Kyllä se vaan niin on, että ensin pitää voittaa roikkuvan ketjun massa. -- -- Karkea yksinkertaistettu esimerkki roikkuvasta ketjusta: etu- ja takarattaan väli 2 metriä, ketju tuottaa 1 kilon massan keskelle. Ketju roikkuu 100mm.
Vapaakappalekuvasta näkyy, että viisinkertainen voima vastustaa polkemista.
Ajattele hieman suurempaa kuvaa. Mitä tapahtuu kun polkeminen loppuu? No, ketju vetää painollaa pyörää sen verran kuin ketjua on jaloilla nostettu.
Ihminen ei kykene polkien pitämään lähellekään tasaista vetoa ketjussa, vaan joka polkaisulla ketju kiristyy ja kuolokohdassa löyhtyy.
Se on hämmentävää miten tasaiseen vetoon pystyy, jos vaan on opetellut pyörittämään. Tämän olen monesti todennut ajaessani jäistä ylämäkeä eturenkaan sutiessa kokoajan tasaisesti.
Ketju vetää painollaan polkemisen loppuessa, mutta se on jo myöhäistä. Kuminauhatunnelma on jo tullut.
Pitkällä ketjulla vasta huomaa tuon pyörityksen epätasaisuuden. Ei polttomoottorikaan pyöri tasaisesti, siksi siinä on vauhtipyörä.
Pitkällä ketjulla vasta huomaa tuon pyörityksen epätasaisuuden. Ei polttomoottorikaan pyöri tasaisesti, siksi siinä on vauhtipyörä.
Polttomoottorihan pyörii erittäin tasaisesti, jos se on kaivattu ominaisuus. Silloin ei tosin käytetä mäntämoottoria.
Jalkojen toimintaperiaate poikkeaa muuten varsin oleellisesti polttomoottorista
Pitkällä ketjulla vasta huomaa tuon pyörityksen epätasaisuuden. Ei polttomoottorikaan pyöri tasaisesti, siksi siinä on vauhtipyörä.
Mäntämoottorissa voimalla on vain yksi suunta, mäntä liikku räjähdyksen jälkeen kohtisuoraa kohti kampiakselia. Jaloilla voi tuottaa voimaa joka suuntaan. Siinä käyttää lihaksiakin monipuolisemmin niin ei väsy niin nopeasti. Jos polkee niin että ketju käy kaksi kertaa jokaisella kampikierroksella löysällä niin lähtisin hakemaan tehottomuuteen syytä ihan jostakin muualta kuin pitkästä ketjusta
Miksiköhän niitä ovaalirattaita sitten tehdään, jos pyöritys on niin helppoa tasavoimalla ja tasanopeudella?
Jos ihmisen polkemalla tuottamaa pyöritysnopeutta ja voimaa mitataan mittalaitteilla, niin molemmat vaihtelevat varmuudella.
Ja edes ketju ei pyöri tasanopeudella, vaan nykäisee joka hampaan kohdalla.
Näissä ei puhuta suurista nopeuden ja voiman vaihteluista, mutta kuitenkin mitattavista.
Miksiköhän niitä ovaalirattaita sitten tehdään, jos pyöritys on niin helppoa tasavoimalla ja tasanopeudella?
Onhan tässäkin ketjussa nähty ettei se ole helppoa ja tehtaat tekee ihan mitä vaan kunhan on ostajia Itse en kuitenkaan usko, että tasainen pyöritys olisi ovaalilla sen helpompaa. Samanlailla sen joutuu opettelemaan silläkin. Ei onnistu luonnostaan.
Jostain syystä ihmiset ovat noin yleisestikin valmiita tekemään ihan mitä tahansa ettei vaan tarvitsisi opetella mitään. En ymmärrä
Mä syyttäisin tässä pyörässä kuitenkin eniten tuumaista runkoputkea. Se on ihan naurettava pilli. Ei ihme, kun joustaa häiritsevästi. Ketjulinja ei tässä ole mitenkään erityisen pitkä, mutta kammetkin taisivat joustaa, koska taipuivat käytössä. Pyörä taisi siis olla vähän niin kuin mun pyyttoni. Se joustaa kaikkialta
Miksiköhän niitä ovaalirattaita sitten tehdään, jos pyöritys on niin helppoa tasavoimalla ja tasanopeudella?
En tiedä. Niillähän se ketju hyppii ja pomppii ihan hervottomasti vaikka pyörittäisi kuinka tasaisesti. Tuskin niitä edes tehtäis/käytettäis jos siitä haittaa olisi
Mä syyttäisin tässä pyörässä kuitenkin eniten tuumaista runkoputkea. Se on ihan naurettava pilli. Ei ihme, kun joustaa häiritsevästi. Ketjulinja ei tässä ole mitenkään erityisen pitkä, mutta kammetkin taisivat joustaa, koska taipuivat käytössä.
Samaa mieltä. Omassa kinnerissä ihan samat joustot ja näki silmillä/tuntui jalassa kun painoi poljinta samalla kun piti pyörää jarruilla paikoillaan. Samoin yescomissa, mutta ei epäsymmetrisessä highracerissa.
Mä syyttäisin tässä pyörässä kuitenkin eniten tuumaista runkoputkea. Se on ihan naurettava pilli. Ei ihme, kun joustaa häiritsevästi. Ketjulinja ei tässä ole mitenkään erityisen pitkä, mutta kammetkin taisivat joustaa, koska taipuivat käytössä.
Samaa mieltä. Omassa kinnerissä ihan samat joustot ja näki silmillä/tuntui jalassa kun painoi poljinta samalla kun piti pyörää jarruilla paikoillaan. Samoin yescomissa, mutta ei epäsymmetrisessä highracerissa.
Kyllä, runko oli 25mm putkea, mutta ei yksin. Koko runko oli isompi kehikko ja kesti näin voimia huomattavasti enemmän kuin yksittäinen 25mm putki.
Jos rungon jousto olisi ainut tekijä kuminauhamaisessa poljintunnelmassa, niin Twisterissä ei olisi erittäin napakka poljintunnelma. Siinä on kuitenkin nivel rattaiden välissä. Kun reippaammin polkee, niin ohjaus kiskoo oikealle tai vasemmalle vaihteesta riippuen. Tästä huolimatta erittäin herkästi polkaisuun vastaava. Paras kaikista kokeilemistani pyöristä.
Eikä twisterissä ole oikeastaan lainkaan ketjuvoimien alaista runkoa, mikä joustaisi. Vielä kun ketju linja on lyhyt ja haarukkakin näyttäisi topakalle ja lyhyelle, nii aika selvää et tuntuma on hyvä!
Kyllä, runko oli 25mm putkea, mutta ei yksin. Koko runko oli isompi kehikko ja kesti näin voimia huomattavasti enemmän kuin yksittäinen 25mm putki.
Ei sillä muulla rungolla ole ketjuvoimien vastustamisessa mitään merkitystä. On niin kaukana ja monen mutkan päässä ketjulinjasta.
On sillä. Ensimmäiset koeajot tein yhdellä koko pyörän kiertävällä putkella. Jousti polkiessa aivan tolkuttomasti. Sitten kun tein rungosta kehikkorakenteisen jousto -jos ei loppunut- niin väheni 99%.
Eikä twisterissä ole oikeastaan lainkaan ketjuvoimien alaista runkoa, mikä joustaisi. Vielä kun ketju linja on lyhyt ja haarukkakin näyttäisi topakalle ja lyhyelle, nii aika selvää et tuntuma on hyvä!
Twisterissä runko joustaa penkin ja kampien välissä näkyvästi, kun kovemmin polkaisee. Sekään ei tuo kuminauhamaista tunnelmaa, läheskään sillä tasolla kuin pitkä ketju. Penkin ja kampien välissä ei siis ole ketjulinjaa, joka pitäisi vielä pahentaa rungon joustoa, koska ketju ei ole tukemassa vetoa.