tulee ladattua ajossa akkua. Vaikka crystalytessa ei mitään virallista regen-toimintoa olekaan, olen nähnyt jopa yli 10% arvon. Tämä siis tarkoittaa ajonaikaista akun lataamisen osuutta. Akku latautuu ajettaessa pitkiä alamäkiä vapaalla parhaillaan yli 400w teholla. Olisi mukavaa jos moottorin yhteydessä olisi nappi, jolla voisi isoissa alamäissä oikeasti pistää generaattorin töihin esim. 1kw teholla.

Pohja on tosiaan aika umpinainen, siinä on vain "flindstonet" peruutusta ja kyytiin nousua varten. Iso osa boksin peräosasta lähti dremelillä pois eli takapyörän kohdalla lattiaa ei enää ole. Lisäksi lisäsin alumiinista kulmalistaa pop-niitteineen tuomaan lisäjäykkyyttä "leruun" pohjalevyyn. Pohja ja kansi on sitten yhdistetty vaan vikuprop levyllä ja kuningaspulteilla. Bilteman boksin pohja on itseasiassa tähän käyttöön aika täydellinen, siinä on pitkittäis suuntainen uritus, jota myöten mahdollinen vesi pääsee vapaasti liikkumaan. Olen toteuttanut pohjan siten, että siinä ei ole mitään kohtaa joka voisi kerätä vettä "taskuun" ja koko lattian alueella on kaato taaksepäin eli mahdollinen vesi valuisi takaa ulos maahan.

Ylipäänsäkin voi sanoa, että tämä muutostyö ei juuri muuta vaadi kuin porakoneen ja dremelin. Eli mitään sottaavia hommia lasikuidun yms. kanssa ei tässä projektissa ole. Oranssi ulkopinta on Oracalin pitkäkestoista (7v) autoissa käytettävää teippiä. Värejä löytyy satoja, jos jotakuta kiinnostaa. Sisäpuolella värimaailma oli jotenkin sekava kun sitä valkoista vikupropia näkyi siellä täällä, joten otin harmaan ja mustan "jeesus-teipin" käyttöön. Siitä tuo sisäpuolen musta/harmaa väritys. Ei ehkä maailman kliinein ratkaisu, mutta riittää nyt mulle. Onpahan helppo korjata jos tulee sisäpuolelle naarmuja.

Mitä tulee kuumuuteen, niin kesällä tuon kannen läpän voi ottaa pois eli 4 pulttia saranoista irti ja peli on auki nilkkoihin saakka.

Kustannuksista vielä.
Trike maksoi noin tonnin.
Sähkötekniikka tietokonein samoin noin tonnin.
Bilteman boksi maksaa noin 200e
Vikupropit ja teipit vähän yli 100e
Heijastimen, valot yms. jotain kymppejä tai satasia
loput ovat sitten pulttia, mutteria, alumiinilistaa, pop-niittiä, teippiä yms. pikku tilpehööriä.

Eli tuosta voi laskea, että noin 2500+ Euroa tuollainen maksaa tehdä itse. Osan kustannuksista sain takaisin myymällä mainostilan työnantajalleni. Eli tuo oranssin värin valinta ei ollut ihan sattumaa ;).

Sunriderin noilla herkuilla saisi sitten reilulla 7000 Eurolla eli tällä kertaa itse tekemä tulee halvemmaksi :)

Niin ja todettakoon vielä, että suurin ongelma on ollut se, että 15km työmatka on aivan liian lyhyt :)
Paras hetki on ollut se kun aurinkoisena päivänä bluetooth luureista alkoi soimaan CCR:n "have you ever seen the rain". Vaikeaa kuvata minkälainen fiilis silloin syntyi.... no rakentakaa omasta trikesta tuommoinen ;). En panisi yhtään pahakseni, jos voisin moikkailla muitakin Bil-teemailijoita matkan varrella. Tuolla parjatussa facebookissa kiinnostusta konstruktiota kohtaan on herännyt Australiassa saakka.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Sähkökinneri "Appelsiini"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

kuis vahvaa tuo alumiini kisko/latta on?

kumiseeko tuo isosti?

omassa katettu kori pään takana päästää pahat äänet. hiljenis jos laittasin sinne pehmikkeet sisälle mutta en ole joutanut mukamas...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

TAG67
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Touko 2010, 13:03

Re: Sähkökinneri "Appelsiini"

Viesti Kirjoittaja TAG67 »

Alumiini on ihan Bauhausista haettua listaa ja kulmalistaa. Kuvista saa käsityksen...ei paksua.
periaatteessa ei hirveesti kumise, mutta irtotavarat pitää tietty melua.
Myöskään en ole vielä keksinyt siistiä tapaa pistää "takaluukkua" kiinni eli se kolisee kuopissa.

TAG67
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Touko 2010, 13:03

Re: Sähkökinneri "Appelsiini"

Viesti Kirjoittaja TAG67 »

Jousitusta ei mitenkään tasaisella ole kaivannut, mutta kuopissa tietty jonkinlainen jousitus olisi mukava.
Nyt olisi itselläni uteliaisuutta jos nollasta uudestaan lähtisin, kokeilla samaa temppua Savenmaan "Taipale" trikella, jossa on takajousitus. Veikkaisin, että siitä tulisi mielenkiintoinen. Etupyörissä 40mm renkaat tuovat jo pientä joustavuutta mukaan, mutta taakse olisi kiva saada renkaalle apuja joustosta. Ainakin renkaan rasituksia se säästäisi. Nykyisen hyvä puoli on 700c rengaskoko, joka on paras kuoppien ylityksissä.

Eli jos kuulut niihin, jotka tuollaisen ovat ostaneet tai omaavat vastaavan takajousituksellisen, niin kokeilkaa ihmeessä. Vastaavasti jos Taipale tuli hommattua, mutta seisoo käyttämättömänä nurkassa, niin...saattaisin langeta :)

TAG67
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Touko 2010, 13:03

Re: Sähkökinneri "Appelsiini"

Viesti Kirjoittaja TAG67 »

No niin. Tässä sitten uunituoreet punnitukset kinneristä.

Takapyörästä 15,4 kg (moottori 5,5 kg)
Etupyörä 16,8 (x 2)
Yhteensä 49 kg
+
Akkulaukku 4,5 kg (sisältää kovan akun ja laturin)
"Huoltolaukku" 0,7 kg (vararenkaat ja työkalut)

Ajopaino yhteensä 54,2 kg (Eli hatusta vedettyyn arvaukseen tuli 9 kg lisää)
Ilman sähkötekniikkaa paino pelkälle kinnerille olisi siis n. 44 kg

Kuormitus runkoon:
Pyörän omapaino on 19,3 kg (valmistajan ilmoitus)
Moottori on takanavassa jolloin se ei rasita painollaan runkoa 5,5 kg (valmistajan tieto)
=> 54,2kg - (19,3+5,5) kg = 29,4 kg

Kinnerin kantavuus:
Painorajat pyörälle 120 kg ajaja + 20 kg kuorma = 140 kg (Valmistajan ilmoitus)
140kg - 29,4kg = 110,6 kg (ajaja+kuorma)

Itse painan ajovarusteineen about 75 kg, joten tavaroita voisin teoriassa ottaa kyytiin 35,6 kg eli yhtälö toimii omalta osaltani hyvin.

Kun aikaisemmin kysyttiin ajettavuudesta, niin rengaskohtaisista luvuista näkyy hyvin, että paino jakautuu nyt erittäin tasaisesti kaikille pyörille, pienen etupainoisuuden jäädessä. Lähestytään BMW:n mainostettua 50/50 painonkaukaumaa "ajamisen iloa" -tyyliin. Kuten totesin, nyt ei enää takapyörä kevene liikaa jarrutuksissa ja muutenkin kaarrekäytös on hyvin tasapainoista mitä lukemat tukeavat.

Itselle oli oikeastaan yllätys, että takapyörä selviää painomielessä noinkin helposti vaikka sitä rasittaa sähkömoottorin paino. Tuo on positiivinen seikka takarenkaan kestävyyden kannalta kuopatkin huomioiden. Asiaa tietty selittää pitkälti se, että osa kinnerin painosta on etupyörien etupuolella mikä "nostaa" perää. En laskenut tätä, mutta trikessa istuessa ajaja taitaa kuormittaa painollaan eniten juuri etupyöriä, joten takapyörän suhteellinen osuus vielä pienenee kuskin tullessa kuvioon mukaan.

Laskin vielä rengaspainot 75kg ajajan kanssa (nyt ollaankin BMW:n sijaan Golffin painonjakaumassa):
Yksi eturengas: 48,8 kg (38,2%)
Takarengas: 31,4 kg (24,6%)

Pystypyörään nähden, takapyörä pääsee todella helpolla etupyörän saadessa vastaavasti vähän enemmän kuormaa.

Vastaa Viestiin