PW kirjoitti:Taitaa johtuu vaihtajahäkin väljyydestä - klappia nivelissä. Uudella vaihtajalla korjaantus mut en taida nyt alkaa.
Juu, siltä kuulostaa. Mikäli oikein ymmärsin, taitaa kyse olla tosiaan vanhan kuluneen vaihtajan ongemista. Nivelten kulumisesta, vaihdevaijerin takeltelusta ja ylös vaihtavan jousen kuoleentumisesta. Ylös vaihtaessa vaihdevipu löysää vaijeria vivun päästä. Koska vaijeri liukuu huonosti putkessa ja jousi vaihtajan päässä vetää heikosti, liikkuu vaijeri aaltona. Ensin ei liiku, mutta löystyy vivun päästä, sitten nytkähtää liikkeelle ja lurauttaa liian pitkälle. 
Vaihdevaijerin mutkia suoremmaksi, voiteluainetta putkeen ja hillitöntä nytkyttelyä edestakaisin.
Jos ei tuolla korjaannu, uusi vaihdevaijeri korjaa paljon. Lyhentäminenkin, ja vaihdevivun siirto parempaan paikkaan, on joskus auttanut tuohon vaivaan. 
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma