Saukki kirjoitti:Sähköauton jarrut ei kyllä kulu samalla tavalla, kuin fossiiliautoissa. Niitähän ei oikeastaan tarvi kuin silloin kun pitää tehdä hätäjarrutus. Muuten jarrutetaan moottorilla ja kerätään jarrutusenergia takaisin akkuun. Mutta toisaalta käyttämättömät jarrut ruostuu, eli jotain niille pitää kuitenkin tehdä.
Kuskista se on kiinni miten jarrut kuluu. Ne kuluu vain jos niitä käyttää. Omaan autooni vaihdon kaikki palat ja etulaikat 7 vuotta sitten. Hieman ennakointia ja moottorijarrua, niin jarrut ei kulu ja polttoainettakin palaa vähemmän
Takalaikat on pitänyt vaihtaa tämän jälkeen, mutta ei kulumisen vaan ruostumisen takia.
Vilijami kirjoitti:En tyrkytä, enkä kehu ennen kuin kysytään ja tässä vain vastasin kysymykseen laadusta. Eikä nämä ole mitään mielipideasioita, vaan selkeästi matemaattisesti mitattavia asioita.
Tälleen laatuinsinöörin lapsena omaan laatuun paljon laajemman näkökulman kuin autolehtien (kallis materiaali + korkea viimeistelyaste)=korkea laatu näkemyksen. Vuosikymmenet olen kuullut luentoja aiheesta. Esimerkiksi perushalpisjapsit ovat tietystä näkökulmasta huomattavasti laadukkaampia kuin mainitsemasi merkki. Siis nimen omaan aidot. Ei nämä euroopassa tehdyt.
Laatu ei ole niin yksiselitteinen asia, että sen voisi laittaa varauksetta numerojärjestykseen. Se on liian monimutkainen asia ollakseen täysin mielipiteistä vapaa ja siten se ei ole puhtaasti matemaattinen asia 
Otetaan vaikka esimerkiksi tuo autolehtien laatunäkemys. Jos on kaksi tuotetta ja toisessa on kalliit materiaalit ja toisessa taas korkea viimeistelyaste, niin miten ne voidaan laittaa yksiselitteisesti paremmuusjärjestykseen?
Vilijami kirjoitti:Eikä mersu ole oikea valinta henkilölle, jota ei autoilu kiinnosta tippaakaan, ei arvosta ajo-ominaisuuksia ja laatua, sekä huollattaa autonsa liikkeessä.
Jollet tuolla tarkoita juurikin velipoikaasi, unohtuu tuosta se, että Mersu on mitä suurimmassa määrin statussymboli ja m*lkun jatke. Sillä ajaa (myös) ihmiset joilla halu näyttää muille ja joiden ego ei mahdu pikku-Fiattiin 
Pentti M Reku kirjoitti:Alkuperäislaatuisten varaosien korkea hinta suhteessa ajoneuvon arvoon tekee noiden helmien järkevästä korjaamisesta myös toisinaan kannattamatonta.
size=75[/size] alkuperäislaatu on osittain vain lisähinta, joka maksetaan tarvikeosasta. Niitä meinaan tehdään samoissa tehtaissa vain hinta erona. Ihan olen "liukuhihnalla" käynyt katsomassa ja juttelemassa. Ongelma on tietysti tietää milloin tarvike on sama kuin alkuperäislaatu 
Vilijami kirjoitti:Mutta otetaanpa liitekuvassa näkyvä etupyöränlaakerin kiristysmutteri. Täysin portaaton säätö. Helppo käyttää ja silti pitää lujasti. Tämä lämmittää niin asentajan kuin insinöörin mieltä todella paljon. Kustannus ei tässä ole iso, mutta ajatus ja käytettävyys on jotain ihan muuta kuin kruunumutteri-sokka tai lommolle lyötävä mutterin kaulus.
Tälleen ei asentajana eikä insinöörinäkään, mutta monen eri auton pyöränlaakerit vaihtaneena arvostan kyllä enemmän kruunumutteri-sokka yhdistelmää. Se toimii kuin junan vessa(siis sinisten vaunujen tai vanhempien
) myös vaikka kuinka vanhana. Portaaton säätö laakerikoolia vastaan kiristettäessä ei tuo mitään etua vai onko Meseissä vieläkin säädettävät laakerit? Säädettävä laakeri olisi kyllä tavallaan hyvä, mutta valitettavasti paljon arempi asentajan virheille 