Polkumies kirjoitti:...
Python kuulostaisi ratkaisulta, mutta negatiivinen jättö on epävakaa suurissa nopeuksissa? Onnistuuko siis yhdistää lowracer, positiivinen jättö ja jalkaohjattavuus? Ohjausniveltä ei näillä vaatimuksilla oikein pääse sijoittamaan penkin alle, joten kysymys onkin, onnistuuko jaloilla ohjaaminen, jos ohjausnivel on jalkojen välissä, johon se saataisiin suhteellisen loivalla ohjauskulmalla, kuten 45 astetta. Tässä pikainen (ei tarkassa mittakaavassa) luonnos 20-tuumaisella eturenkaalla:
Pari, mielestäni virhekäsitystä kiinnitti huomioni. Stabiilisuus ei ole pelkän geometrisen jätön varassa ja mataluus ei ole sama asia kuin nopeus.
Minäkin olin 2000-luvun alussa sitä mieltä, että polkupyörän stabiilisuus, tai oikeastaan autostabiilisuus, on mahdollinen vain positiiivisella jätöllä (trail). Pohdin asiaa paljon ja lopulta huomasin, että kääntyvän etupyörän massasuhteet tuottavat jätön kanssa identtisen vaikutuksen ajostabiilisuuteen.
Foorumilta löytyy paljon tekstiä tästä aiheesta yli kymmenen vuoden takaa hakusanoilla: "efektiivinen jättö", tai stabiilisuus, stabiili ym. Ydinasia noissa on tuo ohjausakselin etupuolen massan vaikutus kovan vauhdin stabiilisuuteen. Lyhyesti: "Myös negatiivisen jätön ohjausgeometria voi olla stabiili, kun etupyörän + jalkojen yhteinen painopiste on riittävästi ohjausakselin etupuolella.
Toinen seikka on tuo mataluuden tavoittelu. Mataluuden helposti luullaan olevan samaa kuin pienen ilmanvastuksen. Näin ei ole. Liian matala rakenne estää ja hidastaa ilman virtausta alakautta, mikä suurentaa ilmanvastusta. Tämä on havaittu "Pisaralla pisimmälle" ajokkien suunnittelussa ja testeissä.
On tietenkin selvää, että korkean pyörän kiekot kehon alapuolella lisäävät ilmanvastusta, mutta taakse pyörivä osa kiekosta vastustaa ilmaa vähän, joten suuremman kiekon käyttö parantaa vierintäominaisuuksia enemmän kuin mahdollise3sti hieman kasvava otsapinta-ala lisää ilmanvastusta. Kiekon ilmanvastuksesta valtaosa johtuu puhalluksesta, joka sotkee ilmavirtausta eteen liikkuvan kiekon osien pumpatessa ilmaa eteen ylös.
Tämän turbulenssin peesissä kulkee nojapyöräilijän torso hienosti. Siksi kuskin kehoa ei mielestäni kannata siirtää kiekon akselin alapuolelle, missä ilma muutenkin kulkee myötävirtaan. Yläpuolella vastustavat elementit peräkkäin peesaavat toisiaan ja kokonaisvastus pienenee. 