Vuosi sitten Questin takakiekko oli irti, ja nyt jo kiinnityspultti itsekseen löystynyt ja irtosi
.
Selvästikin säännöllistä tsekkausta vaativa kohde, varsinkaan jos kierteeseen ei ole laittanut lukitetta...
Kyseessä siis takapyörän akselin vasemmassa päässä oleva M8-ruuvi. Akselin vapaa pää, toinen pää on kiinni takahaarukassa. Ruuvi pitää takanavan ja vapaarattaan "nipussa" aksiaalisuunnassa. Harmittavasti tuo ruuvi on tainnut jäädä kuvaamatta viime huollon yhteydessä, enkä nyt illan lenkillä tietenkään huomannut ottaa kuvia, kun oli tilanne päällä. Korjaan tämän epäkohdan lähipäivinä, kun otan tuon pultin vielä irti putsausta ja kierrelukitteen lisäämistä varten.
Oireilu alkoi kesken ajon Ylöjärvellä, kun ketju alkoi hyppiä takarattailla. Ensin vähän, sitten enemmän. Ensin luulin, että vaihdevaijerin kiinnitys on päässyt luistamaan. Ongelma vaan paheni, ja Tohlopin lähellä sitten loppui veto kokonaan, kun takanapa oli liukunut riittävästi vasemmalle ja kokonaan irti rataspakasta/vapaarattaasta. Tässä vaiheessa siirryin suosiolla jalankulkijaksi taluttamaan kinneriä. Takakiekko heilui ja rengas otti kiinni pyöräkoteloon. Työkalut olivat luonnollisesti jääneet kotiin...
. Onneksi samuel asusteli lähistöllä, ja pienen taluttelun jälkeen pääsin "varikolle" toteamaan tapahtuneen ja ruuvaamaan irronneen pultin takaisin paikoilleen. Onneksi takakiekossa oli (kankaiset) pinnasuojat, niin pultti ei ollut päässyt putoamaan ja häviämään.
Edellisen Questin kanssa moista ei tullut vastaan, tai ei ainakaan päässyt näin pahaksi.
PW: oletko tarkistanut Questista tuota taka-akselin pultin kireyttä?
Kannattaa ehdottomasti...