En mä vaan mitään ikkunanpesumainoksia saa. Meillä lienee eroa hakuhistoriassa.
4-pyöräinen Teppoën 1CV
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
kemppes kirjoitti: ↑11 Tammi 2021, 11:57Naarmuttamaton tuulilasinpyyhin olisi keksittävä. Muistelen että oli jossain jokin juttu ilmanpuhalluksella toimivasta pyyhkijästä. Sulan tilalle putki jossa on puhallussuutin ja pumppu tuottamaan painetta ? Tuo pyörivä ei oikein taida olla toimiva käytännössä.
Ei se pyörivä ikkuna ole mitään teoriaa, vaan ainoa käytännössä toimiva "pyyhkijä" joka toimii kaikissa olosuhteissa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Sulla on tollanen vatupassi todennäköisesti kännykässäsi!
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Varmaan se sama, josta oli se juttu sen: "ilmanpuhalluksella toimivasta pyyhkijästä. Sulan tilalle putki jossa on puhallussuutin ja pumppu tuottamaan painetta ?"
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Tämä saattaa kyllä olla kokeilemisen arvoinen juttu. Haittaakohan vino tuulilasi kuinka paljon tuota toimintaa?
Kierroksia on lehtijutun (Popular Mechanisc 12/1934) mukaan 1700 minuutissa. Pitäis siis löytää sopiva moottori ja rakentaa sille kuvan kaltainen 90° vetoakseli.
Tässä linkki koko lehteen, mielenkiintoisia juttuja muuten siinä!
https://books.google.fi/books?id=yt8DAA ... e&q&f=true
Kinnerihommissa tuo karting-kypärän versio ei varmaan toimi, koska sen pitää toimia myös hitaammissa vauhdeissa.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Älkää tuijottako liikaa tuohon kierroslukuun. Se on varmaankin enimmäkseen kotoisin nelinapaisen oikosulkumoottorin luonnollisesta kierrosluvusta. Olennaisinta on, että vesikerros lasin pinnalla on riittävän ohut, eli siksi tasainen keskipakovoiman takia.
Tuo minun pahvikiekkokokeilu toimi kyllä hienosti myös vinossa ja aivan kävelyvauhdissa. Sitä en tiedä, miten kävisi, jos siihen sataisi jalkarätin kokoisia räntäkökkäreitä. Joka tapauksessa tuo kyllä toimii myös vinossa, sillä keskipakokiityvyys on helposti monikymmenkertainen verrattuna painovoiman kiihtyvyyteen, joka tuossa sitten onkin vinossa. (1500 rpm 0,1 m säteellä keskipakokiihtyvyys on 250-kertainen painovoimaan nähden)
Jos ei luota tuulivoimaan, voi tietokoneen tuulettimella kokeilla vaihtamalla sileän kiekon siipipyörän paikalle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Minä ymmärsin tuosta tekstistä, että auton mallissa se sadevesi ei kosketa tuota pyörivää lasia ollenkaan, koska siihen syntyy ilmapatja.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Riippuu vauhdista. Epäilen vahvasti, ettei kovin ohut ilmapatja ehdi kääntää sadepisaraa ainakaan satasen vauhdissa. Se ilmapatjakin liikkuu vain pyörien kiekon mukana ja kesipakovoima painaa sitä keskeltä kohti reunaa. Ei sellainen mitään kanna, liikkuu vaan itse ja siltä osin työntää myös 800 kertaa tiheämpää vesipisaraa sivuun.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Täytyypä testailla.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
ajou kirjoitti:Täytyypä testailla.
Joo testaile ja raportoi tänne. Mulla menee vielä tovi, ennen kuin saan oman rakkineeni ajokuntoon ja pääsen tuulilasia tuunaamaan...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
jooseha kirjoitti:Tuo lienee M0t0netistä. Kätevä kapistus pyöränrakentajalle, jos haluaa tehdä kulmat suunnitelman mukaan tai mitata ne valmiista pyörästä.
Mulla on samanlainen, mutta lyhempi kuin tm:llä ja siitä puuttuu libellit. Elektroniikka vakautuu paljon hitaammin kuin kupla, joten sillä ei korvaa normaalia vatupassia.
Hyvinkin saattoi olla Motonetista, ikää jo useampi vuosi.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
jori kirjoitti: ↑11 Tammi 2021, 14:25Varmaan se sama, josta oli se juttu sen: "ilmanpuhalluksella toimivasta pyyhkijästä. Sulan tilalle putki jossa on puhallussuutin ja pumppu tuottamaan painetta ?"
Tuskin sama henkilö. Pyörivä lasi löytyy jopa valmiina kaupasta(esim eBaystä, mutta ei vielä tonnilla). Niiden energiankulutus on kymmeniä watteja.
Paineilmaa taas kuluisi lasin puhtaana pitoon niin tolkuttomia määriä, että lihasvoimalla kulkevassa laitteessa on järjetöntä pitää niin tehokasta kompressoria mukana. Esim puolentoista hevosvoiman kompuralla ei montaa sekuntia puhalla peruspistoolilla ennen kuin paine romahtaa.
Itseasiassa tätä paineilmaideaa on helppo hahmottaa ajamalla autolla moottoritietä sateella ilman pyyhkijöiden käyttämistä Silloin ilmavirrannopeus on 33m/s. Ei pysy lasi puhtaana ei, mutta ilmavirran lasille saamiseen kuluu kymmeniä hevosvoimia. No on siinä muutakin otsapinta-alaa kuin tuulilasi.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
No nyt on kulku helppoa 1CV:n kyytiin!
Veitsi välähti ja kylkeen ilmaantui oviaukko.
Aukon reunaan kun liimailee alumiinilatasta jäykkärin, niin eiköhän korin saa pysymään kasassa.
Ovi on kevyt ja pysynee paikallaan magneeteilla. Saranan voisi tehdä jesarista, tai vaikka kennolevystä taivuttelemalla.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Sinulla Artsi kun on Arcuksesta paljon ajokokemusta myös huonolla kelillä (vesisade jne), niin kuinka pieni läpinäkyvä "aukko" tuulilasissa riittää turvalliseen ajamiseen? Onko se suunnilleen tuollainen alla näkyvän aukon kokoinen vai jotain muuta?
Mietin tässä vaan, kuinka iso pyörivän kiekon tuulilasissa pitäisi olla. Tähän toki vaikuttaa suuresti se, kuinka kaukana kuskin silmistä tuulilasi on...