Yksi näkökulma sähköautoiluun on systeemiteoreettinen, muttei lainkaan vähäpätöinen. Kun sähköautoja on myyty aikansa ja akustot alkavat olla kapasiteetiltaan heikentyneet jo liikaa autokäyttöön, ne eivät suinkaan ole romua, tai varsinkaan jätettä.
Ne kelpaavat vallan hienosti vielä asunnon sähkölaskun pienentämiseen. Nykyisellään öisin myydään todella halpaa sähköä, jonka voi mainiosti ladata tällaiseen autosta poistettuun –tai myös autossa vielä kiinni olevaan akkuun– ja käyttää myöhemmin kalliin sähkön aikaan aamulla tai iltapäivällä. Verkkosähkön hinnassa tuo ero on vähintään kaksinkertainen (paitsi viikonloppuisin). Hinnat kuvassa ovat €/MWh, niistä saa tutumpia senttiä kilowattitunnilta jakamalla kymmenellä. Kuvassa hinnat vaihtelevat siis yhden ja noin kymmenen sentin välillä kilowattituntia kohti.

- 2020-10-15-131443_1920x1080_scrot.png (87.28 KiB) Katsottu 2374 kertaa
Tuollainen toiminta, paitsi säästää rahaa sähkölaskuissa, myös tasaa voimalaitoskapasiteettia ja siis leikkaa kaikkein korkeimpia sähkön hintapiikkejä myös niiltä, jotka eivät tätä harrasta.
Huipputehovoimalat ovat niitä kaikkein kalleinta ja saastuttavinta sähköä tuottavia. Jos sellaista ei tarvitse käynnistää lainkaan, kun verkko puskuroi itseään vanhoilla auton akuilla, hyötyvät tästä kaikki. 
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma