Esillä on ollut ehdotuksia, että autoilun verotus pitäisi muuttaa kilometripohjaiseksi. En kuitenkaan ole missään nähnyt loppuunvietyä laskelmaa siitä, mitä tällainen muutos oikeasti merkitsisi. Minä kun olen tälläinen joutilas diplomi-insinööri, niin päätinpä vihdoin laskea tämän ehdotetun muutoksen vaikutukset auki meille kaikille.
Otin lähtökohdaksi nykytilanteen (taino, vuoden 2019, koska siitä on saatavissa koko vuoden tilastotiedot). Lähdin laskemaan siten, että ynnätään yhteen tieliikenteeltä perityt kaikki verot (joka on n. 8 miljardia euroa vuodessa). Lasketaan sitten, mihin uusi kilometriveromalli johtaa, jos veroja kerätään edelleen samat 8 miljardia, mutta kuitenkin niin, että muut tieliikenteeseen kohdistuvat verot poistetaan kokonaan. Nykytasoinen verokertymä varmistetaan siis GPS -pohjaisella kilometrimaksulla. Seuraavassa laskelma:
Kuva 1. Tieliikenteen verot kerättynä kilometripohjaisella verolla.
Laskelmasta nähdään, että kun kilometrivero asetetaan 11 senttiin, saadaan nykytasoinen verokertymä 8 miljardia. Samalla se merkitsee sitä, että auto- ja käyttövoimavero voidaan poistaa ja yhtälailla vuosittainen käyttömaksu voidaan poistaa. Lisäksi vielä polttoaineiden polttoainevero voidaan poistaa, jolloin bensiinin (ja muidenkin polttonesteiden) nykyinen 1,40 euron litrahinta halpenee 46 senttiin litralta.
Miten olisi? Kelpaisiko teille?
Minä ainakin ottaisin tällaisen verouudistuksen riemusta kiljuen vastaan. Ei ne siellä hallituspuolueissa sentään ihan tyhmiä ole... Ihmettelen vaan, mikseität ole julkaisseet tätä laskelmaa laajemmalti. Keskustapuolue vaatii tähän muutokseen subventiota maaseudulle ja köyhille, mikä sekin on varmaan jollakin keinolla järjestettävissä.
Tein laskelman kokonaisliikennesuoritteeseen perustuen eli siinä ovat mukana kaikilla ajoneuvoilla ajetut kilometrit, siis henkilöautot, pakettiautot, kuorma-autot ja linja-autot. Tämä verouudistus antaisi melkoisen subvention kuorma- ja linja-autoliikenteelle, jota teollisuuspiirit yleensä ovat halunneetkin.