sähköpyörän latailu matkan varrella?

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

sähköpyörän latailu matkan varrella?

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Onkohan vinkkejä/kokemusta missä kannattaisi yrittää ladata sähköpyörän akkua, jos haluaa ajaa pitempiä matkoja? Huoltoasemilla kai onnistuu, jos on oma laturi mukana? Hampurilaisravintolassa? Nakkikioskilla? Kauppakeskuksissa joskus näkee kännykän lataamiseen tarkoitettuja pistorasioita, niitäkin ehkä voisi käyttää? Lataamis-sähkö maksaa jotain 7 sentin paikkeilla, eli ei liene paha ongelma.

Sähkäautojen lataamiseen on harvakseen latausasemia, mutta ei taida piuha sopia?

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Viesti Kirjoittaja janx »

Toistaiseksi varmaan voi ladata melkein kaikkialla siellä missä pistorasioita on ja niitä saa käyttää. Noita mainitsemiasi paikkoja juurikin. Suomessa ei ole vielä näkynyt lokerollisia lataamiskaappeja kuin puhelimelle. Voisivat olla myös isommille akuille sopivia. Harmi, mutta ehkä ne eivät vielä kannata.

Charging stations.JPG
Charging stations.JPG (18.69 KiB) Katsottu 4129 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Pikalatausta ei taida olla missään sähköpyörässä? Liekö syynä teknisiä rajoitteita. Sähköautojen pikalaturit syöttää tasavirtaa ja tietysti niissä on erilainen pistoke.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kirjastoissa? On ajankuluakin kun odottelee akun latautumista :)

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Viesti Kirjoittaja janx »

Jarcco kirjoitti:

Pikalatausta ei taida olla missään sähköpyörässä? Liekö syynä teknisiä rajoitteita. Sähköautojen pikalaturit syöttää tasavirtaa ja tietysti niissä on erilainen pistoke.

BMS sen määrittää. Esim. tässä maksimi on 5A. https://enerprof.de/en/accessories-comp ... 46-8-48-1v

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Mulla on 8A max 17ah akussa. Pari tuntii täyteen eli ei mitään pikalatausta vielä mut mennään jo keskinopeeta. :)

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

100W kaasupoltin ja höyryturbiini ja generaattori lataamaan akkua?

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Viesti Kirjoittaja torneol »

Aurinkokenno pakkarille :lol:. Tämmöisiähän on, mutta koko on sitten vähän isompi. Kuten niissä pitkän matkan kisoissa.

Nazca Fuego

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Perus aggregaatti olisi standardiratkaisu, mutta se painaa jotain 18 kg, ei oikein pyöräilykamaa. Periaatteessa Trangia-tyylinen ratkaisu kai tuottaisi tarpeeksi lämpötehoa, mutta miten suunnitella/tehdä höyryturbiini, joka toimii edes jotenkuten järkevällä hyötysuhteella? Mikroturbiineista joskus näkyy juttuja, mutta saako kaupasta halvalla? Tilapäiseen pyöräkäyttöön riittäisi yksinkertainen versio, ei tarvi olla miljoonabudjetilla suunniteltu.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Turhaa niitä sähkön teko vehkeitä on mukana raahata vaikka pääkaupunkiseudun ulkopuolelle matkaa. Täällä on kätevästi johdot ilmassa, niitä kun seurailee niin löytyy pistorasioitakin :D

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ukram2 kirjoitti:

Perus aggregaatti olisi standardiratkaisu, mutta se painaa jotain 18 kg, ei oikein pyöräilykamaa. Periaatteessa Trangia-tyylinen ratkaisu kai tuottaisi tarpeeksi lämpötehoa, mutta miten suunnitella/tehdä höyryturbiini, joka toimii edes jotenkuten järkevällä hyötysuhteella? Mikroturbiineista joskus näkyy juttuja, mutta saako kaupasta halvalla? Tilapäiseen pyöräkäyttöön riittäisi yksinkertainen versio, ei tarvi olla miljoonabudjetilla suunniteltu.

Yritätköhän sä mennä hieman perse edellä puuhun tässä sähköpyörä hommassa? Oon seurannu tätä jo jonkin aikaa hieman huvittuneen ja hämmentyneen välimaastossa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

ukram2 kirjoitti:

Perus aggregaatti olisi standardiratkaisu

Jos lähtee tuohon bensiiniaggregaattilinjalle, niin paremman hyötysuhteen saa, kun jättää akut ja sähkömoottorit pois monimutkaistamasta rakennetta. Tällainen on "pienitehoinen mopo". Ei tarvi rekisteröidä, teho max 1kw, polkimet on oltava, max nopeus 25km/h. Saksasta näitä löytyy "mofa" (motor fahrrad?) hakusanalla.

Liitteet
33CA090E-1DAA-48DD-B40B-06A499329842.jpeg
Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Oma ajatus on kokeilla tandemiin aurinkopaneelia jolla ladataan akkua ajon aikana. Tää on aika simppeli pl tilantarve ja aika pieni wattimäärä antaa kuitenkin suhteellisen paljon rangea.

Tosin nytkin taitaa jo range olla 150km luokkaa ni en tiedä onko tuolle oikeesti tarvetta :mrgreen:

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ralii kirjoitti:

Oma ajatus on kokeilla tandemiin aurinkopaneelia jolla ladataan akkua ajon aikana. Tää on aika simppeli pl tilantarve ja aika pieni wattimäärä antaa kuitenkin suhteellisen paljon rangea.

Tosin nytkin taitaa jo range olla 150km luokkaa ni en tiedä onko tuolle oikeesti tarvetta :mrgreen:

Minkälaista paneelia? Yleisesti käytössä olevat paneelit on käsittääkseni 18v jännitettä tuottavia. 36v on täynnä 42v, eli tarvittais kolme paneelia sarjaankytkettynä? Entä mikä säädin? Vai yhdestä paneelista invertterin kautta puljaus verkkovirtalaturille 18->230->42v? Vai miten ihan kokonaisuutena? Itseänikin tämä aihe jossain määrin kiinnostaa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: sähköpyörän latailu matkan varrella?

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:
ukram2 kirjoitti:

Perus aggregaatti olisi standardiratkaisu

Jos lähtee tuohon bensiiniaggregaattilinjalle, niin paremman hyötysuhteen saa, kun jättää akut ja sähkömoottorit pois monimutkaistamasta rakennetta. Tällainen on "pienitehoinen mopo". Ei tarvi rekisteröidä, teho max 1kw, polkimet on oltava, max nopeus 25km/h. Saksasta näitä löytyy "mofa" (motor fahrrad?) hakusanalla.

Jotenkin huvittavaa että täällä tarjotaan mopoa vaihtoehdoksi, en ole vielä nähnyt markkinoilla yhtään nojapyörämallista sellaista Kuva. Mopoautot ehkä lähimpänä ajoasennon puolesta...

Vastaa Viestiin