Riippuu tilanteesta mikä on milloinkin mahdollista. Kuvittelisin, että tässä foorumisoftassa on joku mahdollisuus lähettää eri asteisia tiedotteita rekisteröityneille käyttäjille? Eli jos ihan koko foorumi ei ole kaputt, sitä voisi hyödyntää (esim. suunnitelluista katkoista tiedottamisiin).
MAHDOLLISESTI saman tiedotuskanavan käyttö olisi ollut taannoisessakin tilanteessa mahdollista, foorumihan ei ollut nurin joten tiedotusmeilin lähettäminen olisi saattanut onnistua (jos se siis ylipäänsä on mahdollista foorumilta)?
Jos koko foorumi on kumossa, silloin tämä ei tietenkään toimi. Toisaalta sellaisessa tilanteessa on luultavasti mahdollista järjestää jonkunlainen virhetilannenäkymä foorumin tilalle tuttuun osoitteeseen jos vaan osoite toimii.
Tää koko kuvio kannattaa perata ainakin päivityksen yhteydessä.
Kaikille kelpaavaa tiedotuskanavaa on vaikea ylipäänsä keksiä. Mieluiten sen pitäisi olla julkinen, eikä minkäänlaisen erillisen rekisteröitymisen takana. Sähköpostin merkitys pienenee koko ajan spämmimäärien kasvaessa. Twitter?
Kun on ns. tilanne päällä, IMO tilanteesta keskustelu ja spekulointi laajemmalla porukalla on toissijaista, ylläpitoporukka hoitaa homman keskenään sopimallaan tavalla ja tiedottaa kun on tiedotettavaa.
Kun ylläpitoporukka saadaan kasaan, ehdotan, että sille perustetaan oma suljettu keskustelualue tänne foorumille. Sillä tavalla ylläpitoasioista käyty keskustelu jää talteen ja jatkossa kun tulee uusia ihmisiä ylläpitoporukkaan, heillä on mahdollisuus tutustua siihen, mitä on keskusteltu ja tehty aikaisemmin.
Olen nyt miettinyt muutaman päivän, ja ilmoittaudun ylläpitokonklaaviin ATK-taitoiseksi ylläpitäjäksi. Moderaattorina en halua toimia jatkossakaan. Ammatillista kokemusta verkkopalveluiden kehityksestä ja ylläpidosta sekä ICT-alan tiiminvetämisestä on parikymmentä vuotta. Juuri PHPBB-foorumista ei ole kokemusta mutta se nyt on ohjelmisto muiden joukossa ja opeteltavissa pienellä vaivalla.