Kärsitkö Python kuumeesta?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.

Kärsitkö Python kuumeesta?

En. En aio koskaan rakentaa enkä kokeilla. Jos tietäisin missä lähin ajopeli on - en tekisi edes tarpeitani siihen ilmansuuntaan.

4
11%

Vain unissani. Näen niistä hailakoita ja epäteräviä unia. Saattavat olla painajaisiakin.

2
6%

En. Olen saanut jo rokotuksen. Olen Python veteraani ja siis immuuni.

3
9%

Kyllä. Voisin kokeilla ajamista, eritoten jos vaihtoehtona on tanhuaminen tai kirkkokuoron sopraanon hommat.

15
43%

Kyllä. Aion ensitilassa tutkia asiaa, kokeilla ja kenties rakentaa tuommoisen.

9
26%

Kyllä. Tärisen kuumeessa. Teen kaikkeni hankkiakseni/rakentaakseni Pythonin ja siirtyäkseni uskoon.

2
6%
 
Ääniä yhteensä: 35

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joutilas kirjoitti:

Pythonin ja koiran hankinta ovat sukua toisilleen.

Molempiin voi hurahtaa, mutta kummatkin tuovat tullessaan niin paljon hankaluuksia, että useissa tapauksissa hankkeesta olisi parasta luopua. Tai ainakin kannattaa perehtyä tarkemmin myös tulokkaan ikävämpiin ominaisuuksiin ja puutteisiin.

Ai, kun oli hyvin sanottu! :shock:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Viesti Kirjoittaja irakas »

irakas kirjoitti:

Jos istuimen alapuolisen ohjaustangon kädensijat ovat vaakatasossa, lepäävät kädet rennosti kaiken aikaa kevyesti ohjaustangolla.

Pastori:
Mä en tähän vaakatasojuttuun usko. Mä en pysty pitämään kättä vastaavassa asennossa esim. tietokoneen hiirellä. On tullut nimittäin senverran pidettyä että alkaa ranteessa tuntua. Mutta semmoisen kättelyasennon ymmärrän sehän on fysiologisesti luontevampi asento.[/quote]

Tulethan Laukaaseen, niin voit kokella miltä vaakasuora ote tuntuu?

Kättelyasennossa joudut puristamaan kädensijasta jotta käsi pysyy paikallaan. Vaaka-asennossa käsi lepää kädensijalla sen kummemmin pitelemättä.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

irakas kirjoitti:

Tulethan Laukaaseen, niin voit kokella miltä vaakasuora ote tuntuu?

Kättelyasennossa joudut puristamaan kädensijasta jotta käsi pysyy paikallaan. Vaaka-asennossa käsi lepää kädensijalla sen kummemmin pitelemättä.

Sakari

Jep. Kantsiihan se kokeilla niin menis jakeluun paremmin.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Python kiinostaisi, vaan ei ole aikaa ajamisen opetteluun vielä useampaan vuoteen. Lisähidasteena vielä asuminen soratien varrella, ettei noviisina ajaminen onnistuisi kotinurkilla.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Olen ajatellut rakentavani pythonin ensi syksyn aikana, kunhan puutyöt alkavat. Materiaalina laminoitu vaneri. Jos kerran voi näin vähäisin vammoin oppia ajamaan yksipyöräisellä, ei kaksipyöräisellä ajamaan oppiminen voi olla niin vaikeaa. :mrgreen:

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

sauri
Viestit: 104
Liittynyt: 17 Touko 2009, 11:56
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Viesti Kirjoittaja sauri »

Nebulus kirjoitti:

Jos kerran voi näin vähäisin vammoin oppia ajamaan yksipyöräisellä, ei kaksipyöräisellä ajamaan oppiminen voi olla niin vaikeaa. :mrgreen:

Kuuluisia viimeisiä sanoja? :D

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Nebulus kirjoitti:

Olen ajatellut rakentavani pythonin ensi syksyn aikana, kunhan puutyöt alkavat. Materiaalina laminoitu vaneri. Jos kerran voi näin vähäisin vammoin oppia ajamaan yksipyöräisellä, ei kaksipyöräisellä ajamaan oppiminen voi olla niin vaikeaa. :mrgreen:

Missäs sinä niitä puutöitä teet, kiinnostava ajatus tuo puinen kärmes :D

Nojaillaan!

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

sauri kirjoitti:

Kuuluisia viimeisiä sanoja? :D

Arvet kertovat elämästä. ;)

Trek r200 kirjoitti:

Missäs sinä niitä puutöitä teet, kiinnostava ajatus tuo puinen kärmes :D

Kansalaisopistolla on useitakin puutyökursseja koko talven ajan.. pitää taas yrittää päästä mukaan ensi syksynä. Jos ei pääse, niin ainakin Rajakylän asukasyhdistys järjestää puutyöiltoja kerran viikossa, koulun tiloissa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

CRConrad
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kädensijoiden kulma

Viesti Kirjoittaja CRConrad »

Pastori kirjoitti:

Kuva

irakas kirjoitti:

Jos istuimen alapuolisen ohjaustangon kädensijat ovat vaakatasossa, lepäävät kädet rennosti kaiken aikaa kevyesti ohjaustangolla.

Mä en tähän vaakatasojuttun usko. Mä en pysty pitämään kättä vastaavassa asennossa esim. tietokoneen hiirellä. On tullut nimittäin senverran pidettyä että alkaa ranteessa tuntua. Mutta semmoisen kättelyasennon ymmärrän sehän on fysiologisesti luontevampi asento.

Jos kättä laittaa ihan rentona pöytään se ei näyttää ainakaan minulla olla vaaka- i[/i] eikä pysty- i[/i]-asennossa, vaan melko tasaan siinä välissä, eli n 45 asteen vinossa.

Samaa pätee muuten myös kun kädet nostaa rintakehää eteen "orava nakertamassa pähkinää"-asentoon -- ja kas kumma, missä kulmassa ovatkaan kahvat y.o:ssa itsesi postitamassa lowracerin kuvassa, kuten myös esim. Jukka V:n viimeksi rakentamassa "Highracerissa"? Näyttääpäs olevan aika tarkaan 45 asteessa! :)

Kun sitten kädet pudottaa pöydältä roikumaan vapaasti olkapäistä niin niitä voi noin yhtä helposti pidä "vaaka"-asennossa -- eli nyt poikkittaisesti, jolloin voisi laita ne stongaan joka mene peffan alla sivulta sivuun -- kuin "pysty"-asennossa -- josta nyt on tullut eestaas-suora asentoa, jolla voisi kottikärryn yhdensuuntaisia kahvoja työntää.

Mutta ainakin meitsille ne kääntyvät itsestään tässä roikuessaankin n 45 asten kulmaan (jos siis pidättelisi pari kevyitä sauvoja, niiden kohtamispiste olisi jossakin polvien tai yläsäärien välissä). Eli totuus lienee juuri Sakarin ja Pastorin väitteiden puolivälissä?

--
Christian R. Conrad

sauri
Viestit: 104
Liittynyt: 17 Touko 2009, 11:56
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kädensijoiden kulma

Viesti Kirjoittaja sauri »

CRConrad kirjoitti:

Mutta ainakin meitsille ne kääntyvät itsestään tässä roikuessaankin n 45 asten kulmaan (jos siis pidättelisi pari kevyitä sauvoja, niiden kohtamispiste olisi jossakin polvien tai yläsäärien välissä). Eli totuus lienee juuri Sakarin ja Pastorin väitteiden puolivälissä?

Mua on ihmetyttänyt noiden kahvojen roikkuminen alaspäin. Noin matalissa pyörissä ollaan kohtuullisen paljon makuu-asennossa jossa kädet ovat (ymmärtääkseni) olkapäästä kyynärpäähän vartalon suuntaisesti (vartalossa kiinni) ja kyynärpäästä eteenpäin enemmän ylös- kuin eteenpäin. Tuollainen alaviistoon oleva ohjaustanko olisi ok mikäli ohjaus olisi enemmän eteenpäin (samanlaisessa asennossa kuin autossa ohjausratista). Raptobikellä on ohjaustanko mielestäni paremmassa asennossa:
Kuva

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Nebulus kirjoitti:

Olen ajatellut rakentavani pythonin ensi syksyn aikana, kunhan puutyöt alkavat. Materiaalina laminoitu vaneri.

Nyt pitää kysyä, että onko tarkoitus ensisijaisesti harrastaa puutöitä ja paremman tekemisen puutteessa värkätä python?

Vaikka vanerit ovatkin jo melko synteettistä puuta, niin onko puu, ellei se ole täysin tönkköhartsattua, järkevä materiaali pyörän rakennukseen? Onko edes tuo tönkköhartsattu?

Sakari ehkä, jolla on kokemusta niin puusta kuin metallistakin, voisi kertoa kokemusperäisen arvionsa kyseisten materiaalien soveltuvuudesta käyttöpyörän materiaaliksi. Ajattelin nyt lähinnä sitä, että jos on mahdollisuus tehdä kummasta vaan, niin kumpi olisi käytössä järkevämpi.

Heti perään pitää lisätä, että harrasteiden ja niiden tulosten ei välttämättä tarvitse ollakaan järkeviä. Ensisijaisesti niiden ja niiden kanssa puuhastelun soisi olevan tekijälleen palkitsevia ja viihdyttäviä.


Ehkä matematiikka voisi antaa eräänlaisen vastauksen?

Jos ajatellaan, että metalli on pyörämateriaalina positiivinen ominaisuus ja että nojapyörä on järkevä ja siis myöskin positiivinen.
Puu on pyörämateriaalina vähemmän järkevä, kuten myös pyöränä python, joten molemmat ovat negatiivisia.

Tässä tapauksessa lopputulos on tekijöittensä tulo:
nojapyörä (+) * metalli (+) = positiivinen valinta
nojapyörä (+) * puu (-) = negatiivinen valinta
python (-) * metalli (+) = negatiivinen valinta
python (-) * puu (-) = positiivinen valinta !!!

No niin, eli vaikka python pyöränä on kyseenalainen valinta, niin jos sen värkkää puusta, joka materiaalina on kyseenalainen, niin kokonaisuus kääntyy positiivisen puolelle. Matematiikallakin on huumorintajua.

Näyttäisi siis siltä, ettei puisen pythonin teolle lopultakaan ole olemassa mitään järkiperäistä estettä. :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vaikka puhutaan puisista pyöristä, niin taitaa se puun osuus jäädä 20-30prosentiin koko pyörästä? Eikä siinä ilman metallitöitä selviä mitenkään, ei edes Sakari :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Vaikka puhutaan puisista pyöristä, niin taitaa se puun osuus jäädä 20-30prosentiin koko pyörästä? Eikä siinä ilman metallitöitä selviä mitenkään, ei edes Sakari :wink:

Jukka

Tuo prosenttimäärä riippuu pyörän rakenteesta ja mallista. Kyllä esimerkiksi sh6:ssa puun osuus on yli 50 %.

Kuva

Ja sehän on muuten 3-pyöräinen python.

Liitoksissa ja kovemman rasituksen alaisissa paikoissa tarvitaan metallitöitä, mutta ei välttämättä hitsauksia. Puunojakin rakentaminen sopiikin sellaiselle, jolla ei ole hitsausmahdollisuuksia.

Kyllä minun mielestä puusta saa ihan hyvän käyttöpyörän, kun vaan rakenteet eivät ole ali- eikä ylimitoitetut, ja siinä ehkä suurin vaikeus piilee. Ylimitoitetusta tulee painava ja kömpelön näköinen. Puunojakki on ainutlaatuinen, katseiden vangitsija ja myönteisyyttä herättävä.

Keveyden vuoksi puunojakissa kannattaa käyttää lentokonevaneria eli ohutviiluvaneria, jota saa esim. Puukeskuksesta esim 1,5, 2 ja 3 mm vahvuisena.

Monet ovat kysyneet minulta, miksi olen ruvennut tekemään metallirunkoisia nojapyöriä?

Yksi syy on se, että halusin oppia hitsaamaan ja kyllä runkomateriaalina on metalli pitemmän päälle luotettavampi. Kaikissa metallirunkoisissa nojakeissani on myös aina puuta mm. istuimessa.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Joutilas kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Olen ajatellut rakentavani pythonin ensi syksyn aikana, kunhan puutyöt alkavat. Materiaalina laminoitu vaneri.

Nyt pitää kysyä, että onko tarkoitus ensisijaisesti harrastaa puutöitä ja paremman tekemisen puutteessa värkätä python?
Vaikka vanerit ovatkin jo melko synteettistä puuta, niin onko puu, ellei se ole täysin tönkköhartsattua, järkevä materiaali pyörän rakennukseen? Onko edes tuo tönkköhartsattu?
Heti perään pitää lisätä, että harrasteiden ja niiden tulosten ei välttämättä tarvitse ollakaan järkeviä. Ensisijaisesti niiden ja niiden kanssa puuhastelun soisi olevan tekijälleen palkitsevia ja viihdyttäviä.

Ennen kaikkea tavoitteena on opetella vanerin muotoon laminointia ja kun kotosalla on vallan rittävästi tuoleja, niin miksikäs ei alkaisi tekemään pyöränrunkoa. :) Eli liitosten opettelemista, muotojen ja kaarien tekoa ja sen sellaista on tavoitteina. Osat fillariin tulevat mitä todennäköisimmin purkupyöristä, eli varsin matalan budjetin toiminnasta on kyse. Puutöitä olen harrastanut muutamia vuosia, eli perusasiat on jo jollain tolalla, mutta uusia asioita on aina mukava lähteä opettelemaan.
Jos saan tehtyä fillarista mukavan ajettavan, niin siinä tapauksessa saatan jatkojalostaa rakennelmaa hienostuneempia materiaaleja kohti, mutta pitää ihan katsoa sitä sitten myöhemmin. Nyt etusijalla on mukava puuhailu ja mahdollisuus pähkäillä erilaisia muotoja ja rakenteita.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

jjonas
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Viesti Kirjoittaja jjonas »

Itellä tuli omatekoisella pyyttonilla täyteen 8 000 km ihan tässä hiljan. Alla kuva viime vuodelta Turun saaristosta.

Kuva

Lisää matskua löytyy täältä, jos ketä kiinnostaa: http://www.lasinenherne.net/nojis2.html

jjonas --- you have nothing to lose but your chains --- http://lasinenherne.net/nojis2.html

Vastaa Viestiin