Jos lähtee tuohon bensiiniaggregaattilinjalle, niin paremman hyötysuhteen saa, kun jättää akut ja sähkömoottorit pois monimutkaistamasta rakennetta. Tällainen on "pienitehoinen mopo". Ei tarvi rekisteröidä, teho max 1kw, polkimet on oltava, max nopeus 25km/h. Saksasta näitä löytyy "mofa" (motor fahrrad?) hakusanalla.
Jotenkin huvittavaa että täällä tarjotaan mopoa vaihtoehdoksi, en ole vielä nähnyt markkinoilla yhtään nojapyörämallista sellaista . Mopoautot ehkä lähimpänä ajoasennon puolesta...
Ehkä tässä oli taas kirjoitetun viestin ongelma. Mun salonkivittuilu ois kaivannut vähintään hymiöitä perään
Jotenkin huvittavaa että täällä tarjotaan mopoa vaihtoehdoksi, en ole vielä nähnyt markkinoilla yhtään nojapyörämallista sellaista .
IMAG0066c.JPG (83.27 KiB) Katsottu 4046 kertaa
Kaikki pitää itse tehdä
Jos on kaksi isoa akkua ja avustuksen voi säätää katkeamaan 20 kmh vauhdissa niin tavarat päälläkin saattaisi 300 km päästä, matkaa saa jatkettua kolmen päivän kahvila/ruokala tauoilla lataamalla 100 km ja joka kolmas yö leirintäalueelta mökki jossa lataa molemmat täyteen. Toki kaikki riippuu pyörästä ja maastosta mutta läskipyörä, 400wh akku ja 140 km viikonlopputarpein pakattuna on kokeiltu, avustus taisi olla 22 tai 23 kmh säädetty.
Ajatuksentasolla paneelisysteemit kiinnostelee paljonko niillä saa matkaa lisää.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Tässä autosta tehty versio. Perinteistä 30-vuotta vanhaa bensatekniikkaa ja kulkee maantiellä 2,5L/100km. Halvalla rakennettu. Voi vain ihmetellä miksei näitä ole tehdasvalmisteisia? https://www.aerocivic.com/ Tässä on kalliilla nykyhybrideillä ihmettelemistä!
Jotenkin osaan sieluni silmillä kuvitella, että jorilla olisi tällainen aeroviritetty auto
Liitteet
E879214C-34EF-432B-BCC6-19FEC01E835F.png (484.12 KiB) Katsottu 4021 kertaa
Ei kai se kolariturvallisuus estä aerodynaamista muotoilua?
Paino taas vaikuttaa hyvin maltillisesti maantiekulutukseen, suuruusluokka on noin litra per 500kg.
Sisämelu voi olla ihan tavallisen henkilöauton tasoa? Joku munakenno tai vaahtomuovikenno kaikumisen estoksi?
Jotenkin huvittavaa että täällä tarjotaan mopoa vaihtoehdoksi, en ole vielä nähnyt markkinoilla yhtään nojapyörämallista sellaista .
IMAG0066c.JPG
Kaikki pitää itse tehdä
Jos on kaksi isoa akkua ja avustuksen voi säätää katkeamaan 20 kmh vauhdissa niin tavarat päälläkin saattaisi 300 km päästä, matkaa saa jatkettua kolmen päivän kahvila/ruokala tauoilla lataamalla 100 km ja joka kolmas yö leirintäalueelta mökki jossa lataa molemmat täyteen. Toki kaikki riippuu pyörästä ja maastosta mutta läskipyörä, 400wh akku ja 140 km viikonlopputarpein pakattuna on kokeiltu, avustus taisi olla 22 tai 23 kmh säädetty.
Ajatuksentasolla paneelisysteemit kiinnostelee paljonko niillä saa matkaa lisää.
Aurinkopaneelillaa lataaminen 36 - 42 Voltin järjestelmään on huonohyötysuhteista. Sähköpyörät ketjussa Boostbike on kaupallistamassa Sähköautot-Nyt ryhmässä vieraillessani muinoin esittämäni -silloin totaalisen tyrmäyksen saaneen- idean matalajännitteisestä, vain rinnan kytketyistä, kennoista koostuvan akun ja sen käytön tuomat lisämahdollisuudet, joihin kuuluu mm. aurinkokennolla lataaminen ilman mitään säädintä hyvällä hyötysuhteella.
Boosbiken nykyinen systeemi kykeni lataamaan tunnissa 15 km lisää ajomatkaa tällaisella virityksellä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tässä on 125cc hondaan tehty kate, kulutus 1,1L sadalle. Honda
Tällanenhan se itellekin täytys tehdä sähkömopon tilalle.
9371C5A5-F488-4407-B3ED-9A4811E8343E.jpeg
Mitähän kulutus on jos ton tekee Monkeyn tilalle kun se taisi jo valmiiks viedä ton litran sataselle.
Kyllä mulla vei 4-5 litraa silloin -91. Mutta sillähän ajettiin aina kaasu pohjassa, virittämättömänä kulki 37km/h.
Saatta olla että mopo Mankilla kulutus nousisi. 1,1l kulutus on vauhdilla 90km/h. Pikainen kuukletus antoi Hondan ilmoittamiksi kulutuksiksi Mankilla 90 ja Innovalla 85 kilometriä litralla. Ensimmäinen 30:n ja jälkimmäinen 50 kilometrin tuntivauhdilla. Samalla vauhdilla piikki kuluttanee vähemmän Manki soveltuu myös runkomuotonsa takia huonommin nojamalliksi muutettavaksi.
Tässä on 125cc hondaan tehty kate, kulutus 1,1L sadalle. Honda
Tällanenhan se itellekin täytys tehdä sähkömopon tilalle.
9371C5A5-F488-4407-B3ED-9A4811E8343E.jpeg
Mitähän kulutus on jos ton tekee Monkeyn tilalle kun se taisi jo valmiiks viedä ton litran sataselle.
Kyllä mulla vei 4-5 litraa silloin -91. Mutta sillähän ajettiin aina kaasu pohjassa, virittämättömänä kulki 37km/h.
Saatta olla että mopo Mankilla kulutus nousisi. 1,1l kulutus on vauhdilla 90km/h. Pikainen kuukletus antoi Hondan ilmoittamiksi kulutuksiksi Mankilla 90 ja Innovalla 85 kilometriä litralla. Ensimmäinen 30:n ja jälkimmäinen 50 kilometrin tuntivauhdilla. Samalla vauhdilla piikki kuluttanee vähemmän Manki soveltuu myös runkomuotonsa takia huonommin nojamalliksi muutettavaksi.
Kreuxotterin mukaan polkupyöräkin kuluttaa 50 nopeudella 1270 W, mikä tarkoittaa sadan kilometrin matkalla kaksi tuntia ja 2,54 kWh. Tuo tarkoittaa bensiinin lämpöarvolla 9 kWh / litra n, 35% kokonaishyötysuhdetta, mikä on mahdollinen, mutta aivan äärimmäinen onnistuminen aivan kaikessa mitoituksessa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pikainen kuukletus antoi Hondan ilmoittamiksi kulutuksiksi Mankilla 90 ja Innovalla 85 kilometriä litralla. Ensimmäinen 30:n ja jälkimmäinen 50 kilometrin tuntivauhdilla. Samalla vauhdilla piikki kuluttanee vähemmän
Mopojen maantiekulutusta nostaa välitysten loppuminen. Laki rajoittaa huippunopeutta ja se toteutetaan osittain liian tiheällä välityssuhteella. Muitakin kulutusta nostavia rajoittimia niistä löytyy, eli pehmeän pyöreissä imu- ja pakokanavissa saattaa olla tekemällä tehtyjä epäjohdonmukaisuuksia eli rajoittimia.
Pikainen kuukletus antoi Hondan ilmoittamiksi kulutuksiksi Mankilla 90 ja Innovalla 85 kilometriä litralla. Ensimmäinen 30:n ja jälkimmäinen 50 kilometrin tuntivauhdilla. Samalla vauhdilla piikki kuluttanee vähemmän
Mopojen maantiekulutusta nostaa välitysten loppuminen. Laki rajoittaa huippunopeutta ja se toteutetaan osittain liian tiheällä välityssuhteella. Muitakin kulutusta nostavia rajoittimia niistä löytyy, eli pehmeän pyöreissä imu- ja pakokanavissa saattaa olla tekemällä tehtyjä epäjohdonmukaisuuksia eli rajoittimia.
Näin varmasti on, mutta nykymopot painavat yli 50 kg ja niissä on erittäin huonosti vierivät renkaat siksi, edellisen viestini laskelmaan vedoten, en pidä mahdollisena, että millään keinolla mopon kulutus saataisiin kovin selvästi alle 2 litraa sadalla kilometrillä. Terpan ja samuelin viestien kuvien nojamopot ovata tietenkin asia erikseen, mutta helppoa ei ole päästä alle litran kulukseen sadalla. Tämä on varsin kuvaavaa, kun verrataan sähkömoottorilliseen polkupyörään, puhumattakaan kinneristä, jolla tuo 100 km päästään selvästi alle 0,1 bensalitran energiamäärällä, kun poljetaan avuksi ja noin tuplalla tuosta, jos ei poljeta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma