Low ~ Mid Racer

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Päivää...

Työtoverin painostuksesta aloin siis rakentamaan tuommosta korkeaa low raceria, melkeinpä taitaa luokittua mid raceriksi. Tämä rakkine jos joskus valmistuu tulee korvaamaan Biltemasta ostetun kaikin puolin parannellun (vaihteet, jarrut(Hope Mono 6Ti), jousitus(tripletree keula ja paineilmajousi/öljyvaimennus takana) täysjoustomaasturin.

Tuota Yosemiteä uudelleen kalustaessa tuli perehdyttyä jonkinverran noihin levyjarruihin ja ihastuin siinämäärin hydraulisiin keksintöihin, että tulevissa pyörissäni tulee olemaan aina nestejarrut. Tämäkään ei tee tuossa poikkeusta.

Tässäpä pientä listaa osavalinnoistani:

Runko kotitekoinen pakoputken mutkista ja 50x1,5mm teräsputkesta, takahaarukka 45x17x1,5 "ovaali"putki
Etuhaarukka 20" lastenpyörästä
Vaihde valitsimet Sram Attack twister
Etuvaihtaja SHIMANO : LX Topswing FD-M580A B.B. Mounting (kiinnitetään kampikeskiön laipan alle, ei siis tarvi kiinnitysputkea)
Takavaihtaja SHIMANO : SLX RD-M662-GS
Vapaanapa Halo Combat / Shimano HG30 11-34T
Vanteet takana Halo Combat 26" 32C 36H valmisvanne (kohtuu leveä) edessä 20" lastenpyörästä kehä 21C 36H ja Shimano HB-M475 6-pulttinen levyjarrunapa
Jarrut Avid Elixir R hydrauliset levyjarrut (etulevy Hope kelluva 203mm, takalevy Hope kelluva 185mm)
Kammet Biltemasta 170mm kolmivaihteinen 48 hampaisella isolla rattaalla
Kampikeskiö Biltemasta Shimano 122mm akselilla
Renkaat Schwalbe Big Apple 26” x 2,35” / 20”x2,35”
Polkimet Wellgo WPD-981 SPD lukkopolkimet
Penkki Optima polyester (recumbentparts.com :sta. Toimitus kesti torstaista keskiviikkoon, eli saapui eilen.)

Rungon malliksi valitsin eniten omaa silmää miellyttävän mallin joka löytyi Performerin valikoimasta: Agenda 20/26http://www.performer.com.tw/2010/user/p ... &sno=00164. Istuma korkeudeksi tulee n. 44cm ja penkin kulma säädettäväksi n. välillä 25-40 astetta. Akseliväli esikuvan mukaan 117cm. Kampikeskiön korkeus tullee olemaan jotain väliltä 60-65cm.

Toistaiseksi projekti on edennyt vain senverran että etuvanteen olen pinnannut, elinluovuttajapyöristä irroitellut kampikeskiön putken ja emäputken, ja muutamia suunnitelmia tuherrellut. Muutaman kuvankin tuossa kerkesin jo räpsäytellä. Minkään valtakunnan painoarviota en ala tekemään, punnitsen sitten vasta valmiiin pyörän.

Tässäpä vielä ne muutamat kuvat. Päivittelen tätä threadia sitä mukaa ku projekti etenee (varoitan vielä, etenee tod. näk. hitaasti muiden harrasteideh ohessa).

Liitteet
Osien sommittelua
Osien sommittelua
08062010655.jpg
08062010652.jpg
seon siinä... eka ikinä pinnaamani vanne!
seon siinä... eka ikinä pinnaamani vanne!
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja jviirret »

THuhtamaki kirjoitti:

Työtoverin painostuksesta aloin siis rakentamaan tuommosta korkeaa low raceria,

Rakentamaan ei tainnu tarvia painostaa, pari kertaa kyllä ehdotin tänne rekisteröitymistä :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja jori »

Tervetuloa kasvavaan, joskin vielä harvalukuiseen, rakentajajoukkoomme ja foorumille tietenkin. Ikinä en ole nähnyt noin siistejä elinluovutuksia. Jarrulevyt näyttävät siltä, että jos tuota hydraulisesti puristaa, niin luulisi pysähtyvän. Mitenkäs se kelluvuus on noihin jarrulevyihin tehty -ei näy pelastusliivejä :). Tai siis tarkoitan, kun en ole moiseen törmännyt. Onko noista kiinnityksistä tuo ulompi vai sisempi kiinnitetty siten, että se sallii sivuliikkeen, vai mistä on kyse.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Kelluvalla tarkoitetaan tuota "irrallista" jarrupinta kehää, joka on kiinnitetty levyn keskiöön siten että se sallii lämpölaajenemisen vääntelemättä levyä... Tavallisen yhdestä levystä leikatun levyn kun jarruttaa riittävän kuumaksi, niin tuppaavat alkaa vetelemään ja menemään kieroon. Näillä levyillä ei pitäisi moista tapahtua.

Ja ovat vieläpä hienomman näköiset ku yhestä lootusta tehdyt.

Nuo sahalaitaiset kulta keskiöiset levyt menee takasin siihen maastopyörään ja siinä olevat mustakeskiöiset sileäkehäiset tulevat tähän projektiin...

Eli tuommoset on ne jarrut siinä maasturissa edessä 203mm levy ja takana 185mm, eli Mono 6 Ti, yhdestä palasta koneistettu satula kuudella titaani männällä. pysähtyy.fi : Kuva

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja tavasti »

THuhtamaki kirjoitti:

Työtoverin painostuksesta aloin siis rakentamaan tuommosta korkeaa low raceria

Hyvin painostettu!

THuhtamaki kirjoitti:

Etuvaihtaja SHIMANO : LX Topswing FD-M580A B.B. Mounting (kiinnitetään kampikeskiön laipan alle, ei siis tarvi kiinnitysputkea)

Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta! Tuollainenhan pitää itsellekkin hankkia, niin ei tarvitse alkaa turaamaan putkea jälkikäteen.

Jarruihin olitkin panostanut riittävästä noin tasamaalle :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Jarruihin olitkin panostanut riittävästä noin tasamaalle :-)

Joo, Huhtamäki vetää överiksi ja minä jätän vajariksi, ni keskimäärin täällä on nojapyörisä ihan hyvät jarrut :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Jarruihin olitkin panostanut riittävästä noin tasamaalle :-)

Joo, Huhtamäki vetää överiksi ja minä jätän vajariksi, ni keskimäärin täällä on nojapyörisä ihan hyvät jarrut :D

Jukka

Sehän on ihan nopeuskysymys. Jos vaikka lähtee ajeleen Helsingistä - Rovaniemelle. Niin reippaan alkukiihdytyksen jälkeen kunnon jarruilla voi alkaa hiljennellä vasta siinä Oulun kohdalla.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

THuhtamaki kirjoitti:

Päivää...

Rungon malliksi valitsin eniten omaa silmää miellyttävän mallin joka löytyi Performerin valikoimasta: Agenda 20/26http://www.performer.com.tw/2010/user/p ... &sno=00164. Istuma korkeudeksi tulee n. 44cm ja penkin kulma säädettäväksi n. välillä 25-40 astetta. Akseliväli esikuvan mukaan 117cm. Kampikeskiön korkeus tullee olemaan jotain väliltä 60-65cm.

Kiitosta vaan, kun joku pitää tuota pyörää hyvännäköisenä. Minulla näet on sellainen ;-)

Kai sitten maalaat omasi myös oranssiksi? Tai ainakin jollakin kirkkaalla ja räikeällä värillä. Jooko?

Oikein mukava ollut ajella, mittarissa nyt 2800 km, joka tämän ikäiselle on ihan kivasti alkaen toukokuusta 2009. Penkin korkeus on kyllä mittaukseni mukaan 42 cm ja kampikeskiö on 58 cm maasta. Penkin kulman ne väittää olevan 24 astetta, mutta mistä sekin sitten mitataan... Säädöistähän se riippuu.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

ajarmala kirjoitti:
THuhtamaki kirjoitti:

Päivää...

Rungon malliksi valitsin eniten omaa silmää miellyttävän mallin joka löytyi Performerin valikoimasta: Agenda 20/26http://www.performer.com.tw/2010/user/p ... &sno=00164. Istuma korkeudeksi tulee n. 44cm ja penkin kulma säädettäväksi n. välillä 25-40 astetta. Akseliväli esikuvan mukaan 117cm. Kampikeskiön korkeus tullee olemaan jotain väliltä 60-65cm.

Kiitosta vaan, kun joku pitää tuota pyörää hyvännäköisenä. Minulla näet on sellainen ;-)

Kai sitten maalaat omasi myös oranssiksi? Tai ainakin jollakin kirkkaalla ja räikeällä värillä. Jooko?

Oikein mukava ollut ajella, mittarissa nyt 2800 km, joka tämän ikäiselle on ihan kivasti alkaen toukokuusta 2009. Penkin korkeus on kyllä mittaukseni mukaan 42 cm ja kampikeskiö on 58 cm maasta. Penkin kulman ne väittää olevan 24 astetta, mutta mistä sekin sitten mitataan... Säädöistähän se riippuu.

T. Ari

Joo oranssi-musta on ollut tarkoituksena tehdä... Rengastukseksi tulee molempiin päihin nuo 2.35" Big Applet(takakumi on jo vanteella ja kumen leveys on 63mm ja korkeus vanteen kehältä 60mm), joiden vuoksi korkeutta tälle mun rassille tulee joku sentti enempi ku tuolla Agendalla.

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Kohta pääsee Jukka taas yhtä nojakkia hitsaileen ;)

Leikkelin vähän nuita putkia sellaisella DMJC (dont measure, just cut) menetelmällä. Joskopas nuista ees jonku näköinen menopeli syntyis...

Kampikeskiö tulee pikaisten koemakaamisien jälkeen sen verta taaksepäin kuvien kohdasta että isoimman rattaan kehä tulee tuon nokkaputken pään kohdalle...

Liitteet
12062010662.jpg
12062010661.jpg
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Uskaltaakohan noin siisteihin putkiin alkaa räkimään...
Näyttää mukavan "tasapainoiselta", eli paino jakauma liki 50/50. Eihän taemmas tuodessa kammet ota kiinni kääntyvään etukumiin? Eihän se ajamista estä, mutta saattaa ääritilanteissa aiheuttaa lisää toimintaa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja jori »

Hyvä tuo "nokkaputki". :)
Runkoa kannattanee lyhentää takaa vähintään kymmenen senttiä niin, että takarengas tulee mahdollisimman lähelle selkänojaa ja akseliväli pysyy lyhyenä. Kun paino lastataan mahdollisuuksien mukaan suuremmalle takapyörälle sekä veto-, että rullaus paranevat.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Mulla tulee pienoista värkkäystä jos vielä lyhennän runkoa... Tähän tulee 10mm runkoputkea paksummat renkaat, jotenka takahaarukan on oltava jonkin verran pitkä että rengas mahtuu suorien haarukkaputkien väliin. Tällä hetkellä akseliväli on 1170mm.

Käänsin tuon alamutkan toisinpäin äskettäin ja mun mielestä näyttää nyt paremmalta. Tuo takapään suora putki katkaistaan sitte ku takahaarukan oikea paikka löytyy...

"vähän" tärähtänyt kuva...

Liitteet
12062010663.jpg
THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Tulipas tuossa herätettyä 32v vanha AGA Viking DC puikkokone 15 vuotta kestäneiltä unilta ja laitettua se "pora" moodiin... Tarttuhan ne putken viipaleet toisiinsa, mutta Jukalla on "hieman" reikiä paikkailtavana :lol:

Liitteet
13062010668.jpg
13062010669.jpg
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Low ~ Mid Racer

Viesti Kirjoittaja jviirret »

THuhtamaki kirjoitti:

Tarttuhan ne putken viipaleet toisiinsa, mutta Jukalla on "hieman" reikiä paikkailtavana :lol:

Ei ole mikään ongelma. Omissa projekteissa on usein ennen hitsaustakin tuollaisia puolen sentin aukkoja/railoja, kun ei vihti sovituksia tehdä kovin tarkasti. Suurimman ja tarkimman työvaiheen olet jo kuitenkin tehnyt, kun tuo on näköjään sen verran kasassa että kantamaan pystyy. Pitäskö se tuossa vaiheessa hitsata, niin sais huoletta alkaa kairamaan emäputken reikää ja sovittaan takahaarukka, ei tarvis pelätä vääntymistä ja irtoilua.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin