Pentti M Reku kirjoitti:Jos luit koko jutun, niin kyse on kaikista NEE päästöistä, laskennallinen malli josta muistaakseni suhteetkin mainittu.
Mikset kirjoittanut tuota selventävää kommenttiasi siihen ensimmäiseen viestiisi, vaan linkkasit pelkän urlin ja kopioit kappaleen, josta tuo ei selvästi ilmene. Tämän keskustelufoorumin viestien tarkoitus on parantaa kaikkien ymmärrystä maailmasta, ei yllyttää lukemaan lisää manipuloivia kirjoituksia.
Tuohon 5,8 grammaan kilometrillä on siis laskettu mukaan kaikki auton aiheuttamat hiukkaspäästöt, eli myös ne, jotka irtoavat tiestä ylös, kun auto pöllyttää ilmaa ja rengas nostaa pölyä tien pinnasta ja joka pääosin putoaa takaisin tielle uuden auton pöllytettäväksi ja uudelleen laskettavaksi. Kyse ei siis ole renkaiden hiukkaspäästöistä, vaan renkaiden ja koko muun auton kokonaisuudessaan ilmaan nostamista hiukkaspäästöistä.
Ei siis mikään ihme, että tuo grammamäärä on suuri ja sillä on hyvä paukutella otsikoita hirmuisesta hiukkaspäästömäärästä renkaiden takia. Totuus kuitenkin on, että tuosta grammamäärästä vain noin prosentti on renkaan kulutuspintaa, vielä paljon vähemmän jarrupölyä ja valtaosa tiestä noussutta pien sekaista hiekkaa ja katusuolaa. Kirkkaasti valtaosa suomen talvessa on nastojen asfaltin kiviaineksesta hakkaamaa hiekkaa.
JOkainen suomalainen (pyöräilijä) tämän hyvin ymmärtää kevättalven ensimmäisten kuivien päivien pölyssä ajellessaan. Paljon paremman ja paremmin Suomen olosuhteisiin osuvan kuvauksen tästä saa lukemalla suomeksi suomalaisten tutkijoiden suomalaiessa tieympäristössä tekemän"Nastavirta" tutkimusohjelman raportteja noin viiden vuoden takaa. https://docplayer.fi/12718028-Life-afte ... nen-1.html
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma