Velomobiel.nl öljyiskunvaimentimet kinneriin

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Velomobiel.nl öljyiskunvaimentimet kinneriin

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Lupasin jossain toisessa ketjusta julkaista tänään asennusvideon näistä uusista Velomobiel.nl öljyiskunvaimentimista kinneriin. Mutta muutin mieleni ja päätinkin julkaista erään toisen videon. Mutta kun tuli kuitenkin luvattua, niin tässä vähän tietoa uusista vaimentimista ja muutama ruutu tulevasta videosta. (Joka siis näillä näkymin tulee ulos ensiviikolla.) Tässä siis teille sisältöä, jota ei taida vielä mistään muualta saada Kuva

Kyseessä siis muunnossarja, jolla voi muuttaa alkuperäiset kitkavaimentimet öljyvaimentimiksi. Tällainen setti sieltä tulee:

Kuva

Vaimenninelementit on siis nuo kaasujousen näköiset osat. Tämä setti asennetaan alkuperäisen iskunvaimentimen mäntäosan (yläosa) tilalle.

Tässä kuvassa näkyy koko paketti kasattuna. Alkuperäisiä osia tässä paketissa ovat jouset ja vaimennin elementin päällä (vasemmalla) näkyvät muoviholkki ja vaahtomuoviholkki. Tuo valkoinen holkki jousen vieressä on uusi osa, kuten myös alumiininen holkki jousen toisella puolella. Alumiiniholkissa on kierteet ja se kiertyy vaimenninelementin männänvarren päähän.

Kuva

Tässä kuvassa näkyy myös tuolla mun vasemman käden vasemmalla puolella tuo adapteripalikka, joka on kierretty vaimentimen sylinterin päähän. Se on se osa, joka kiristetään pyöränkotelon läpi kinnerin runkoon. Tässä seuraavassa kuvassa se näkyy vielä paremmin. Tuo on siis nyt se iskarin yläpää.

Kuva

Mainitsin aiemmin sen alumiiniholkin. Se pitää kiinnittää ruuveilla tuohon alkuperäiseen iskunvaimentimen varteen. Sitä varten tuonne pyörän akselin viereen piti porata läpi reikä. Reikä siis porataan siten, että holkki työnnetään tuonne iskunvaimentimen varren sisään kierretankoa apuna käyttämällä ja sitten porataan koko paketin (iskarin varren + holkin läpi) reikä ja tehdään siihen M4 kierre. Ja näin siis se holkki kiinnitetään iskarin varteen. Tässä kuvassa näkyy mihin kohti ne ruuvit tulee. Toinen ruuvi on siellä vastapuolella eikä siis näy kuvassa.

Kuva

Ja tästä nähdään, että valmis paketti ei oikeastaan eroa alkuperäisestä muuten, kuin noiden ruuvien osalta.

Muutama sananen ajotuntumasta. Mutta sitä ennen pieni disclaimeri. Mulla on tuossa siis lyhyet ja jäykät jouset. Alkuperäisessä setupissa on kaksi jousta per iskari. Ne on yhdessä pehmeämmät ja pidemmät, kuin tuo mikä mulla on. Tästä syystä mun iskarien joustomatka on vähemmän, kuin alkuperäisessä setupissa.

Oon nyt näillä pari viikkoa ajellut ja täytyy sanoa, että ei hirveästi huomaa eroa ajotuntumassa. Ehkä se on vähän joissakin töyssyissä pehmeämmän tuntoinen, mutta ei se ero suuri ole. Ehkä hieman vähemmän on semmoista hyppykeppifiilistä, mitä ehkä vanhalla kitkavaimentimella joskus saattoi olla. Mutta tämä pieni ero johtuu tietenkin siitä, että jouset pysyi samana. Jousi varmasti vaikuttaa enemmän jousituksen tuntumaan, kuin vaimennin. Ja sitten, kun mulla tosiaan on tuota joustomatkaa vähemmän, niin villi veikkaus on se, että alkuperäisillä jousilla saattaisi paremmin huomata öljyvaimentimien toimintaa, koska niissä on pidempi joustomatka, eli vaimenninkin toimii silloin isommalla liikkeellä.

Mutta pitää jatkaa ajelua ja tunnustella vielä lisää, että miltä nämä oikein tuntuu.

Niin joo, ja hinnat muutossarjoille:

Etuiskunvaimennin muutossarja: 150€
Uusi takaiskunvaimennin tällä samalla vaimenninelementillä (korvaa alkuperäisen takaiskarin): 100€

Näitä ei vielä saa mistään, mutta tulee kuulemma pian saataville Velomobiel.nl

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiel.nl öljyiskunvaimentimet kinneriin

Viesti Kirjoittaja tm »

Kiitos Saukki näistä "paljastuksista"! :)

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiel.nl öljyiskunvaimentimet kinneriin

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Onko hinta parille vai vain yhdelle iskunvaimentimelle ?
T:Jere

jvuotila
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 10:16

Re: Velomobiel.nl öljyiskunvaimentimet kinneriin

Viesti Kirjoittaja jvuotila »

Aika karvalakkia osaa kun ei ole mitään säätöjä tuossa vaimentimessa. Toisaalta eipä tuo hintakaan ole mahdoton. Voiko näitä huoltaa vai ajetaanko vaimennin vain loppuun ja korvataan uudella?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiel.nl öljyiskunvaimentimet kinneriin

Viesti Kirjoittaja jori »

Saukki kirjoitti:

Oon nyt näillä pari viikkoa ajellut ja täytyy sanoa, että ei hirveästi huomaa eroa ajotuntumassa. Ehkä se on vähän joissakin töyssyissä pehmeämmän tuntoinen, mutta ei se ero suuri ole. Ehkä hieman vähemmän on semmoista hyppykeppifiilistä, mitä ehkä vanhalla kitkavaimentimella joskus saattoi olla. Mutta tämä pieni ero johtuu tietenkin siitä, että jouset pysyi samana. Jousi varmasti vaikuttaa enemmän jousituksen tuntumaan, kuin vaimennin. Ja sitten, kun mulla tosiaan on tuota joustomatkaa vähemmän, niin villi veikkaus on se, että alkuperäisillä jousilla saattaisi paremmin huomata öljyvaimentimien toimintaa, koska niissä on pidempi joustomatka, eli vaimenninkin toimii silloin isommalla liikkeellä.

Oletko jo uskaltanut kokeilla tärkeintä, eli ajoa tärinäraidan päällä. Siinä, jos jossain, on tuolla vaimennuksella merkitystä. Ei niinkään yksittäisissä töyssyissä, eikä varsinkaan, jos jousto on lylhytliikkeinen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiel.nl öljyiskunvaimentimet kinneriin

Viesti Kirjoittaja jori »

jvuotila kirjoitti:

Aika karvalakkia osaa kun ei ole mitään säätöjä tuossa vaimentimessa. Toisaalta eipä tuo hintakaan ole mahdoton. Voiko näitä huoltaa vai ajetaanko vaimennin vain loppuun ja korvataan uudella?

Nuo pumput eivät ole varsinaiset vaimentimet lainkaan, vaan aivan tavalliset kaasujouset, joissa on rei'itetty mäntä. Tämä tarkoittaa, että kovassa pakkasessa, kun öljy on jäykkää, saattaa vaimennusvoimat kasvaa niin suuriksi, että männänvarsi taipuu mutkalle. Oikeassa iskarissa vaimennuskuristin on lautasjousilla kuormitettu rako, joka avautuu, jos vaimennuspaine / –voima nousee liian suureksi. Tässä rakenteessa tuota ominaisuutta ei ole. :(

Tuon kaasujousirakenteen takia nämä eivät muutenkaan ole heilahtelunvaimentimina kovin kulutustakestävät, sillä kaasujousen tiivisteen alkaessa vuotaa, kaasu työntää kaiken öljyn ulos alassuin asennetusta pumpusta. Toivotaan, että kestää kuitenkin riittävän pitkän ajan. :?

Katselin ihastellen tuota ratkaisua. Erittäin oivaltava konstruktio ja näppärä tapa saada vanhaan rakenteeseen vaimennusominaisuus vähällä työllä. Jos se osoittautuu kestäväksi -mitä hieman epäilen- tuo on suorastaan nerokas ratkaisu havaittuun ongelmaan. Luovia suunnittelijoita tuolla Velomobielissa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Velomobiel.nl öljyiskunvaimentimet kinneriin

Viesti Kirjoittaja Saukki »

takakeno kirjoitti:

Onko hinta parille vai vain yhdelle iskunvaimentimelle ?
T:Jere

Hinta on parille. Eli siihen sisältyy tässä kuvassa näkyvät osat:
Kuva

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Velomobiel.nl öljyiskunvaimentimet kinneriin

Viesti Kirjoittaja Saukki »

jori kirjoitti:

Oletko jo uskaltanut kokeilla tärkeintä, eli ajoa tärinäraidan päällä. Siinä, jos jossain, on tuolla vaimennuksella merkitystä. Ei niinkään yksittäisissä töyssyissä, eikä varsinkaan, jos jousto on lylhytliikkeinen.

Olen kokeillut ja minusta siinäkään ei havaitse valtavan suurta eroa alkuperäiseen hyppykeppiin verrattuna. Tosin ehkä siinä tuntee sen, että kun näissä uusissa vaimentimissa on enemmän "rebound" vaimennusta (eli iskunvaimennin palautuu hitaammin) niin tuntuu, että tuollaisessa toistuvassa tärinäraidassa jousi ei kerkiä palautua ennen seuraavaa töyssyä niin paljon, kuin alkuperäisellä kitkavaimentimella. Eli tuntuu, että kinneri hieman niiaa sinne tärinäraidan suuntaan. Tätä en minusta huomannut alkuperäisillä kitkavaimentimilla.

Työmatkalla on yksi puukantinen silta, jossa sillan kannen puut ovat poikittain tien suuntaan nähden. Se oli aika hirveä ajettava alkuperäisillä kitkavaimentimilla ja niin se on edelleen näillä öljyvaimentimillakin. Siinä on vauhtia yleensä yli 40 km/h ja se kyllä täryttää aika pahasti. Onneksi se ei ole kovin pitkä silta.

En tiedä, pitäisikö mielenkiinnosta koittaa asentaa alkuperäiset jouset takaisin ja käydä kokeilemassa miltä se niillä jousilla tuntuu. Mutta ei välttämättä oikein olisi aikaa purkaa toistuvasti eturipustusta. :roll:

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Velomobiel.nl öljyiskunvaimentimet kinneriin

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Tässä asennusvideo:

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Velomobiel.nl öljyiskunvaimentimet kinneriin

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Noniin. Joku tuhannen kilometriä on tullut ajettua näillä uusilla vaimentimilla. Ajotuntumassa ero ei tosiaan ole valtava, mutta nämä uudet tuntuu ihan vähän pehmeämmiltä vanhoihin verrattuna. Tärinäraidan päällä on tullut ajettua ja siinäkin ero ajotuntumassa alkuperäisiin on aika vähäinen. Mutta koitin kuvata videolle, pysyykö rengas tärinäraidan pohjassa ja näyttää siltä, että pysyy. Eli kai nämä sitten tekee sen mitä pitääkin, eli pitää renkaan tiessä. Valitettavasti en vaan tajunut kuvata vastaavaa videomateriaalia alkuperäisillä vaimentimilla, niin mitään vertailukohtaa ei ole.

Näissähän on siis vaimennusta oikeastaan vain ulosjousto suuntaan, eli ns. ”rebound damping” on se mitä nämä ainoastaan tekee. Jouston suuntaan ei ole juurikaan vaimennusta.

Yksi ongelma näissä on toistaiseksi ollut. Alkoivat pitämään ääntä. Velomobiel.nl neuvoi laittamaan jotain paksua rasvaa, esim. kuparirasvaa, vaimenninelementin ja nylon-holkin väliin. Se tosiaan poisti ylimääräiset äänet.

Tämä kaikki kuvan kera tässä videossa:

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Vastaa Viestiin