Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Se on hyvä homma, että vaihtoehtoisiakin korjaamoita tulee sähköautoille ja se on myös hyvä, että akkuja voi vaihtaa pienempiä yksiköitä vikaantumisen sattuessa. Mutta nämä eivät poista sitä ongelmaa että tämän hetkisellä tekniikalla koko akusto hiipuu liian nopeasti ja se on liian kallis uusia. Eläköön kertakäyttökulttuuri! Katsotaan saadaanko tähän mitään järkeä seuraavan 20 vuoden aikana. Toivon niin, mutta en löisi isoa vetoa asian puolesta.

Jorin idea vanhojen akkujen jatkokäytöstä on hyvä, mutta tuskin tulee koskaan laajamittaiseen käyttöön.

Jonkunlainen aggregaatti tai polttokenno voisi olla realismia tulevaisuudessa. Akkuongelmat kun ovat kaikissa nykysähkölaitteissa se taitepiste, missä täysin toimiva peli heitetään roskiin. Vanhoihin (eli yli 5 vuotta) laitteisiin ei joko saa akkua, tai se on liian kallis uusia.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/19a-2 ... CJnezhHlqc Tässä olisi menopeli . Täyttää kaikki normit , paitsi ne ekolookiset . :mrgreen:
Mahtus nojapyörä sisään lähes heittämällä , sateelta suojaan . :lol: :lol:
Piruuttani tän nyt tänne heitin . Koskaan ei mulla varaa tähän , eres vaikka käytettyjä ovat .

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Saukki kirjoitti:

Auton vaihtoa olen tässä pari vuotta jo arponut. Päällimmäisenä vaatimuksena on, että sen pitää olla sähköauto.

Sopiiko kysyä miksi sen pitää olla sähköauto? Kuinka pitkän tähtäimen hankinta on kyseessä, kilometreinä ja/tai vuosina? Mikä on budjetoitu hintaluokaksi?
Nämä kiinnostavat ihan oikeasti, enkä ole vain periaatteesta vastustamassa sähköautoa.

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Vilijami kirjoitti:

Se on hyvä homma, että vaihtoehtoisiakin korjaamoita tulee sähköautoille ja se on myös hyvä, että akkuja voi vaihtaa pienempiä yksiköitä vikaantumisen sattuessa. Mutta nämä eivät poista sitä ongelmaa että tämän hetkisellä tekniikalla koko akusto hiipuu liian nopeasti ja se on liian kallis uusia. Eläköön kertakäyttökulttuuri! Katsotaan saadaanko tähän mitään järkeä seuraavan 20 vuoden aikana. Toivon niin, mutta en löisi isoa vetoa asian puolesta.

Jorin idea vanhojen akkujen jatkokäytöstä on hyvä, mutta tuskin tulee koskaan laajamittaiseen käyttöön.

Jonkunlainen aggregaatti tai polttokenno voisi olla realismia tulevaisuudessa. Akkuongelmat kun ovat kaikissa nykysähkölaitteissa se taitepiste, missä täysin toimiva peli heitetään roskiin. Vanhoihin (eli yli 5 vuotta) laitteisiin ei joko saa akkua, tai se on liian kallis uusia.

Jonkin moinen aggregaatti löytyy esim Chevrolet Voltista/Opel Amperasta. Jos googlesta tarkastelee ko. autoja, niin esiin nousee kohtuullinen hankintahinta vähän ajetuille käytetyille yksilöille ja esimerkkejä paljon ajetuista yksilöistä joissa akku ei ole juuri menettänyt kapasiteettia. Myös purkuosien saatavuus on hyvä ulkomailla. Ei varmasti riskitön vaihtoehto, mutta esim. Saulin tarpeisiin voisi sopia hyvin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Eli 35km päässä voit maksimissaan liikkua kotoa.

Mulle ois jopa tämä riittävä :lol:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tajunnanvirtaa niile jotka jaksaa lukea :roll:

Kerran olen ollut vetämässä jo ostohousuja jalkaan kun sähköautot oli tarjouksessa ja hankintatuella 16t€ , olisi saanut samalla tekosyyn ostaa museorekisteröity Saab kärrynvedon varjolla :mrgreen: Vaan ei tullut mobilistia eikä sähköautoilijaa.

Hidas pukija niin autoa olisi vuoden saanut odotella ja jos nyt katsoo Sitikan ajotietokonetta niin tämän vuoden kilometrit kahden ajamana on 6400km (joista kolmasosa lapinreissulta.) Jäi sähköseat kauppaan, meidän käyttöön kyllä 260 km kantomatka olisi ihan piisalle ja ego ja kauppakassit mahtuu. Jos matka on yli 100 km (esim. matka Tampereelle) niin kyllä mä kahveella poikkeen, sähköautolla kai sitten paikassa missä saa ladata...

Ei ole nykyisessä c3 diesel picassossakaan mitään järkeä näillä kilometreillä, eikä se ole kaunis, hieno, hyväkuntoinen tai upea ajaa mutta tavarankuljettimena se korvaa pienen pakettiauton ja olen siihen hyvin kiintynyt :mrgreen:

Sitä odotellessa, että "joku" suunnittelee vastaavan pelkästään sähköautoksi, pikkuauton ketteryys ja ison auton tilat, kantomatka 300km, vetokyky 1000kg ja hintaluokka uutena 25t€, voimalinjalle pitkä takuu, voisin ostaa sitten 3v käytettynä.

Jos katsoo Leafin hintakehitystä niin v. 2011 auto maksoi muistaakseni 42t€ ja kantomatka taisi olla luokkaa 170 km, nyt uusi vastaava on tarjouksessa pikkuakulla 27,5t€ ja kantomatka 270km (mikä riittänee suurelle osalle auton käyttäjistä jos asennoituu, että niillä kahdella vuoden pidemmällä reissulla pitää pysähtyä kerran erikseen lataamaan matkalla), ennusteissa hinnat jatkaa laskuaan, en muista vuotta enkä lähdettä mutta niin ne ennustelee, että jossain vaiheessa sähköauton valmistuskulut jää pienemmäksi kuin polttomoottoriauton.

Jos kilometrejä tulee "normit" ja autoa vaihtaa 3v välein niin en ehkä leafia ostaisi mutta jos laskee elinkaarelle kuluja vaikkapa 20v ja 300 tkm ja verrokkiauto kuluttaa 6l/100km x 1,5€l = 9€, sähköautolle laskelmissa olen nähnyt käytettävän 2€/100km niin tuolla erotuksella auton käyttöiällä saadaan summaksi 21000€. jää remonttirahaakin vaikka on kalliimpi hankkia. Jos pitäisi ennustaa maailman tilaa 20 vuoden päähän niin kuvittelisin fossiilisilla ajamisen olevan entistäkin kalliimpaa.

Remontteja ja tekniikan toimivuutta on vähän vaikea ennustaa mutta bensa-auton öljyt, öljyn- ja ilmansuodattimien vaihdot kerran vuodessa ja 2 - 3 nokkahihnanvaihtoa on hintaluokassa leafin akun vaihto, 20v autossa se akku saattaa olla ainoa mistä saa rahaa :) eniten ajetuilla tesloilla on kai yli 800tkm ajeltu, yli 600tkm ajettuja olen nähnyt saksalaisilla kauppasivuilla eli voi ne kestääkin, riippuu kai kuinka monta ekonomia on päästetty suunnittelutiimiin :mrgreen: mutta jos voimalinjan takuu on 8 vuotta mikä esim. Seatissa oli niin kai se siinä ajassa selviää jos se on sysipaska :?

Pikkuhiljaa markkinoille on vasta tipahtamassa uusia mielenkiintoisia malleja niin ihan tyytyväinen olen jos vasta 5 vuoden päästä tarttee ostaa

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Sähkö- tai hybridiautoa olen miettinyt minäkin. Suurin ongelma on kyllä kotilatauksen puutteet. Lämpötolpasta voi ladata vaihtamalla ns. SuperShuko, mutta esim. tuon Seat Mii:n kohdalla 1,8 kW lataus tarkoittaa 21 tunnin latausaikaa. Taloyhtiöt tulevat olemaan hepakassa, jos näitä latauspaikkoja ryhdytään vaatimaan sähköautoilun lisäämiseksi. Mä koitin olla kaukaa viisas ja laitattaa pihaan maakaapeliputkea, kun piha sattui olemaan auki. Suurin huokutus sähköllä autoilussa on sen toistaiseksi halpa kilometrihinta. Tarkemmin kun laskee, niin ei se olekaan nykyiseen melkein 20 v vanhaan bensa-autoon verrattuna niin halpaa.

Pentti M Reku kirjoitti:

Jonkin moinen aggregaatti löytyy esim Chevrolet Voltista/Opel Amperasta. Jos googlesta tarkastelee ko. autoja, niin esiin nousee kohtuullinen hankintahinta vähän ajetuille käytetyille yksilöille ja esimerkkejä paljon ajetuista yksilöistä joissa akku ei ole juuri menettänyt kapasiteettia. Myös purkuosien saatavuus on hyvä ulkomailla. Ei varmasti riskitön vaihtoehto, mutta esim. Saulin tarpeisiin voisi sopia hyvin.

Opelissa on 8 vuoden akkutakuu (tai 160tkm). Näissä tosiaan akut on aika hyvässä kunnossa, koska kapasiteettiä käytetään noin 80-90%. Se pidentää akun käyttöikää merkittävästi.

Edit: Amperassa on 1.4 Corsan kone lataamassa akkuja. Silloin, kun kone käy ja lataa akkuja ajaminen on noin 6l/100km.

Cycle satiatorin sivu sen kertoo.

charge.png
charge.png (100.73 KiB) Katsottu 1970 kertaa
Viimeksi muokannut janx, 15 Loka 2020, 20:55. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Taloyhtiöt tulevat olemaan hepakassa, jos näitä latauspaikkoja ryhdytään vaatimaan sähköautoilun lisäämiseksi.

Ovat jo. Isäni on muutaman kerrostaloyhtiön toiminnassa mukana ja koko ajan on tappelua aiheen tiimoilta. Ihmiset eivät ole valmiita maksamaan sähköremontista aina syöttökaapelin suurennukseen saakka, mutta ovat vaatimassa oikeuttaan sähköauton pikalataukseen, kun eihän tuollainen yli 20h latailu toimi mitenkään.

janx kirjoitti:

Suurin huokutus sähköllä autoilussa on sen toistaiseksi halpa kilometrihinta. Tarkemmin kun laskee, niin ei se olekaan nykyiseen melkein 20 v vanhaan bensa-autoon verrattuna niin halpaa.

Aivan. Tätä kokonaiskustannusta ei huomioida, kun voi olla että on edessä vaikkapa 100k€ sivukulut, jos joutuu vaihtamaan asuntoa edullisen kilometrihinnan takia.

Ja lopuksi ennustus: kun autoista on yli 50% sähköautoja, niin niihin yllättäen keksitään LISÄVERO, esimerkiksi 5€/100km.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:

Ja lopuksi ennustus: kun autoista on yli 50% sähköautoja, niin niihin yllättäen keksitään LISÄVERO, esimerkiksi 5€/100km.

Kaasulle tämä (käyttövoimavero) tuli noin 1000 auton ja 20 aseman kohdalla asteittain.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
janx kirjoitti:

Taloyhtiöt tulevat olemaan hepakassa, jos näitä latauspaikkoja ryhdytään vaatimaan sähköautoilun lisäämiseksi.

Ovat jo. Isäni on muutaman kerrostaloyhtiön toiminnassa mukana ja koko ajan on tappelua aiheen tiimoilta. Ihmiset eivät ole valmiita maksamaan sähköremontista aina syöttökaapelin suurennukseen saakka, mutta ovat vaatimassa oikeuttaan sähköauton pikalataukseen, kun eihän tuollainen yli 20h latailu toimi mitenkään.

janx kirjoitti:

Suurin huokutus sähköllä autoilussa on sen toistaiseksi halpa kilometrihinta. Tarkemmin kun laskee, niin ei se olekaan nykyiseen melkein 20 v vanhaan bensa-autoon verrattuna niin halpaa.

Aivan. Tätä kokonaiskustannusta ei huomioida, kun voi olla että on edessä vaikkapa 100k€ sivukulut, jos joutuu vaihtamaan asuntoa edullisen kilometrihinnan takia.

Ja lopuksi ennustus: kun autoista on yli 50% sähköautoja, niin niihin yllättäen keksitään LISÄVERO, esimerkiksi 5€/100km.

Ymmärrän kyllä mielensäpahoittajamaisen skeptisyytenne ja nihilismin, mutta pitää muistaa, mitä Suomen perustuslaissa sanotaan: "Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota (*vain) edustaa valtiopäiville kokoontuva eduskunta".

Koittakaa jaksaa vielä hetki. Kyllä päätöksistä saadaan vielä tolkullisia, eikä siihen mene enää kauan. Maailma on jo muuttumassa hyvään suuntaan. Vallanpitäjiämme maipuloivat pahantahtoiset tahot ovat jo kaatuneet. Vain näiden käskyläiset vielä yrittävät jatkaa aiemmin käskettyä työtään, vaikka käskijä on jo kadonnut.

Valtajärjestelmä on kuin iso puu. Se kaatuu hitaasti. Hyvä tästä tulee, malttakaa vain vielä hetki. :D

*kirjoittajan kannustava lisäys

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

En minä vastusta sähköautoilua. Pidän itseäni aika avoimena ja kiinnostuneena asiasta. Ainakin niihin verrattuna, joille kaikki sähkö-etuliitteellä varustetut kulkuneuvot tuntuvat olevan kirosana. Budjetti- ja tarvehaarukassani niitä ei vielä vaan näy. Vakuutusyhtiöt ovat toki laittaneet myös omia ehtojaan sopimuksiin. Mm. latauspaikkojen sijainnista ja etäisyyksistä rakennuksiin tms.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Koittakaa jaksaa vielä hetki. Kyllä päätöksistä saadaan vielä tolkullisia, eikä siihen mene enää kauan. Maailma on jo muuttumassa hyvään suuntaan. Vallanpitäjiämme maipuloivat pahantahtoiset tahot ovat jo kaatuneet. Vain näiden käskyläiset vielä yrittävät jatkaa aiemmin käskettyä työtään, vaikka käskijä on jo kadonnut.

Saapa nähdä mitä tämä oraakkelin mystinen ennustus tarkoittaa käytännössä? :shock:

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Koittakaa jaksaa vielä hetki. Kyllä päätöksistä saadaan vielä tolkullisia, eikä siihen mene enää kauan. Maailma on jo muuttumassa hyvään suuntaan. Vallanpitäjiämme maipuloivat pahantahtoiset tahot ovat jo kaatuneet. Vain näiden käskyläiset vielä yrittävät jatkaa aiemmin käskettyä työtään, vaikka käskijä on jo kadonnut.

Saapa nähdä mitä tämä oraakkelin mystinen ennustus tarkoittaa käytännössä? :shock:

Ehkä tätä Dacian sähköauton julkistusta? :mrgreen:

https://autobild.fi/uutinen/dacia-sprin ... IrguXi6lh8

En usko että tämä on ainakaan hinnalla pilattu. Tietty ei sovi yhtä laajan käyttöön kuin polttomoottori-Dacia mutta kuitenkin.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Vilijami kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Auton vaihtoa olen tässä pari vuotta jo arponut. Päällimmäisenä vaatimuksena on, että sen pitää olla sähköauto.

Sopiiko kysyä miksi sen pitää olla sähköauto? Kuinka pitkän tähtäimen hankinta on kyseessä, kilometreinä ja/tai vuosina? Mikä on budjetoitu hintaluokaksi?
Nämä kiinnostavat ihan oikeasti, enkä ole vain periaatteesta vastustamassa sähköautoa.

No kuten täällä on jo mainittu, auto ostetaan tunteella :D Eli siinäpä varmaan se päällimäinen syy sähköauton ostoon. Se tuntuu oikealta ratkaisulta.
Onhan niitä sitten näitä järki perusteita joilla voi yrittää perustella vaimolle tavallista kalliimman auton ostoa. Ensinnäkin se on ympäristöystävällinen vaihtoehto. Joo, kaupasta ulos ajettaessa sähköauton hiilijalanjälki siihen asti on suurempi, kuin vastaavan fossiiliauton, mutta parin vuoden käytön jälkeen fossiiliauton hiilijalanjälki on kasvanut sähköauton ohi. (Tästä löytyy netistä arvioita pilvin pimein kauanko tähän kestää, mutta arviot liikkuu jossain 1-5 vuodessa riippuen akun koosta, ajetuista kilometreistä ja siitä miten tuotetulla sähköllä sen lataa.) Kun ostaa auton käytettynä, niin silloin sähköauton koko siihen astisen elämän hiilijalanjälki on jo pienempi, kuin vastaavan fossiiliauton.

Sähköauton käyttökustannuksia kehuvat pienemmiksi. Ajaminen ainakin on selvästi halvempaa, kun polttoaineiden hinnat tuntuvat vaan nousevan tulevaisuudessa. Huoltojen kuvittelisin olevan myös halvempia, kun niissä on vähemmän huoltokohteita.

Sähköautolla ei tarvitse huolehtia tankkauksesta ollenkaan. Tankki on aina täynnä kotoa lähdettäessä.

Talvella ei tarvi skrapata ikkunoita, vaan lämmityksen voi ajastaa tai käynnistää etukäteen kännykkäsovelluksella. Ja sähköauto on muutenkin parempi talviauto. Ei kylmäkäynnistysongelmia ja puhaltaa heti lämmintä ilmaa sisälle. (Tosin näissäkin on 12V akku. Jos se jäätyy tai tyhjenee, niin ei se silloin käynnisty. Mutta siitä ei yleensä hirveästi tarvi huolehtia, automatiikka lataa 12V akkua samalla kun ajoakku latautuu.)

Sähköautot on hiljaisempia, kun ei tarvitse räjäytellä fossiilista polttoainetta. Ne on monesti vakaampia ajettavia suuremman massan ja matalamman painopisteen ansiosta. Eikä ne haise.

Niin, ja Norjalaiset ostelee sähköautoja hullunlailla. Ei ne voi kaikki olla väärässä.

Mullahan on jo kiikarissa Hyundai Ioniq 28kWh. Niitä saa jo alle 25000€:lla. Tällä hetkellä ei ole vielä mahdollista vaihtaa autoa, mutta ensivuonna olisi tarkoitus tosissaan laittaa ostohousut jalkaan. Siihen mennessä hinnat toivottavasti painuu tuohon 20000€ paikkeille, sen verran ehkä pystyis autosta maksamaan. Sitten pitää vaan löytää siihen hintaan mahdollisimman uusi Ioniq. Niissä on akulle 8 vuoden takuu, eli ei ole mitään huolta akun kestämisestä. Jos siinä ei mitään vikaa ilmene 8 vuoden aikana, niin kyllä se sitten mahtaa kestää koko suunnitellun käyttöikänsä loppuun.
Mä oon mun autoilla ajanut yleensä 5-8 vuotta, eli sen verran on tarkoitus myös seuraavalla autolla ajaa. Tulee joku 15000 km vuodessa.

Tuosta Amperasta vielä. Käsittääkseni se on sarja-hybridi. Eli siinä on polttomoottorin perään vaihdelaatikon paikalle kytketty suoraan kaksi sähkömoottoria. (Tietenkin kytkimet joka välissä). Tässä video selittää miten se toimii:
Vaikuttaa hyvinkin monimutkaiselta systeemiltä.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Olemassaolevat sarjahybridit tällä hetkellä:

  • Opel Ampera / Chevrolet Volt
  • BMW i3 REX
  • Mitsubishi Outlander

Tulevat:

  • Mazda CX-30 tulossa mahdollisesti Wankel-Rexillä.

Noissa tosiaan veto tapahtuu pääosin sähköllä ja moottori lataa akkua. Tosin Ampera / Volt ja Outlander pystyvät kyllä kytkeytymään suoraan vetäviin pyöriin kiinteällä välityksellä. Tämä pienentää hieman matka-ajon kulutusta.

Lisäksi i3 ja Outlander tukevat molemmat pikalatausta. i3 50kw ja Outlander tais olla jotain 25kw.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Vastaa Viestiin