4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Eikös tuo ole sitä samaa levyä, jota Amerikassa myydään nimellä koriplast, eiku Coroplast :mrgreen: .

Samaa kamaa, ainakin materiaalin ja periaatteen suhteen. Toki varmasti valmistajakohtaisia eroja mitoituksessa jne.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja PW »

tm kirjoitti:
PW kirjoitti:

Häiritsee kun kuvassa levyjen kokoero näyttäs erilaiselta ku tekstissä :? Pitäskö mitata uudestaan ;)

Optinen harha, eli kameran laajakulman vääristymä. Kyllä ne ilmoitetun kokoisia on Kuva.

Hyvä, enää ei häiritse ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Pastori kirjoitti:

Mikäli et vielä omista Olfa merkkistä katkoteräveistä, niin vahva suositus.

Paskat veitset vituttaa kuin kaasuautoilu Joensuussa.

Mikä tekee laatutuotteesta laatutuotteen tässä tapauksessa? Terän tuenta/lukitus/kesto, kahvan muoto vai joku muu? Vaiko kaikki yhdessä?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kennolevyjen myyjä mainosti koronakäsittelyä, kun kysyin maalaamisesta. Tuohon pinnalle pystyy kuulemma tulostamaan suoraan, mutta entäs spraymaali? Pysyykö tavallisen Mastonin kilikalipullon sisältö kiinni yhtään? Tarvii tuokin testata johonkin hukkapalaan, kunhan alan levyjä leikellä.

Tavoitteena ei ole mikään kestoikä isältä pojalle, kun tuo korimatsku itsessäänkin varmaan "happanee" jokusessa vuodessa...

En ajatellut todellakaan koko koria maalata, vain nuo aiemmissa kuvissa näkyvät lokarien reunat. Toinen vaihtoehto on teippaus.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti:

Kennolevyjen myyjä mainosti koronakäsittelyä, kun kysyin maalaamisesta.

Koronakäsittelyä? Hah! Ilmoitankin heti THL:lle vakavasta tilanteesta Nokialla. B-)

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Härski »

Uv-suojaus olis hyvä levylle saada.

Kesä auringonvalossa tekee matskulle häijyä. Mut suojattuna/ varjossa kestää järkevän ajan.

Mulla on esim lokareita ollu samasta tavarasta ja joka toinen kesä pitää uudet väkästellä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti:

Kennolevyjen myyjä mainosti koronakäsittelyä, kun kysyin maalaamisesta. Tuohon pinnalle pystyy kuulemma tulostamaan suoraan, mutta entäs spraymaali? ..... Toinen vaihtoehto on teippaus.

Tyohommiin liittyen olen tingannut Vinkin edustajalta speksejä tähän. Vikuproppia käytetään pääsääntöisesti mainoskylttien tekemiseen. Siis paikoillaan pysyviin tauluihin. Pitkän väännön jälkeen myönsi, että kyltit tehdään yleensä muutaman kuukauden, korkeintaan vuoden käyttöön. Sen jälkeen maali hilseilee ja tarrat repsottaa.
Itselläni on Räntiksessä teipattu saumat valkealla ilmastointiteipillä. Hyvin on edelleen pysynyt, mutta sitähän säilytetään lämpimässä tallissa säältä ja uv-valolta suojattuna. Eli teippausta voin ainakin suositella.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pysyy jos vahingossa sotkee, mutta ei jos tarkoituksella yrittää maalata :lol: Omaan kinneriin vedin aikoinaan raidat ja joistakin kohti lähti levyinä irti ja toisiin taas tarttui hyvin. Jälkeenpäin epäillyt että staattinen sähkö teki tepposia ja jätti maalikalvon koholle muovista. Voiko niin käydä?

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Pysyy jos vahingossa sotkee, mutta ei jos tarkoituksella yrittää maalata :lol: Omaan kinneriin vedin aikoinaan raidat ja joistakin kohti lähti levyinä irti ja toisiin taas tarttui hyvin. Jälkeenpäin epäillyt että staattinen sähkö teki tepposia ja jätti maalikalvon koholle muovista. Voiko niin käydä?

Olisiko vain toinen puoli käsitelty maalattavaksi sillä koronalla. :shock:

PC-kennolevyssä vain toinen puoli kestää UV-säteilyä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tm kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mikäli et vielä omista Olfa merkkistä katkoteräveistä, niin vahva suositus.

Paskat veitset vituttaa kuin kaasuautoilu Joensuussa.

Mikä tekee laatutuotteesta laatutuotteen tässä tapauksessa? Terän tuenta/lukitus/kesto, kahvan muoto vai joku muu? Vaiko kaikki yhdessä?

Siinä pysyy terä paikallaan hyvin. Kestää käyttöä (omani on parikymmentä vuotta vanha) - ja kaiken lisäksi nää on keltaisia.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Usit-tiivisteet vaihdettu jarruihin:

usit-tiivisteet.jpg
usit-tiivisteet.jpg (75.38 KiB) Katsottu 2003 kertaa
sälää.jpg
sälää.jpg (79.8 KiB) Katsottu 2003 kertaa
banjot_kasassa.jpg
banjot_kasassa.jpg (68.32 KiB) Katsottu 2003 kertaa

Etulokarien yläaukkoihin liimasin vähän tuketta, ettei vesi lennä suoraan sisään:

etulokarin_tiivistys.jpg
etulokarin_tiivistys.jpg (146.86 KiB) Katsottu 2003 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Muovikennolevyjen ihmeelliseen maailmaan tutustuminen aloitettu.
Vaikuttaa ihan käyttökelpoiselta matskulta tuo PP-kennolevy, kun ei liian tarkkaa yritä. Pienen harjoittelun jälkeen homma alkoi sujua.

Leikkelin korilevyt, katkoteräveitsenä taannoin Bauhausista ostamani yksilö. Terä pysyi suht hyvin paikoillaan, vaikkei kiinnitys/kiristys Pastorin mainostaman Olfan veroinen silmämääräisesti olekaan. Ei mennyt leikkuuoperaatio yhdeltä istumalta (tai no konttaamistahan tuo oli lattialla tehden...), piti jakaa kahdelle päivälle.

Ennen kuin pääsee liimaamaan levynkappaleita yhteen, tarvii vielä väkästellä samasta matskusta (tai pahvista) vähän tukikappaleita helpottamaan kohdistusta. Tämän jälkeen koko komeus teipillä kasaan ja pursottelemaan liimaa saumoihin. Näin ainakin kuvittelen tässä vaiheessa... Erinäisiä lisätukia ja jäykkäreitä yms. tuonne joutuu vielä lisäämään useammassa vaiheessa, ihan sen mukaan kuinka veltolta tuo tuntuu.

Suurin kysymysmerkki on oviaukon reunojen tukeminen niin, ettei koko kori pääse nitkahtamaan siltä kohtaa. Leikkaan oviaukon vasta myöhemmin, kun kori muuten koossa.

piirtelyä.jpg
piirtelyä.jpg (64.19 KiB) Katsottu 1998 kertaa
taitoskokeilu.jpg
taitoskokeilu.jpg (35.93 KiB) Katsottu 1998 kertaa
korin_levyt_leikattu.jpg
korin_levyt_leikattu.jpg (32.55 KiB) Katsottu 1998 kertaa
Bauhaus-veitsi.jpg
Bauhaus-veitsi.jpg (62.61 KiB) Katsottu 1998 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Klikkaa kuvaa. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Kuva

Sanattomaksi vetää tosiaan. Kiitos Teppo että olet olemassa. Terkut vanhemmille.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Liimauksesta vielä: netin syövereistä osui tässä yhtenä päivänä silmiin kommentti, että coroplastin liimaus oli onnistunut Sikaflex 11 FC -liimalla. Sitä sitten hommasin omaan kokeiluunkin:

liima.jpg
liima.jpg (41.4 KiB) Katsottu 1992 kertaa

Piti äsken hätäisesti kokeilla myös maalausta yhteen hukkapalaan. Pari kerrosta suihkin oranssia pintaan, ensikommentit tulee kunhan kuivuu.

maali.jpg
maali.jpg (43.78 KiB) Katsottu 1992 kertaa
Vastaa Viestiin