Tuleva lehtiartikkeli

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Tuleva lehtiartikkeli

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Valtakunnallisessa kaupan asiakaslehdessä julkaistaan kesän alussa mun haastattelu :o . Haastattelija oli löytänyt minut tältä palstalta hakiessaan työmatkanojakistia. Ehkä ei ole korrektia julkaista juttua tässä kokonaan, mutta tässä artikkelin oleelliset asiat tiivistettynä:

  • vastaantulijoiden (erityisesti koirien) ihmetys & uteliaisuus
  • ergonomisuus & mukavuus
  • pieni ilmanvastus
  • paljon vaihtoehtoja (hankinta ja mallit)
  • hyötyliikunta, vaihtoehto autoilijoille
  • näkymisongelmat, kaatumiset (sattuvat yleensä pystäriä vähemmän)
  • kevyen liikenteen väylät eivät sovi kovin hyvin
  • muutamia linkkejä

Tuo toiseksi viimeisin on mun mielipiteeni: 30 km/h kiitävä työmatkapyöräilijä ei oikein sovi kevyen liikenteen väylälle, ainakaan kehä III:n sisäpuolella. Autojen sekaankaan ei ole (laillisesti) asiaa.

Laitan lisäinfoa, kun juttu konkretisoituu.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
Apache1
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Elo 2009, 20:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tuleva lehtiartikkeli

Viesti Kirjoittaja Apache1 »

Mikä lehti on kyseessä?

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tuleva lehtiartikkeli

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tuleva lehtiartikkeli

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Artikkeli löytyy sivulta 14 tästä Me-lehden epaperiversiosta: http://epaperi.luovia.fi/3af2fea268c8b970609a806a69e5c354/.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuleva lehtiartikkeli

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Asiallinen artikkeli, mutta tuo: "30 km/h kiitävä työmatkapyöräilijä ei oikein sovi kevyen liikenteen väylälle" on mielestäni turhaa rutinaa. Nojapyörät, mopot, nopeat pystärit jne. sopivat hyvin pyöräteille ja mielestäni sinne myös kuuluvat. Tilannenopeus on se taikasana, mikä pakko se on ruuhkassa kaahottaa nojakillakaan sitä 30km/h, saa syyttää vaan itseään jos meno takkuaa.

Kyllä meillä kevyenliikenteen väylillä tilaa on, kunhan otetaan muut käyttäjät huomioon ja hiukan joustetaan omista kiireistämme :D

Nojaillaan!

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Tuleva lehtiartikkeli

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Mukavaa artikkeli, yep
Olen kyllä samaa mieltä tkartun kanssa, mieluummin ajan tuolla
autojen seassa tuota 30 km nopeutta vaikka kuinka menisi pyörätie vieressä.....
Ainakin ruuhka-aikaan on sen verran porukkaa pyöräteillä että ajamisesta ei voi
juuri nauttia....
Ja omasta kokemuksesta voin kertoa että parkkipaikoilta tulevat autoilijat
huomaavat minut paljon helpommin autotiellä kuin pyörätiellä.

Tapani

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Paavo
Viestit: 92
Liittynyt: 19 Marras 2007, 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuleva lehtiartikkeli

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Trek r200 kirjoitti:

Asiallinen artikkeli, mutta tuo: "30 km/h kiitävä työmatkapyöräilijä ei oikein sovi kevyen liikenteen väylälle" on mielestäni turhaa rutinaa. Nojapyörät, mopot, nopeat pystärit jne. sopivat hyvin pyöräteille ja mielestäni sinne myös kuuluvat. Tilannenopeus on se taikasana, mikä pakko se on ruuhkassa kaahottaa nojakillakaan sitä 30km/h, saa syyttää vaan itseään jos meno takkuaa.

Kyllä meillä kevyenliikenteen väylillä tilaa on, kunhan otetaan muut käyttäjät huomioon ja hiukan joustetaan omista kiireistämme :D

Mopojen kohdalla uskallan olla eri mieltä. Ne painavat järjestäen satakunta kiloa plus kuski. Vauhtia on ja lisää tulee, kun vaan kaasukahvasta vääntää. Juuri Oulun seudulla tilanne on kaameimmillaan ja siellä olen itsekin meinannut jäädä mopon kolhimaksi. Kiukustuin niin, että aloin selvittää asiaa. Viimeisin tietoni on, että Oulu poistaa valtaosan "Sallittu mopoille"-kylteistä tämän vuoden aikana -toivottavasti naapurikunnat seuraavat perässä. Tilastojen mukaan pyörätiellä sattunut mopo-onnettomuus on Oulun yleisin liikenneonnettomuus. Ja miksi enää edes puhua MOottoriPOlkupyöristä, sillä virittämättäkin ne ovat lähempänä kevytmoottoripyörää? Etelä-Suomessa tilanne on parempi ja mm. Tampereella mopot ajavat yksinomaan autoteillä.

Jos pyörätiet jätetään oman onnensa nojaan, niin missä liikkuvat pienet lapset ja vanhukset? Pyörätie on monelle ainut väylä. Polkupyöriä ei mielestäni voi siirtää ajoradalle kaikkialla, mutta monessa paikassa se toimisi. Helsingin pyörilypomo Marek Salermoa lainaten, pyörä pitäisi nähdä hitaana autona, ei nopeana jalankulkijana.

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuleva lehtiartikkeli

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Paavo kirjoitti:

Mopojen kohdalla uskallan olla eri mieltä. Ne painavat järjestäen satakunta kiloa plus kuski. Vauhtia on ja lisää tulee, kun vaan kaasukahvasta vääntää. Juuri Oulun seudulla tilanne on kaameimmillaan ja siellä olen itsekin meinannut jäädä mopon kolhimaksi. Kiukustuin niin, että aloin selvittää asiaa. Viimeisin tietoni on, että Oulu poistaa valtaosan "Sallittu mopoille"-kylteistä tämän vuoden aikana -toivottavasti naapurikunnat seuraavat perässä. Tilastojen mukaan pyörätiellä sattunut mopo-onnettomuus on Oulun yleisin liikenneonnettomuus. Ja miksi enää edes puhua MOottoriPOlkupyöristä, sillä virittämättäkin ne ovat lähempänä kevytmoottoripyörää? Etelä-Suomessa tilanne on parempi ja mm. Tampereella mopot ajavat yksinomaan autoteillä.

Jos pyörätiet jätetään oman onnensa nojaan, niin missä liikkuvat pienet lapset ja vanhukset? Pyörätie on monelle ainut väylä. Polkupyöriä ei mielestäni voi siirtää ajoradalle kaikkialla, mutta monessa paikassa se toimisi. Helsingin pyörilypomo Marek Salermoa lainaten, pyörä pitäisi nähdä hitaana autona, ei nopeana jalankulkijana.

Juu, täällä Oulussa mopot siirretään ajoradalle, juuri mopojen holtittoman ajokulttuurin takia (Tilannenopeus). Miksi ei enää puhuta moottoripolkupyöristä? Siksi että kyseinen kapistus on poistettu laista. Mpp rakenteellinen nopeus oli 35 km/h, max teho 1,5 hv ja maksimipaino muistaakseni 60 kg. Eli kun näitä 50cc skoottereita alkoi tulemaan suomeen ja ne piti saada laillisiksi, muutettiin lakia nuilta osin. Max painoa ja tehoa ei kait enää ole määritelty mopoon, vaan nopeus rajoitettava 45 km/h.

Se, että onko 45 km/h kulkeva mopo oikeassa paikassa autojen seassa, ei ole yksiselitteinen asia. Itsekin kesän moposkootterilla ajaneena tiedän, että ajoradalla olet tukkona. Kyllä se monesti hirvitti, kun täällä oulun keskustan alueella, rajoitus 40 km/h ajoit kaasu pohjassa (45- 50km/h) ja aina oli auto takarattaassa kiinni :evil:

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tuleva lehtiartikkeli

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tkarttu kirjoitti:

Artikkeli löytyy sivulta 14 tästä Me-lehden epaperiversiosta: http://epaperi.luovia.fi/3af2fea268c8b970609a806a69e5c354/.

Ihan hyvä ja kansantajuinen juttu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tuleva lehtiartikkeli

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Kiitos kommenteistanne. Tässä eräs mielipide http://www.mvnet.fi/blogi/index.php?title=tyomatka_pyoraillen&more=1&c=1&tb=1&pb=1, johon voin monelta osin yhtyä. Jos vain silloin aikoinaan olisi rakennettu "pääväylille" (vähintään) metrin levyiset pientareet kumpaankin suuntaan :| . Pääsisi mopotkin ohi pyöräilijöistä, ja pyöräilijöiden ei tarvitsisi pelätä vastaantulevaa liikennettä, hidastella surkean näkyvyyden ja/tai kunnon omaavissa risteyksissä eikä väistellä satunnaisesti liikkuvia kävelijöitä koirat mukaan lukien. Pakokaasuja joutuisi tosin hengittämään nykyistä enemmän.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Vastaa Viestiin