Seuraavaa projektia alottelemassa. Tässä on nyt käymässä kai niin että en ole pelkästään hurahtanut nojapyöräilyyn vaan myös niiden rakentamiseen
Tuo PW 1 on käytössä ja ihan toimiva peli mutta kun tuli Teemulta ostettua tuommoset aikuisten malliset 20" kiekot renkaineen niin niiden ympärille olis tarkotus rakentaa uusi pyörä. Runko olis lähes samanlainen kuin edellisessä ehkä pienin korjauksin. Akseliväliä hiukan vois pienentää. Vaihteita tuohon tulis 24 joten pientä parannusta nykyiseen kolmeen. Takapakassa on 11-30 8 lehtinen ja edessä 3 ratasta 48-28. Levyjarrutkin noihn saapi toinen levy on jo mukana.
Yritystä olis tehdä vähän huolellisemmin esim hitsaukset .
Etuhaarukan muotoilin kylmästi taivuttelemalla ja lyhentämällä vanhaa peugeotin haarukkaa.
Tuossa kuva , hitsausta pitää vähän viimeistellä ja hiukan taivutella haarukkaa sillä pyörä ei ole aivan keskellä.
Liitteet
Viimeksi muokannut PW, 05 Kesä 2010, 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Vaihteita tuohon tulis 24 joten pientä parannusta nykyiseen kolmeen. Takapakassa on 11-30 8 lehtinen ja edessä 3 ratasta 48-28.
Oikein! Kaikkein järkevin valinta on enintään 8-lehtinen rataspakka, koska se lienee halvempi kuin 9- tai 10-lehtiset. Lisäksi ketjut enintään 8-lehtisiin pakkoihin maksavat vain murto-osan siitä, mitä 9- ja 10-lehtisiin. Niitä saa jopa Biltemasta 8-lehtisiin ketjut ovat jopa niin halpoja, että niitä ei kannata edes puhdistaa, vaan ostaa vaan uudet, kun vanhat likaantuvat. Olet tosin tekemässä etuvetoista, jossa ketjua on toki paljon vähemmän kuin takavetoisessa, jossa sääntö "enintään 8-lehtinen pakka" pätee vieläkin paremmin.
Mistä muuten saisi halvimmalla metriketjua 9-lehtiselle pakalle?
T. Ari
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Tuossa kuva , hitsausta pitää vähän viimeistellä ja hiukan taivutella haarukkaa sillä pyörä ei ole aivan keskellä.
Älä taivuta.
Viilaa mieluummin vasemman puolen dropouttia syvemmäksi. Tärkeämpää, kuin pyörän sijainti haarukan haarassa, on että renkaan kosketuskohta tien kanssa on tasan tarkasti linjassa haarukan akselin (tason) kanssa. Tuossa kuvassa kiekko on vinossa haarukan akseliin nähden.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuossa kuva , hitsausta pitää vähän viimeistellä ja hiukan taivutella haarukkaa sillä pyörä ei ole aivan keskellä.
Älä taivuta.
Viilaa mieluummin vasemman puolen dropouttia syvemmäksi. Tärkeämpää, kuin pyörän sijainti haarukan haarassa, on että renkaan kosketuskohta tien kanssa on tasan tarkasti linjassa haarukan akselin (tason) kanssa. Tuossa kuvassa kiekko on vinossa haarukan akseliin nähden.
Jori
En tiedä ymmärsinkö oikein , mihin nähden kiekko on vinossa. Haarukan akseli /taso ? Mie näen vaan sen ett kuvassa renkan yläosa on oikealta lähempänä haarukkaa kuin vasemmalta jos viilaan kuvan vasenta dropauttia syvemmäksi niin eikö se mene vielä lähemmäksi ? Vai tarkotitko takaa katsoen vasenta ? Taas tunnen itseni tyhmäksi.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
En tiedä ymmärsinkö oikein , mihin nähden kiekko on vinossa. Haarukan akseli /taso ? Mie näen vaan sen ett kuvassa renkaan yläosa on oikealta lähempänä haarukkaa kuin vasemmalta jos viilaan kuvan vasenta dropauttia syvemmäksi niin eikö se mene vielä lähemmäksi ? Vai tarkoititko takaa katsoen vasenta ? Taas tunnen itseni tyhmäksi.
Juu, pyörän vasenta puolta. Rataspakka on oikealla. Nyt kun piirtelin oikein viivoja tuohon kuvan päälle, niin näyttäisi siltä, että kyllä se kiekko on myös kokonaisuudessaan liian vasemmalla, joten taivuta vaan haarukkaa myös. Täytyy kuitenkin muistaa tuo renkaan alimman kohdan tärkeys tässä suoruus asiassa. Vaikka kiekko olisi ylhäältä tarkasti keskellä, mutta vinossa niin, että renkaan ja tien kosketuskohta on edes millejä sivussa, puoltaa ohjaus poikkeaman suuntaan ja pyörä on vaikea ajaa.
Jori
Viimeksi muokannut jori, 06 Kesä 2010, 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuossa kuva , hitsausta pitää vähän viimeistellä ja hiukan taivutella haarukkaa sillä pyörä ei ole aivan keskellä.
Älä taivuta.
Viilaa mieluummin vasemman puolen dropouttia syvemmäksi. Tärkeämpää, kuin pyörän sijainti haarukan haarassa, on että renkaan kosketuskohta tien kanssa on tasan tarkasti linjassa haarukan akselin (tason) kanssa. Tuossa kuvassa kiekko on vinossa haarukan akseliin nähden.
Jori
En tiedä ymmärsinkö oikein , mihin nähden kiekko on vinossa. Haarukan akseli /taso ? Mie näen vaan sen ett kuvassa renkan yläosa on oikealta lähempänä haarukkaa kuin vasemmalta jos viilaan kuvan vasenta dropauttia syvemmäksi niin eikö se mene vielä lähemmäksi ? Vai tarkotitko takaa katsoen vasenta ? Taas tunnen itseni tyhmäksi.
Eli rengas ei ole laidassa vaan se on kallellaan. Aina kun pyörässä puhutaan vasemmasta ja oikeasta niin ne on kuljettajan paikalta katsottuna.
Rungon kävin väännättämässä ja emäputkelle porasin reijän. Taka-akselia nyt pitäs arpoo tekiskö halkasemalla vai hitsaisko tuon 20" etuhaarukan tuohon runkoon. Onkohan liian hepponen tuo haarukka tuohon tarkotukseen ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nyt ois tommosessa mallissa , mitään ei oo vielä hitsattu . Pitää vielä vähän viilata ja tarkistaa suoruus.
Takahaarukkana on 26" nen ja nyt akseliväli 1165 mm , 100mm tuosta vois nipistää jos lyhentäis tuon haarukan 20" renkaalle. Edellisessä kuvassa ollut 20" haarukka oli sen verran saanut siipeensä että se piti hylätä.
Liitteet
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kohta pitäs etsiä vaihtajat tuohon, taas uusi aihe miulle. Onko noi takavaihtajat ,( vai onko se siirtäjä siellä renkaan päässä ) siis erilaisia esim 7,8 tai 9 rattaiselle pakalle ?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Itteeni häiritsee vähän tuo pitkähkö emäputki. Stemmikin tulis vähän erikoiseen kulmaan jos laitan kapeen ohjaustangon syliin. Ehkä tuohon vois laittaa semmosen leveen.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kohta pitäs etsiä vaihtajat tuohon, taas uusi aihe miulle. Onko noi takavaihtajat ,( vai onko se siirtäjä siellä renkaan päässä ) siis erilaisia esim 7,8 tai 9 rattaiselle pakalle ?
Olipa epäselvästi sanottu
Mutta jos ymmärsin kysymyksen oikein niin takavaihtajissa ei ole mitään eroa (7-9 -rattaiset pakat ovat kuitenkin samanlevyisiä). Jos käytetään indeksoitua vaihdevipua niin sellainen pitää valita pakan mukaan. Sitten on vielä indeksoimattomia vaihdevipuja joissa ei ole "pykäliä" vaan vaihdetaan tunteella.