Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Pentti M Reku kirjoitti:
janx kirjoitti:

PinePhone on juuri julkaistu, jos kaipaa lisää yksityisyyttä ja ei ole riippuvainen valtaekosysteemien appseista. https://www.pine64.org/pinephone/

Kiitos, tämä taitaakin mennä tilaukseen.

Myös Blackphone löytyy, mutta se on Android ja hinnassa on nolla perässä PinePhoneen verrattuna: https://www.styxblackphone.com/buy-blackphone

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Ainakin toi PinePhonen rauta on vuosimallia 2008 / 2013 (näytönohjain, prosessori) joten mitään kauheen raskasta tuskin pyörittää. Ei välttämättä ole tarkoituskaan mutta on kuitenkin hyvä tiedostaa.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Ralii kirjoitti:

Ainakin toi PinePhonen rauta on vuosimallia 2008 / 2013 (näytönohjain, prosessori) joten mitään kauheen raskasta tuskin pyörittää. Ei välttämättä ole tarkoituskaan mutta on kuitenkin hyvä tiedostaa.

Sekin on tarkoituksenmukaista. Ikivanhaa rautaa tarjotaan näihin projekteihin, jos yrittää yhtään olla erilainen. Mennäpä puhelinoperaattorin liikkeeseen. Hyllyssä on lähinnä omenia ja suosituimpia korealaisia. Muita voi saada, jos malttaa tilata netistä. Samaa vaivaa hieman on FairPhonessa. https://shop.fairphone.com/en/

Ps. Tän ketjun voisi ehkä katkaista puhelinkeskuteluksi.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Näitä on lupailtu. Kännykän akuissakin ni cd --> ni mh --> li ion. Joka vaiheessa luvattiin mullistavaa parannusta, vaan totuus on, että edelleenkin kännykän akku kestää päivän ja kolmen vuoden käytön jälkeen on pilalla.
Ei tästä mitään tule :evil:

Onhan kännykän akuissa tapahtunut reilu parannus. Se ei vain näy kovin selvästi, koska puhelinten käyttötavat ja ominaisuudet ovat muuttuneet. Käytä uutta niin kuin käytit 90-luvulla eli vain harvoihin puheluihin, niin johan kestää :wink:

Pieni vertailu
lPhone 11 3046mAh:n akulla jännite 3,83V. Kapasiteetti on siis 3,83Vx3046mAh=11,7Wh
Mobira Cityman 450 700mAh ja 9,6V. Kapasiteetti on siis 9,6Vx700mAh=6,7Wh
Ottaen huomioon myös akkujen koot on kehitys ollut todella suuri.
Kuva
Kuva
Hieman kärjistäen valitsin tuon Citymanin, mutta esim Nokian 2110:iin verratessa olisi ero myös erittäin selkeä.

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

No vähän into laantui kun huomasin että ubuntukin oli kuopannut mobiiliversionsa. Pinessä on ilmeisesti Mobian, joka on kai hieman raakile vielä. Ehkä katselen taas 5 vuoden päästä uudestaan :?

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Saukki »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Näitä on lupailtu. Kännykän akuissakin ni cd --> ni mh --> li ion. Joka vaiheessa luvattiin mullistavaa parannusta, vaan totuus on, että edelleenkin kännykän akku kestää päivän ja kolmen vuoden käytön jälkeen on pilalla.
Ei tästä mitään tule :evil:

Onhan kännykän akuissa tapahtunut reilu parannus. Se ei vain näy kovin selvästi, koska puhelinten käyttötavat ja ominaisuudet ovat muuttuneet. Käytä uutta niin kuin käytit 90-luvulla eli vain harvoihin puheluihin, niin johan kestää :wink:

Pieni vertailu
lPhone 11 3046mAh:n akulla jännite 3,83V. Kapasiteetti on siis 3,83Vx3046mAh=11,7Wh
Mobira Cityman 450 700mAh ja 9,6V. Kapasiteetti on siis 9,6Vx700mAh=6,7Wh
Ottaen huomioon myös akkujen koot on kehitys ollut todella suuri.
Kuva
Kuva
Hieman kärjistäen valitsin tuon Citymanin, mutta esim Nokian 2110:iin verratessa olisi ero myös erittäin selkeä.

Akun kestoon tosiaan vaikuttaa aika paljon miten sitä käyttää.
Intel MacBook Pro 13” (2020 alkuvuoden malli) akku kestää maksimissaan 10 tuntia.
M1 MacBook Pro 13” (2020 loppuvuoden malli) akun kesto on onnistuttu tuplaamaan 20 tuntiin.
Tässä ei tosin mitään suurta harppausta tapahtunut akkuteknologiassa, vaan näissä molemmissa malleissa on sama akku. Apple onnistui optimoimaan virran kulutusta siten, että se puolittui.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Saukki kirjoitti:

Onhan kännykän akuissa tapahtunut reilu parannus. Se ei vain näy kovin selvästi, koska puhelinten käyttötavat ja ominaisuudet ovat muuttuneet. Käytä uutta niin kuin käytit 90-luvulla eli vain harvoihin puheluihin, niin johan kestää :wink:

Jep. Tuossa Ultra Stamina -modessa puhelimessa toimii vain pääasiassa puhelut ja tekstiviestit.

Edit: Tai siis oli. "Ultra STAMINA mode has been removed from Xperia 5 and devices after the Android 10 upgrade. You can apply similar battery saving with some actions." https://www.sony.com/electronics/suppor ... s/00236553

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Saukki kirjoitti:

Apple onnistui optimoimaan virran kulutusta siten, että se puolittui.

Saattoi siinä olla muut tavoitteet kun prosessori vaihtui - mutta enivei - ARM prossut nyt vievät vähemmän virtaa kuin perinteiset tietokoneiden prossut.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Pastori kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Apple onnistui optimoimaan virran kulutusta siten, että se puolittui.

Saattoi siinä olla muut tavoitteet kun prosessori vaihtui - mutta enivei - ARM prossut nyt vievät vähemmän virtaa kuin perinteiset tietokoneiden prossut.

Suattaapi olla että katteet pompsahti. :mrgreen:

Mutta ihan mielenkiintoinen päivitys, kunhan nyt saadaan kaikki devausframeworkit tukemaan vielä tuota uutta käskykantaa.

Optima Baron | 1kw Velogatti

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Toyota tekee "salaa" menestyksellistä akkukehitystä, muttei siitä huutele, kuten muut. Aloittivat Priuksella ja tietävät, ettei 10 miljoonaa autoa vuosittain tuottavaa systeemiä kannata muuttaaa keskeneräisen teknologian varassa. Tässä video Toyotan kiinteän elektrolyytin akkuteknologiaan, joka lisää turvallisuutta ja pienentää akun tilavuuden viidesosaan.

2020-11-22-190738_1920x1080_scrot.png
2020-11-22-190909_1920x1080_scrot.png
2020-11-22-190244_1920x1080_scrot.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Näitä on lupailtu. Kännykän akuissakin ni cd --> ni mh --> li ion. Joka vaiheessa luvattiin mullistavaa parannusta, vaan totuus on, että edelleenkin kännykän akku kestää päivän ja kolmen vuoden käytön jälkeen on pilalla.
Ei tästä mitään tule :evil:

Onhan kännykän akuissa tapahtunut reilu parannus. Se ei vain näy kovin selvästi, koska puhelinten käyttötavat ja ominaisuudet ovat muuttuneet. Käytä uutta niin kuin käytit 90-luvulla eli vain harvoihin puheluihin, niin johan kestää :wink:

En tarkoita 90-luvun puhelimia, vaan vuodesta 2002 eteenpäin, siis noin 20 vuoden kehityshistoriaa. Silloin tuli jo ensimmäiset nihkeät nettiselaimet, fm-radio ja vesitiiveys. Käytän puhelinta samalla lailla kuin tuolloinkin, soitan erittäin harvoin kenellekään, viestejä lähetän paljon (ennen tekstiviesti, nykyisin whatsapp), kuuntelen radioa (ennen fm, nykyisin nettiradio), netistä katson vain pakolliset kuten liikkeiden aukioloajat (ja kotoa poissaollessa nojapyöräfoorumin uudet viestit :D ), pelailen jos joudun odottamaan jotain jossain ja aika käy pitkäksi.
Vuosina -94...-97 akut eivät kestäneet kuin yhden puhelun ja valmiusaika oli joitain tunteja. -98....-02 akut kestivät monta päivää ja pystyi puhumaan niin pitkään kun oli tarve, tällöin ei ollut vielä nettiselainta. 2002 lähtien akun kesto on pysynyt samana, eli kerran vuorokaudessa on ladattava.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Kännykän tekstimuotoiset viestit ja radio ovat mobiilidatan kautta teknisesti ja energiankulutuksen kannalta puhelimelle paljon suurempi operaatio. Perinteiset GSM-tekstiviestit menevät harvakseltaan ilmottautumisviestin mukana ja analoginen radio kuulokekuuntelulla vie sähköä olemattoman vähän. Nykykänny on mobiilidatan kautta jatkuvasti yhteydessä internettiin ja digitaalinen radiosignaali muunnetaan ääneksi, joka sitäpaitsi nykyään kuunnellaan toisen radiolaitteen, bluetootin kautta.

Isoin parannus tapahtui, kun puhelimiin tuli litiumpolymeeriakut 2003 paikkeilla. Nikkeliakkujen ajasta akkujen koko pieneni neljännekseen, mutta kapasiteetti lisääntyi. Litiumpolymeeriakku on kännykkään erinomainen komponentti, eikä sitä ole tarvinnut kehittää. Pikemminkin sitä on pyritty huonontamaan, jotta saadaan ihmiset vaihtamaan kännykkänsä uudempiin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joo. Laitteiden suorituskyky ja energian kulutus on lisääntynyt, mutta ei kai se ole kuluttajan syy?
Fm radio on mennyt -jostain syystä- niin nihkeäksi kuulumaan, ettei se ole käytännön vaihtoehto taskuun mahtuvassa muodossa.
Kännykän akku on ladattava kerran vuorokaudessa ja isomman keskiluokan henkilöauto kuluttaa kaupunkiajossa 10L/100km tai pikkuauto 7L/100km, ihan kuten 20-vuotta sitten. Autoissa tämä kulutusstandardi on oikeastaan pysynyt vielä kauemmin. Missä kehitys? Merkityksettömässä höpötyksessä?

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja samuel »

jori kirjoitti:

Toyota tekee "salaa" menestyksellistä akkukehitystä, muttei siitä huutele, kuten muut. Aloittivat Priuksella ja tietävät, ettei 10 miljoonaa autoa vuosittain tuottavaa systeemiä kannata muuttaaa keskeneräisen teknologian varassa.

Tästä on rakennuskonepuolelta ihan asiakkailta tullutta tietoa.
CATin koneissa lopputestaus suoritetaan käyttäjillä, japanilaset koneet tulee vuotta-kahta myöhemmin myynntiin mutta ne toimii.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polttoaineenkulutuksen ja kännykän latauksen lisäksi asuntojen hinnat ovat pysyneet samana aina. Mikään ei oikeasti ikinä muutu, niin että sillä olisi oleellista merkitystä keskivertolänkkärin arkeen.

Liitteet
89DE8DCF-4A28-477C-B6F2-0A5A815246B8.jpeg
Vastaa Viestiin