4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Viime viestissä mainitut IKH:n usit-tiivisteet eivät sitten olleetkaan passelit, joten paikallisten tiivistekauppojen kiertelyn sijaan "sorruin" tilaamaan ne netistä. Saapuminen kestänee hetken...

Tänään liimailin kasaan sisälokareita. Makuualustan solumuovi tuli todettua toimivaksi lokarimateriaaliksi jo aiemmin, ja nyt kontaktiliima korvasi sovitusvaiheen ilmastointiteipin.

liima_molemmilla_pinnoilla.jpg
liima_molemmilla_pinnoilla.jpg (67.01 KiB) Katsottu 2371 kertaa
liimattu_etulokari.jpg
liimattu_etulokari.jpg (72.45 KiB) Katsottu 2371 kertaa
kontaktiliima.jpg
kontaktiliima.jpg (139.35 KiB) Katsottu 2371 kertaa
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mullekkin on aikansa nuorena sällinä suositeltu ratakiskon pätkää leikkikaluks, kun mukamas tahtoivat isän työkalut olla jatkuvasti rikki tai hukassa. :D

Taitaa tepolla olla yhtä traumaattinen nuoruus kun mullakin. :mrgreen:

kinneri
Viestit: 48
Liittynyt: 18 Marras 2007, 19:53
Paikkakunta: Tuusula

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja kinneri »

Se ratakisko pitää vaan olla metrin pituinen, jos lyhyempi niin katoaa, pitenpi taas taipuu pilalle.

Kinneri

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei liity traumoja noihin kiskonpätkiin : enovainaa asui rautatien varrella, ja erään kiskojenvaihdon jälkeen tuollaisia pieniä pätkiä oli jätetty lojumaan pitkin ratapenkkaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja PW »

tm kirjoitti:

Ei liity traumoja noihin kiskonpätkiin Kuva: enovainaa asui rautatien varrella, ja erään kiskojenvaihdon jälkeen tuollaisia pieniä pätkiä oli jätetty lojumaan pitkin ratapenkkaa.

Perintökalleuksia siis :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ruuvailin lokarit kiinni 1CV:n vanerirunkoon. Useamman ruuvin per lokari sai laittaa, sangen velttoa matskua tuo makuualusta, vaikkei ohuinta ollutkaan. Tukevuutta olisi saanut lisää liimailemalla jäykisteripoja isoille tasopinnoille, mutta koska sisälokarit tulevat nojaamaan sivusuunnassa korin kylkilevyjä vasten, niin toiminevat noinkin.

Jousituksen läpivientiaukot etulokareissa tarvii vielä "fiksailla" pienemmiksi, ettei roisku vettä sisään.

Joutuu nuo sisälokarit vielä irrottamaan ainakin kertaalleen, kunhan jarrujen tiivisteet saapuu ja irrotan jarrusatulat ilmausta varten. Huollon kannalta huono ratkaisu tuo nykyinen kiekkojen kiinnitys + levyjarrut. "Automainen" toteutus olisi pitänyt rakentaa, eli että kun kiekot irrottaa, niin jarrulevyt jäisi kiinni pyöränripustukseen. Nyt kiekon irrotus vaatii ensin jarrusatulan irrotuksen, mikä taasen saattaa olla haastavaa sisälokarien ollessa paikoillaan. Sen verran ahdasta tuolla välissä, että mahtuukohan vääntämään jarrusatulan ruuveja... Onneksi renkaanvaihto onnistuu kiekkoja irrottamatta.

lokarit_ruuveilla_kiinni.jpg
lokarit_ruuveilla_kiinni.jpg (109.27 KiB) Katsottu 2318 kertaa
lokarit_paikallaan.jpg
lokarit_paikallaan.jpg (100.31 KiB) Katsottu 2318 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Tämä video lienee ollut täällä jo aiemmin, mutta laitan linkin uudelleen, kun on niin paljon sukulaisuutta muotoilussa tähän 1CV-projektiin. Tuossa tuulilasin huurtumisongelma oli ratkaistu Arcus-tyylisesti katseluraolla.

1CV venäläinen sukulainen.jpg

Kuva
Nenä vain on pienempi. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Tämä video lienee ollut täällä jo aiemmin, mutta laitan linkin uudelleen, kun on niin paljon sukulaisuutta muotoilussa tähän 1CV-projektiin. Tuossa tuulilasin huurtumisongelma oli ratkaistu Arcus-tyylisesti katseluraolla.
1CV venäläinen sukulainen.jpg

Sangen onnistuneen näköinen tuotos levytavarasta tehdyksi. Saatu pysymään kapeana, kun takapyörät on korin ulkopuolella, ja kääntyvälle etupyörälle luukut.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Tänään nojapyöräpyöräyhdistyksen vuosikokouksessa kertoilin, että olen muuttamassa 1CV:n korisuunnitelmia toisenlaisiksi. Ison tuulilasin + sivuikkunoiden huurtuminen/jäätyminen/vesipisarat arveluttaa yhä enemmän, eli näinköhän tuosta saa ajokelpoista ympärivuotiseen käyttöön. Viimeinen kimmoke oli takakenon laittama kuva QV:staan:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=360

Siitä se ajatus sitten lähti...

korin_linjojen_hahmottelu_haravalla.jpg
korin_linjojen_hahmottelu_haravalla.jpg (103.12 KiB) Katsottu 2189 kertaa
QV_pääkoppa.jpg
QV_pääkoppa.jpg (130.24 KiB) Katsottu 2189 kertaa

Jotain etäisesti QuattroVelo-tyylistä pääkoppaideaa siis harkinnassa. Eli auki käännettävä visiiri + lisätuulilasi vähän kauempana.
Jos tällaiseen päätyisi, niin nykyiselle turvakaaren yläosalle tarvisi näyttää rautasahaa, ja hitsailla tilalle jotain pienipiirteisempää kuskin pään taakse.

Jos muodot lähestyvät alla olevien "harhakuvien" mukaista pientä pääkoppaa, niin meneekö projektin nimi samalla vaihtoon, sitikkapiirteet ovat jo kovin vähissä :-). No olkoon 1CV hamaan loppuun saakka, onpahan ainakin tarina taustalla kehitysvaiheesta.

1CV_ver2_etu.jpg
1CV_ver2_etu.jpg (14.94 KiB) Katsottu 2189 kertaa
1CV_ver2_taka.jpg
1CV_ver2_taka.jpg (15.06 KiB) Katsottu 2189 kertaa

Tarvii makustella tuota muotopuolta vielä hetki, ja laittaa jarrut ensin kuntoon: tiivisteet saapuivat tällä viikolla, eli pääsee niitä sovittelemaan paikoilleen.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajou »

Arcuksen useamman talven kokemuksella voin sanoa, että tarpeeksi kaukana okevan tuulilasin huurtuminen ei ole minkäänlainen ongelma. Mitä lähemmäs kasvojasi sen tuot, sitä herkemmin se huurtuu. Arcuksella ajaessani on ollut vain muutama kerta, kun olen huurtumista havainnut. Silloin olen joutunut seisomaan hengästyneenä liikennevaloissa tavallista pidempään. Niissäkin tapauksissa huurre on häipynyt heti, kun olen päässyt taas liikkeelle ja korin luontainen, lähinnä pohjan jalkareikien kautta tuleva ilma on taas alkanut kiertää.
Harkitse vakavasti sellaista vaihtoehtoa, jossa tuulilasi on mahdollisimman kaukana ja vielä keskiosaltaan suora, niin voit laittaa siihen tuulilasinpyyhkijän. Mikään kovapinnoitettukaan polycarbonaatti ei lupauksista huolimatta kestä pyyhkijää naarmuuntumatta.
Lisäksi kaukana oleva tuulilasi ei tee niin ahdistavaa vaikutelmaa. Arcus II:n tuulilasi tulee olemaan lähempänä, mutta tämä onkin tietoinen ratkaisu, jotta uutta mallia pystyy käyttämään myös avoimena. Tähän ratkaisuun on kaupallinen näkökulma, mutta myös se, että SunTripin säännöt kieltävät umpinaisten kinnerien osallistumisen.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajou »

Tässä vielä pari kuvaa Arcuksen versiosta, alla myös pari videota tositilanteista ;-)
Alimmaisen videon kelissä ei kyllä olisi pystynyt tuulilasinpyyhkimillä ajamaan lainkaan, mutta näitä nyt täällä meillä päin kerran viidessä vuodessa.
PS Tässä ei siis ole kysymys huurtumisen estämisestä, vaan ulos näkemisestä.

Arcus tl aukko.jpg
Arcus tl aukko.jpg (68.75 KiB) Katsottu 2154 kertaa

https://www.instagram.com/p/BQxWTV9AoDw/
https://youtu.be/CG7ZmlNjm2M

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja PW »

Ja ainahan voi laittaa peräkameran lisäksi toisen kameran kuvaamaan eteenpäin ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kiitos ajou käytännön kokemuksista, ja uskon vahvistuksesta!

Versio 1 (se "alkuperäinen") näyttää tällä hetkellä tällaiselta, ei ole suuria muutoksia tullut:

1CV_ver1_etu.jpg
1CV_ver1_etu.jpg (24.74 KiB) Katsottu 2141 kertaa
1CV_ver1_taka.jpg
1CV_ver1_taka.jpg (22.36 KiB) Katsottu 2141 kertaa

Tykkään kyllä enemmän tämän 1-version muodoista kuin tuosta edellisen viestini 2-versiosta.
Pitäisköhän kuitenkin rakentaa kori tämän alkuperäisen mukaan? Jos ei toimi, niin helposti tuollaisen toisenlaisen sitten tekee pp-kennolevystä. Ei tässä mitään loppuelämän kinneriä olla rakentamassa. Jatkuvaa kokeilua ja uuden kehittelyä elämä muutenkin on.

Jonkinlaisen tuulilasinpyyhkijän tämä kyllä vaatii, tai sitten vähintään tuollaisen avattavan luukun tuulilasiin.
Kuvassa näkyvä tuulilasi + pienet kolmiosivuikkunat on samaa pakettia, joka on saranoitu alareunasta -> kääntyy eteen pois tieltä kyytiin noustessa (ojan puolelle koriin tulee kylkeen ovi tälle kohtaa). Erillisenä osana tähän on helppo viritellä tarvittaessa kokeiluun kaiken maailman puhaltimia/lämpövastuksia/pyyhkijöitä.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Eikös tuon retrolookkiin sopisi kaksiosainen tuulilasi, siis koko leveydeltään aukeava pienen luukun sijaan? Olisi vähemmän häiritseviä saumoja näkökentässä? VAi tuleeko liikaa räntää sisään?

Kuva

Kuva täätä: https://www.volocars.com/vehicles/14248 ... -t-touring

Markus Heikkilä

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajou »

PW kirjoitti:

Ja ainahan voi laittaa peräkameran lisäksi toisen kameran kuvaamaan eteenpäin ;)

Yhdellä saksalaisella Arcus-kuskilla on kamera eteenpäin. Omasta takakamerastani näen muuten pimeellä todella hyvin. Ainoa ongelma minulla on, kun takaa tuleva auto on tarpeeksi lähellä, niin silloin tuosta ei kyllä näe mitään. Yleensä se on vain ohikiitävä hetki, mutta joskus kun ohitusmahdollisuutta ei ole, niin silloin voi kyllä ärsyttää.

Viimeksi muokannut ajou, 27 Joulu 2020, 13:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Vastaa Viestiin