Joo jäi tänään Strömsö kotiin, kun koeajolle lähdin.
Virhe 1: laitoin takakiekkoon tavallisen keskiörattaan, ja kuvittelin sen toimivan riittävän hyvin. Ei toiminut, osasyynä se että oli epäkeskeinen (pystyheittoa) -> toisin paikoin ketju oli kireällä ja toisessa kohdassa taas löysemmällä. Ilman ketjuohjuria/kiristintä pitää ehdottomasti olla pitkähampainen ketjupyörä (kuten tässä aiemmin), ettei ketju pääse putoamaan.
Virhe 2: no ne kotiin jääneet työkalut... onneksi sain huoltoauton paikalle. Jatkossa täytyy pitää perussetti mukana aina.
Virhe 3: ylipäätään tällaisen ylipainoisen vekottimen rakentaminen. Polkiminen on yhtä tuskaa silloin, kun sähköapu ei ole syystä tai toisesta käytettävissä. Painoa liki toinen mokoma kuskiin nähden, ja lyhyet 120 milliset kammet -> ei hyvä. Yhdistettynä paikoin sohjoiseen keliin pienintä välitystä sai käyttää useammassa paikassa, vaikkei varsinaisia ylämäkiä matkalla edes ollut...
Toisaalta voi tuon edellisen kääntää myös niin päin, että onneksi ei ollut pelkkä sähkökulkuneuvo, nyt tuon sai nilkutettua kotiin ilman sähköäkin. Luomupuolen välityksiä pitää vaan rukata pienemmiksi, että näissä ongelmatilanteissa kuski ei nyykähdä
.
Ketju oli jumittanut huolella olkavarren ja ketjupyörän väliin. Jotta sai irti, piti ottaa ensin kori pois, ja sitten repiä takakiekko irti. Ei olisi saanut yksin irti: avustaja piti toiselta puolelta kinneriä vastaan, kun riuhdoin kiekkoa irti akseliltaan. Lopulta liikahti sen verran, että ketju pääsi vapaaksi. Loppumatkan ketju matkasi tavaratilassa, paikalleen en sitä enää laittanut. Alkoi olla jo kiiruskin kyläilemään toisaalle.
No jotain plussaakin koeajolla: paremmin tuettu kori ei heilunut niin pahasti kuin viimeksi, ja fiilis ei ollut koko ajan, että rakkine on hajoamaisillaan. Tuulilasin lukitusvivut pysyivät paikallaan ja estivät tuulilasin heilumisen. Rämisevien sivulasien jako kahteen osaan + saranointi (=aukeava alaosa) on seuraava fiksauskohde meluntorjuntarintamalla, ja sitä solukumilevyäkin voisi alkaa liimailla kiinni koriin.
Moottori jaksoi vetää vähän paremmin kuin viimeksi, mutta kyllä tuo silti on alamittainen näin raskaaseen vekottimeen. Epäilen ettei kovin pitkäikäinenkään tällaisessa ylikuormituksessa. Alan kallistua tehokkaamman suoravetomoottorin suuntaan. Jää samalla tuo ketjukin pois, ja peruutusongelmakin ratkeaa kuin itsestään...