Paavo kirjoitti:
Mopojen kohdalla uskallan olla eri mieltä. Ne painavat järjestäen satakunta kiloa plus kuski. Vauhtia on ja lisää tulee, kun vaan kaasukahvasta vääntää. Juuri Oulun seudulla tilanne on kaameimmillaan ja siellä olen itsekin meinannut jäädä mopon kolhimaksi. Kiukustuin niin, että aloin selvittää asiaa. Viimeisin tietoni on, että Oulu poistaa valtaosan "Sallittu mopoille"-kylteistä tämän vuoden aikana -toivottavasti naapurikunnat seuraavat perässä. Tilastojen mukaan pyörätiellä sattunut mopo-onnettomuus on Oulun yleisin liikenneonnettomuus. Ja miksi enää edes puhua MOottoriPOlkupyöristä, sillä virittämättäkin ne ovat lähempänä kevytmoottoripyörää? Etelä-Suomessa tilanne on parempi ja mm. Tampereella mopot ajavat yksinomaan autoteillä.
Jos pyörätiet jätetään oman onnensa nojaan, niin missä liikkuvat pienet lapset ja vanhukset? Pyörätie on monelle ainut väylä. Polkupyöriä ei mielestäni voi siirtää ajoradalle kaikkialla, mutta monessa paikassa se toimisi. Helsingin pyörilypomo Marek Salermoa lainaten, pyörä pitäisi nähdä hitaana autona, ei nopeana jalankulkijana.
Juu, täällä Oulussa mopot siirretään ajoradalle, juuri mopojen holtittoman ajokulttuurin takia (Tilannenopeus). Miksi ei enää puhuta moottoripolkupyöristä? Siksi että kyseinen kapistus on poistettu laista. Mpp rakenteellinen nopeus oli 35 km/h, max teho 1,5 hv ja maksimipaino muistaakseni 60 kg. Eli kun näitä 50cc skoottereita alkoi tulemaan suomeen ja ne piti saada laillisiksi, muutettiin lakia nuilta osin. Max painoa ja tehoa ei kait enää ole määritelty mopoon, vaan nopeus rajoitettava 45 km/h.
Se, että onko 45 km/h kulkeva mopo oikeassa paikassa autojen seassa, ei ole yksiselitteinen asia. Itsekin kesän moposkootterilla ajaneena tiedän, että ajoradalla olet tukkona. Kyllä se monesti hirvitti, kun täällä oulun keskustan alueella, rajoitus 40 km/h ajoit kaasu pohjassa (45- 50km/h) ja aina oli auto takarattaassa kiinni 