Onnittelut pyörästä ja innostuneesta mielentilasta
Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309
Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309
Hienoa. Strada on kuiteskin se parrain!
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309
Onneksi olkoon Jalli. Mahtava ostos.
Tuo Jallin edellinen teksti oli niin riemua ja intoa puhkuva, että tulin itsekin hyvälle tuulelle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309
Tein tuollaisen harjoitusrullakon, jotta pystyy pyörittelemään, ennen kuin pääsee oikeasti tien päälle. Rullat tulostin 3D-tulostimella. Hyvin toimi rulla. Tuossa on hyvä säädellä penkin- ja polkimien etäisyyksiä.
Mites tuo lattiassa olevat jalka-aukot, kun pyörittäessä tuntuu, että saisi olla tuo aukko isompi, ettei kantapää ota aukon reunaan kiinni.
Tuntuisi luontevammalta pyörittää siten, että nilkka ei olisi vedon aikana niin ojennettuna...
No, siinä ensi tuntuma nojapyörästä.
Vaihteet oli säädetty vähän sinne päin. Etuvaihtaja vaatii perusteellisempaa säätöä. Rajottimet säädetty korvakuulolla. Ilmeisesti ei ollu ehtinyt ajoon tämä yksilö...
Strada Carbon -2021
Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309
Jalli kirjoitti: ↑30 Maalis 2021, 21:35Tein tuollaisen harjoitusrullakon, jotta pystyy pyörittelemään, ennen kuin pääsee oikeasti tien päälle. Rullat tulostin 3D-tulostimella. Hyvin toimi rulla. Tuossa on hyvä säädellä penkin- ja polkimien etäisyyksiä.
Mites tuo lattiassa olevat jalka-aukot, kun pyörittäessä tuntuu, että saisi olla tuo aukko isompi, ettei kantapää ota aukon reunaan kiinni.
Tuntuisi luontevammalta pyörittää siten, että nilkka ei olisi vedon aikana niin ojennettuna...
No, siinä ensi tuntuma nojapyörästä.
Vaihteet oli säädetty vähän sinne päin. Etuvaihtaja vaatii perusteellisempaa säätöä. Rajottimet säädetty korvakuulolla. Ilmeisesti ei ollu ehtinyt ajoon tämä yksilö...
Penkkiä ja keskiötä eteenpäin auttasko jalka-aukko ongelmaan?
Toinen mikä korjaa asiaa, lyhyemmät kammet korjaantuu sellaisiakin ongelmia, mitä ett tiennyt olevankaan
Minkä mittaset on nyt? Itsellä Questissä 120mm
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309
Jalli kirjoitti: ↑30 Maalis 2021, 21:35Tein tuollaisen harjoitusrullakon, jotta pystyy pyörittelemään, ennen kuin pääsee oikeasti tien päälle. Rullat tulostin 3D-tulostimella. Hyvin toimi rulla. Tuossa on hyvä säädellä penkin- ja polkimien etäisyyksiä.
Mites tuo lattiassa olevat jalka-aukot, kun pyörittäessä tuntuu, että saisi olla tuo aukko isompi, ettei kantapää ota aukon reunaan kiinni.
Tuntuisi luontevammalta pyörittää siten, että nilkka ei olisi vedon aikana niin ojennettuna...
No, siinä ensi tuntuma nojapyörästä.
Vaihteet oli säädetty vähän sinne päin. Etuvaihtaja vaatii perusteellisempaa säätöä. Rajottimet säädetty korvakuulolla. Ilmeisesti ei ollu ehtinyt ajoon tämä yksilö...
Oho, Petri ehti ensin. Laitan kuitenkin tuon tekstin, jonka jo kirjoitin.
Minä ehdotan, että vaihdat saman tien lyhyemmät kammet, jotta kantapää ei mene niin alas ja muutenkin pysyys jalat enempi siellä edessä. Kampikeskiö on kammen lyhennyksen verran edempänä ja se aukon reunaa hälppivä kantapää on kaksi kertaa lyhennyksen verran edempänä. Talvella jalat mahtuvat kokonaan katteen suojaan, eikä akillesjänteet saa viimaa, kun reiät voi halutessaan peittää.
Lyhyemmillä kammilla polkeminen ei rasita polvia ja niillä on helpompi oppia oikea nojapyöränpolkemistekniikka ja riittävän korkea kadenssi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309
Toinen mikä korjaa asiaa, lyhyemmät kammet
korjaantuu sellaisiakin ongelmia, mitä ett tiennyt olevankaan
Minkä mittaset on nyt? Itsellä Questissä 120mm
No tottakai, sehän se on syynä! Stradassa on nyt 160mm kammet.
Mistähän tuota lyhyttä kampia löytyy? Tai mistä löytyy aihio, jonka voisi lyhentää?
Strada Carbon -2021
Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309
Onnittelut! On kyllä hieno väritys! Kyllä tuolla kelpaa ajella
Olipa muuten nopeaan tahtiin hankittu uusi kinneri. Itellä meni vuosi odotellessa
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309
Jalli kirjoitti: ↑30 Maalis 2021, 23:10Toinen mikä korjaa asiaa, lyhyemmät kammet
korjaantuu sellaisiakin ongelmia, mitä ett tiennyt olevankaan
Minkä mittaset on nyt? Itsellä Questissä 120mmNo tottakai, sehän se on syynä! Stradassa on nyt 160mm kammet.
Mistähän tuota lyhyttä kampia löytyy? Tai mistä löytyy aihio, jonka voisi lyhentää?
Tässä ketjussa on runsaasti tietoa lyhyemmistä kammista ja kampien lyhentämisestä. Tepon kampipaja Nokialla on foorumilaisten kampia lyhennellyt ja jotkut myös omin käsin. Minulla on yhdessä pyörässä 115 mm tehdaslyhennetyt toisessa 103 mm tavallisesta pyöräliikkeestä ostetut lasten kammet ja kolmannessa hydrauliikkaputkesta itse taivuttelemani kampiakseli n.120 mm kampipituudella.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309
Ei tarte lyhennellä , hommaa tälläset . Niin siittä löytyy varmaan joka lähtöön sopivat .
https://www.recumbent.news/2021/03/30/n ... mF1beOnHSg
Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309
jori kirjoitti:Jalli kirjoitti: ↑30 Maalis 2021, 23:10Toinen mikä korjaa asiaa, lyhyemmät kammet
korjaantuu sellaisiakin ongelmia, mitä ett tiennyt olevankaan
Minkä mittaset on nyt? Itsellä Questissä 120mmNo tottakai, sehän se on syynä! Stradassa on nyt 160mm kammet.
Mistähän tuota lyhyttä kampia löytyy? Tai mistä löytyy aihio, jonka voisi lyhentää?Tässä ketjussa on runsaasti tietoa lyhyemmistä kammista ja kampien lyhentämisestä. Tepon kampipaja Nokialla on foorumilaisten kampia lyhennellyt ja jotkut myös omin käsin. Minulla on toisessä pyörässä 115 mm tehdaslyhennetyt ja toisessa 103 mm tavallisesta pyöräliikkeestä ostetut lasten kammet.
Suosittelisin kyllä alkuun jotain noin 140 mm mittaista settiä, ettei tule ihan shokkina nuo lyhyet kammet (no tulee ne silti ). Kinneri eli suht painava kulkine vielä kyseessä. Tuo mitta taitaa olla se yleisin mitä olen lyhennellyt. Itsellä Questissa tuon mittaiset.
Ja pitää kyllä myös mainita, että osa ajelee ihan tyytyväisenä alkuperäisen mittaisilla kammilla, aina 170 millisiin asti... eivät joko vain tiedä paremmasta, tai sitten ovat todenneet lyhyet kammet itselleen huonommaksi vaihtoehdoksi. Voihan niissä olla vähän voimaton ja väännötön fiilis, ennen kuin niihin tottuu. Itse kyllä tykkään kinnerissä noista "keskimittaisista" 140 millisistä.
Ihan ensimmäisenä suosittelen siirtämään keskiötä ja penkkiä jokusen sentin eteenpäin, tuo jalkojen osuminen aukon takareunaan ei kuulu asiaan edes nykyisillä kammilla. Samalla saa penkin kallistuskulmaa (ja samalla "sylikulmaa") vähän loivemmaksi, mikä on vaan mukava asia. Sitten ajelet jonkun aikaa nykyisillä kammilla ja totuttelet ylipäätään kinnerillä ajamiseen. Helpompi arvioida ja vertailla, kun on perstuntuma pitkistä kammista. Pitää muistaa, että 160 milliset on kuitenkin pitkistä kammista sieltä lyhyemmästä päästä.
Minkälaiset kammet tuossa on nyt kiinni? Onko kolmerattaiset, ja millä pulttijaolla? Kuva olis kiva, molemmin puolin kampia... .
EDIT: Vai kopsiiko kantapäät jalka-aukon etureunaan? Siinä tapauksessa keskiön ja penkin siirto taaksepäin...
EDIT2: Joo kuski 180 cm... -> erittäin tod. näk. aukon etureuna kyseessä, kuskin mittasuhteista riippuen.
Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309
Mulla on myös 160mm ensiasennuskammet. Välillä tuntuu, että ne voisi olla vähän lyhyemmät, ehkä 150mm, mutta mun pitkät jalat ei taida kaivata sitä lyhyempiä. Vielä typömmillä voisi sitten vääntö loppua kesken nykyvälityksillä, kaikkein jyrkimmissä ylämäissä. Lyhyemmät kammet kannattaa varmaan valita maltilla?
Hieno Strada, tyylikäs väri. Hauskoja kilometrejä!
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309
Zeppster kirjoitti: ↑31 Maalis 2021, 10:06Mulla on myös 160mm ensiasennuskammet. Välillä tuntuu, että ne voisi olla vähän lyhyemmät, ehkä 150mm, mutta mun pitkät jalat ei taida kaivata sitä lyhyempiä. Vielä typömmillä voisi sitten vääntö loppua kesken nykyvälityksillä, kaikkein jyrkimmissä ylämäissä. Lyhyemmät kammet kannattaa varmaan valita maltilla?
Hieno Strada, tyylikäs väri. Hauskoja kilometrejä!
Älkää ujostelko kokeilla aivan lyhyitäkin kampia. Voitte yllättyä, miten hyvin niillä saa vääntöä aikaiseksi, kun polvikulmat eivät puristu liian pieniksi.
Lyhyillä kammilla on helppo opetella pyörittämään tasaisesti, jolloin voimantuottoon tulee poweria lisää niin, että mäet tulee helposti arvioitua väärin. Ne menevätkin paljon helpommin ylös. Vähän kuin menisi turbo äkisti päälle, kun pyöritys alkaa onnistua.
Avaintekijänä nojapyöräilytekniikassa on korostaa jalkapohjien suuntaisia liikkeitä –varsinkin kantapään suuntaan.
Näissä lyhyissä kammissa pahin este lyhentää kampia reilustikin on pelkkä ennakkoluulo ja peruskoulun fysiikanopinnot. Tuo kammenpituuden ja väännön vertailu pätee vain, kun polkimia pyörittää moottori tai täydellinen polkija. En usko hetkeäkään, että tällä foorumilla kukaan polkisi pitkillä kammilla täydellisesti, mutta oppivat tämän nopeasti lyhyillä kammilla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309
Moro
Minkälaiset kammet tuossa on nyt kiinni? Onko kolmerattaiset, ja millä pulttijaolla? Kuva olis kiva, molemmin puolin kampia...
.
EDIT: Vai kopsiiko kantapäät jalka-aukon etureunaan? Siinä tapauksessa keskiön ja penkin siirto taaksepäin...
Kammet pitäisi olla Driveline Dx race (teknisten tietojen mukaan..), mutta kammista en ole löytänyt mitään merkintöjä, joka vahvistaisi tämän.
Kaksi ratasta, pulttijakoa en ole vielä ehtiny mitata. Kantapää kopsahtelee aukon takareunaan.
Tuossa kuva kammista.
Strada Carbon -2021
Re: Ensimmäinen velomobiili, Strada Carbon #309
Oma lyhytkampikokeiluni päättyi huonosti, ei ne sovi kaikille. Voi sitä opetella pyörittämän oikein pidemmilläkin kammeilla. Sitten kyllä uskon kun kilpapyöräilijät alkavat lyhennellä kampiaan ja voittoja alkaa sataa. Tokihan se on aivan sama jos harrastaa sunnuntaikruisailua, vaikka kammit olisi negatiivisen puolella.