Lupasin jossain toisessa ketjusta julkaista tänään asennusvideon näistä uusista Velomobiel.nl öljyiskunvaimentimista kinneriin. Mutta muutin mieleni ja päätinkin julkaista erään toisen videon. Mutta kun tuli kuitenkin luvattua, niin tässä vähän tietoa uusista vaimentimista ja muutama ruutu tulevasta videosta. (Joka siis näillä näkymin tulee ulos ensiviikolla.) Tässä siis teille sisältöä, jota ei taida vielä mistään muualta saada
Kyseessä siis muunnossarja, jolla voi muuttaa alkuperäiset kitkavaimentimet öljyvaimentimiksi. Tällainen setti sieltä tulee:
Vaimenninelementit on siis nuo kaasujousen näköiset osat. Tämä setti asennetaan alkuperäisen iskunvaimentimen mäntäosan (yläosa) tilalle.
Tässä kuvassa näkyy koko paketti kasattuna. Alkuperäisiä osia tässä paketissa ovat jouset ja vaimennin elementin päällä (vasemmalla) näkyvät muoviholkki ja vaahtomuoviholkki. Tuo valkoinen holkki jousen vieressä on uusi osa, kuten myös alumiininen holkki jousen toisella puolella. Alumiiniholkissa on kierteet ja se kiertyy vaimenninelementin männänvarren päähän.
Tässä kuvassa näkyy myös tuolla mun vasemman käden vasemmalla puolella tuo adapteripalikka, joka on kierretty vaimentimen sylinterin päähän. Se on se osa, joka kiristetään pyöränkotelon läpi kinnerin runkoon. Tässä seuraavassa kuvassa se näkyy vielä paremmin. Tuo on siis nyt se iskarin yläpää.
Mainitsin aiemmin sen alumiiniholkin. Se pitää kiinnittää ruuveilla tuohon alkuperäiseen iskunvaimentimen varteen. Sitä varten tuonne pyörän akselin viereen piti porata läpi reikä. Reikä siis porataan siten, että holkki työnnetään tuonne iskunvaimentimen varren sisään kierretankoa apuna käyttämällä ja sitten porataan koko paketin (iskarin varren + holkin läpi) reikä ja tehdään siihen M4 kierre. Ja näin siis se holkki kiinnitetään iskarin varteen. Tässä kuvassa näkyy mihin kohti ne ruuvit tulee. Toinen ruuvi on siellä vastapuolella eikä siis näy kuvassa.
Ja tästä nähdään, että valmis paketti ei oikeastaan eroa alkuperäisestä muuten, kuin noiden ruuvien osalta.
Muutama sananen ajotuntumasta. Mutta sitä ennen pieni disclaimeri. Mulla on tuossa siis lyhyet ja jäykät jouset. Alkuperäisessä setupissa on kaksi jousta per iskari. Ne on yhdessä pehmeämmät ja pidemmät, kuin tuo mikä mulla on. Tästä syystä mun iskarien joustomatka on vähemmän, kuin alkuperäisessä setupissa.
Oon nyt näillä pari viikkoa ajellut ja täytyy sanoa, että ei hirveästi huomaa eroa ajotuntumassa. Ehkä se on vähän joissakin töyssyissä pehmeämmän tuntoinen, mutta ei se ero suuri ole. Ehkä hieman vähemmän on semmoista hyppykeppifiilistä, mitä ehkä vanhalla kitkavaimentimella joskus saattoi olla. Mutta tämä pieni ero johtuu tietenkin siitä, että jouset pysyi samana. Jousi varmasti vaikuttaa enemmän jousituksen tuntumaan, kuin vaimennin. Ja sitten, kun mulla tosiaan on tuota joustomatkaa vähemmän, niin villi veikkaus on se, että alkuperäisillä jousilla saattaisi paremmin huomata öljyvaimentimien toimintaa, koska niissä on pidempi joustomatka, eli vaimenninkin toimii silloin isommalla liikkeellä.
Mutta pitää jatkaa ajelua ja tunnustella vielä lisää, että miltä nämä oikein tuntuu.
Niin joo, ja hinnat muutossarjoille:
Etuiskunvaimennin muutossarja: 150€
Uusi takaiskunvaimennin tällä samalla vaimenninelementillä (korvaa alkuperäisen takaiskarin): 100€
Näitä ei vielä saa mistään, mutta tulee kuulemma pian saataville Velomobiel.nl