Etu mihin nähden Schraderin ja dunlopin kanssa onnistuu täysin sama.
Renkaat
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Renkaat
... ja lorotusreikäkin on suurempi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Renkaat
Tämäkään ei ole prestan yksin oikeus. Schraderin sielun saa melkein kaikista yhtälailla ruuvattua ulos. Työkalu on vaan erimallinen jolla se tehdään.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Renkaat
Wacky kirjoitti: ↑15 Huhti 2021, 13:23Tämäkään ei ole prestan yksin oikeus. Schraderin sielun saa melkein kaikista yhtälailla ruuvattua ulos. Työkalu on vaan erimallinen jolla se tehdään.
Tällainen on tuo työkalu. Se on nimeltään Paholainen, sillä onhan sillä sarvet päässä ja se poistaa sielun.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Renkaat
Jos schraderissa on tulppa, sillä saa myös kierrettyä sielun pois. Kuorma-autoissa ja työkoneissa venttiilissä myös tulppa mukana.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Renkaat
PW kirjoitti:Jos schraderissa on tulppa, sillä saa myös kierrettyä sielun pois. Kuorma-autoissa ja työkoneissa venttiilissä myös tulppa mukana.
Kiitos, tulipa selitys niille erikoisille tulpille, joita joskus on tullut vastaan. Nykyisin noiden uusien nojakkien kanssa tulee ihan normaaleja tulppia.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Renkaat
Tuo muovinen schrader-hattu ei tahdo kestää avaamista, mutta tällainen perinteinen autonventtiilin metallihattu kestää, ja sellainen tulisikin olla kaikissa schrader-venttiileissä.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Renkaat
Katos. Ite oon avannut vaan prestaa - sen saa pihdeilläkin ilman työkalua avattua. Silleen kävi kivasti että heti saatiin kätevää lisäinfoa aiheesta. Kantsii kirjoittaa tietämättömänä!!
Renkaat
Vilijami kirjoitti:Tuo muovinen schrader-hattu ei tahdo kestää avaamista, mutta tällainen perinteinen autonventtiilin metallihattu kestää, ja sellainen tulisikin olla kaikissa schrader-venttiileissä.
Ei ole sellaista asiaa tai osaa, mistä ei yritettäisi saada säästöä aikaan... loppukäyttäjästä viis.
Re: Renkaat
Monark-tavarapyörän eturenkaat
Kiitos Viljamille vihjeestä! Katsastin myös Tradotimin tuoteluetteloa ja sielläkin oli jokin 501 mm pyörätuolirengas ja mahtoiko olla myös polyuretaaani-umpirengas, vähän tiukan tuntuinen. Ehkä se hieman venyy. Pyörätuolirenkaat ovat ohuen puoleisia, mutta täytyy rajoittaa kuorman painoa. Vanha Nokian rengas on siis kokoa n. 500 ja tosi tiukka ottaa vanteelta.
Tradotim on vanha tuttu firma, sieltä olen tilannut aikoinaan Hipparionin pyörätuolinavat, pari irtoakselia ja takalokasuojat.
Esko
Re: Renkaat
Tubeless asennus kinnerin eturenkaille onnistui puoliksi Otin vanhoista Continental Contact Speedeistä sisärenkaan pois ja litkut tilalle. Venttiileiksi Milkit -merkkiset tubeless-prestat, Stan'sin peruslitkua ja Stan'sin teipit.
DFXL:n vakiovanteet on valmiiksi tubeless-yhteensopivat ja renkaat nousi vanteelle nätisti eikä litkua tullut läpi kuin parista kohtaa. Toinen eturengas vuotaa vielä muutaman päivän huljuttelun ja parin lenkin jälkeen sen verran, että pumpata saa kun haluaa lähteä ajamaan. Mahdollisesti sen teippaus ei ole ihan onnistunut, pitää katsoa asettuuko se vai pitääkö uusia asennus.Toinen puoli pitää paineet jo hyvin.
Paineita pitää vielä hakea, nyt olen pumpannut noihin 28mm renkaisiin 4bar kun sisurien kanssa niihin saa laittaa 7 eikä ne nyt ainakaan huonosti rullaa.
Takarengas pitäisi irrottaa jossain välissä ja laittaa sekin tubelessiksi. Olen leikitellyt ajatuksella, että laittaisin sisään insertin vaahtomuovisesta betonisaumanauhasta (esim. https://www.byggmax.fi/saumanauha-p129116) Vittoria Airlinerin tyyliin (https://www.vittoria.com/us/en/bike-acc ... re-inserts) Ajatus olisi siis, että jos takarengas tyhjenee, vaahtomuovi estää sitä menemästä aivan lysyyn ja pitää sen vanteella, mutta normaaliajossa vaahtomuovi ei ole kosketuksissa ulkorenkaan kanssa ja vaikutus vierintävastukseen on minimaalinen.
Takarengas on 32mm ja tuota nauhaa saa ainakin 25mm läpimitalla, joka voisi olla sopiva, että ei ihan umpirengas tule. Intternet-juttujen perusteella ilmeisesti saumanauha menee vähän kasaan vielä rengaspaineiden vaikutuksesta ja laajenee jos paineet lähtee.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Re: Renkaat
Renkaan täytettä on kaupallista kotimaista tarjolla, eli Huck Norris. Jostain testistä muistelisin että n. 3x tiheämpää kuin normi retkipatja.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
Re: Renkaat
Sen huck norrisin tarkoitus on estää snakebitet matalapaineisissa maasturinrenkaissa, eri käyttötarkoitus siis. Tuon linkkamani insertin on tarkoitus ikäänkuin rengasrikkotilanteessa korvata valtaosa renkaan ilmatilasta niin että rengas ei pääse menemään linttaan ja nuljuamaan pois vanteelta. Toimivuus on luonnollisesti kysymysmerkki, toive olisi että ei tartte kinnerillä ikinä edes testata käytännössä
Oma kuvitelmani on että kun kinnerin takarenkaalla on painoa vähemmän kuin pystärillä, heppoisemmastakin vaahtomuovista tehty insertti EHKÄ toimii sen verran että kinnerin saa pysäytettyä hallitusti kun takaosa alkaa tuntua löysältä.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Renkaat
Tuo toiminnallinen erohan on aivan hiuksenhieno. TOisessa matala paine renkaassa on harkittua, Mahen tapauksessa vahinko. Muuten aivan sama tilanne.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Renkaat
Norrista ei ole muotoiltu täyttämään koko rengasta, se on vain litteä lätkä, joka estää kasaan painuvan renkaan seinämien puristumisen kahden kovan objektin väliin. Ymmärtääkseni sen ei ole tarkoitus mahdllistaa ns. run-on-flat -tilannetta tyhjällä renkaalla. Ainakin kuvittelisin että se aika huonosti hillitsee sen renkaan sivuttaista nuljuamista täysin tyhjänä. Joka tapauksessa se taitaa olla turhan iso kapeisiin maantierenkaisiin.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo