SUURI jarrutesti!

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.

Jarrutusmatka 30km/h nopeudesta yhtä jarrua käyttäen

Alle 5m

2
25%

5-10m

3
38%

10-15m

1
13%

15-20m

2
25%

yli 20m

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 8

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Alettasko kokoamaan käyttäjien jarrutus testien tuloksia tähän? Vähän tietopakettia auttamaan jarrujen valinnassa.
Testi lyhyesti: Nopeutta n.30km/h ja siitä täys jarrutus yhtä jarrua käyttäen. Mitataan jarrutusmatka ja äänestetään. Voit valita kaksi vaihtoehtoa, eli kummallekkin jarrulle oma.
Erittäin mukava jos vihtis kirjoittaa viestin tähän ketjuun, jossa mainitaan jarrutusmatka, jarrun tyyppi(levy/vanne neste/vaijeri), jarrulevyn ja renkaan koko, ajoneuvon arvioitu kokonaispaino ja jarrun merkki.
Trikekuskit jarrutus molemmilla etujarruilla ja tulos tuplataan? vai saisiko muuten vertailukelpoista tulosta?

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 15 Kesä 2010, 13:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Promax vaijerilevyjarru, levyn koko 160mm ja rengas 26". Kokonaispaino n.105kg. Jarrutus matka 12-14m, säätelin jarrua testin aikana ja nopeuskin varmaan vähän vaihteli.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Eikös pinnan laadulla olekaan mitään merkitystä: asfaltti, puu, betoni, savikko, hiekkatie, metsäpolku, uusi märkä asfaltti, rupuinen kulunut halkeillut asfaltti, mukulakivi, jääpinta, lumikinos, musta jää; tien kaltevuus: jyrkkä alamäki, jyrkkä ylämäki, tasainen, kallellaan ojan puolelle?

Lapsena jarrutettiin ihan tavallisella jalkajarrulla mahdollisimman pitkiä juovia hiekkatiehen lukitsemalla jarru. Ei ollut konsti eikä mikään lukita jarru heti. Mikä on tämän testin tarkoitus ja juju? Ovatko nykyiset jarrut niin tyylikkäitä, ettei niillä pysty lukitsemaan pyörää?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

Mikä on tämän testin tarkoitus ja juju?

Tarkoitus verrata jarruja toisiinsa. Paljonko lyhyempi jarrutus matka saavutetaan jarrulla a jarruun b verrattuna ja missä menee raja että jarrun tehon lisääntyminen ei enään lyhennäkkään pysähtymis matkaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

LowLWB:n halvalla cantilever jarrulla sain hieman parempia tuloksia, mutta ei millään alle 10m pysähdy silläkään, pyörä on toki liki 10kg raskaampi, eli n. 115kg yhteensä. Vanteen koko 20", mutta vannejarruissa tällä ei kai ole juurikaan merkitystä koska jarrupinnan nopeus on liki pyörän nopeus.
Eli halpa pienilevynen levyjarru ei ole yhtään parempi kuin oikein säädetty vannejarrukaan, mutta vähempi huoltoa ja säätöä vaativa ja vähemmän herkkä olosuhteiden vaihtelulle(kai?).

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

jviirret kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Mikä on tämän testin tarkoitus ja juju?

Tarkoitus verrata jarruja toisiinsa. Paljonko lyhyempi jarrutus matka saavutetaan jarrulla a jarruun b verrattuna ja missä menee raja että jarrun tehon lisääntyminen ei enään lyhennäkkään pysähtymis matkaa.

Jukka

Kyllä se on kuskin osaamisesta, ei niinkään jarruista kiinni miten pysähtyy :)

Kuivalla kelillä ei v-jarruilla ja levyllä juurikaan ero ole matkassa. Tärkeintä on jarrun tuntuma ja kuskin osaava käyttö. Lukkojarrutushan onnistuu kaikilta, mutta hallittu nopea pysähtyminen, tarvittaessa väistö, vaatii jo erilaista osaamista :wink:

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Trek r200 kirjoitti:

Kyllä se on kuskin osaamisesta, ei niinkään jarruista kiinni miten pysähtyy :)

On mulla tuolla varaston hyllyllä 80luvun maantiepyörän "jarru", jolla pysähtyminen 20km/h nopeudesta yhtä jarrua käyttäen venyi yli 20metrin :lol: Ois jännä nähdä kuinka lyhyessä matkassa osaava kuski tuolla "jarrulla" pyörän pysäyttää :wink:
Paljonkohan on yleensäkkin lyhin mahdollinen matka jossa pyörän saa tuosta 30km/h nopeudesta pysähtyyn? Vihtiskö joku "super jarrujen" omistaja kokeilla?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:

Paljonkohan on yleensäkkin lyhin mahdollinen matka jossa pyörän saa tuosta 30km/h nopeudesta pysähtyyn? Vihtiskö joku "super jarrujen" omistaja kokeilla?

1g:n kiihtyvyydellä pysähtymismatkan pitäisi olla 5 metriä. Se lienee teoreettinen minimi fillarille äärettömän pitävillä renkailla? Käytännössä jarrutuksessa koko ajoneuvoyhdistelmän paino olisi eturenkaalla, juuri sillä rajalla ettei fillari kippaa ympäri tai eturengas lukitu. Hyvällä jarrulla se on mahdollista tehdä, jos harjoittelee (ja pystyy unohtamaan etuperinvoltin pelon. ;) )

Mutta eiväthän hyvät jarrut ole muuta kuin kimallusta, esimerkiksi maastopyöräilyssäkin pärjäisi ihan hyvin jalkajarrulla, jonka voi aina polkaista soratiellä lukkoon kun haluaa. :roll:

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Maasturissa keula niiaa aika villisti ku alkaa arviolta 30km/h:n vauhdissa (ei oo mitaria nii ei voi varmaksi sanoa menikö noin kovaa) puristaan etukahvaa. Takapyörä tuli sellasen 20cm ilmassa ja alle 10m vauhti oli seis. Jarruna Hope Mono 6 Ti hydraulinen 6 mäntäinen 203mm levyllä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Nebulus kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Paljonkohan on yleensäkkin lyhin mahdollinen matka jossa pyörän saa tuosta 30km/h nopeudesta pysähtyyn? Vihtiskö joku "super jarrujen" omistaja kokeilla?

1g:n kiihtyvyydellä pysähtymismatkan pitäisi olla 5 metriä. Se lienee teoreettinen minimi fillarille äärettömän pitävillä renkailla? Käytännössä jarrutuksessa koko ajoneuvoyhdistelmän paino olisi eturenkaalla, juuri sillä rajalla ettei fillari kippaa ympäri tai eturengas lukitu.

1g:n kiihtyvyydellä pysähtymismatka on 3,54m (nopeus²/gee/2, jossa nopeus on 30 km/h =8,3333m/s ja gee = 9,81 m/s) Jarrutuksen aloituksen pitää olla mahdollisimman nopea ja raju, sillä jokainen sekunti viivyttelyä alkupäässä pidentää jarrutusmatkaa tässä tapauksessa yli 8 metriä. Täydellinen jarrutus korkean pyörän eturenkaalla keventää takapyörän irti asfaltista, mutta ei nosta sitä yhtään ylemmäs. Jos pyörän painopiste on riittävän matalalla, ei etupyörän ympäri pääse sukeltamaan, vaan jarruttaa täytyy myös takapyörällä. Tätä etupyörän ympäri volttaamista voisimme tutkia LowRidessä jonain iltana. Voin rakentaa testipenkin. Tuon voltin vaara on olemassa, jos painopiste näkyy etupyörän ja tien kosketuspisteestä suuremmassa kulmassa (pystysuuntaan nähden) kuin arctan(renkaan kitkakerroin ao. alustalla)
Piirrän tähän myöhemmin kuvan selvennykseksi. Nyt täytyy mennä...

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

jviirret kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

Kyllä se on kuskin osaamisesta, ei niinkään jarruista kiinni miten pysähtyy :)

On mulla tuolla varaston hyllyllä 80luvun maantiepyörän "jarru", jolla pysähtyminen 20km/h nopeudesta yhtä jarrua käyttäen venyi yli 20metrin :lol: Ois jännä nähdä kuinka lyhyessä matkassa osaava kuski tuolla "jarrulla" pyörän pysäyttää :wink:
Paljonkohan on yleensäkkin lyhin mahdollinen matka jossa pyörän saa tuosta 30km/h nopeudesta pysähtyyn? Vihtiskö joku "super jarrujen" omistaja kokeilla?

Jukka

No joo, museovehkeet tietysti erikseen :D tarkoitin nykyjarruja, v- ja levyjarruja. Cantileveritkin voi laskea noihin tehottomiin, on toki niissäkin muutama tehokkaampi malli mutta pääsääntöisesti häviävät reilusti v-jarrulle.

Nojaillaan!

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Noni, etujarrulla jarruttaen mun maastopyörän kiihtyvyys on -0,84g 8)

Elikkä gps:llä mitattu nopeus 29,8km/h pysähtyi 4,2 metrin matkalla. Takarengas kävi pari kymmentä senttiä maasta ja eturengas jätti puoli metriä pitkän jarrutusjäljen jarrutusmatkan lopussa. Jälkikäteen meinasi hirvittää.

Pyöränä Commencalin Meta 4.2 -maastopyörä, Foxin Vanilla R keula 130 mm:n joustovaralla ja jarruina Shimano SLX hydrauliset levyjarrut 203 mm levyllä. Pyörä n. 13 kg, kuski ajokamoissa 95.

THuhtamaki kirjoitti:

Maasturissa keula niiaa aika villisti ku alkaa arviolta 30km/h:n vauhdissa (ei oo mitaria nii ei voi varmaksi sanoa menikö noin kovaa) puristaan etukahvaa. Takapyörä tuli sellasen 20cm ilmassa ja alle 10m vauhti oli seis. Jarruna Hope Mono 6 Ti hydraulinen 6 mäntäinen 203mm levyllä.

Ihan varmasti saat fillarisi pysähtymään noilla alle neljän metrin pienellä itsesuojeluvaiston hylkäämisellä. Nuo on yhdet parhaista markkinoilla olevista levyjarruista ja teholtaan ihan eri luokkaa kuin nuo mun SLX:t. Ja ennen kaikkea, ovat niin tunnokkaat, että tuon kaiken voi tehdä yhdellä sormella jarrukahvaa käyttäen.

Viimeksi muokannut Nebulus, 15 Kesä 2010, 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Saan näemmä asfaltilla etupyörän lukkoon kun painan oikein tosissani. Nopeusmittaria ei ole, mutta tuskinpa pysyisin pystyssä jos noin kovasta vauhdista yrittäisin nollaan asti etupyörän pyörimättä. Todellinen ennätystulos on siis lähinnä kiinni jarrutustaidosta että osaa pitää siinä rajalla, absia kun ei ole. Olen aina ollut kehno maastokuski joten sitä taitoa minulla ei kauheasti ole.

1 G ei muuten ole millään muotoa mikään teoreettinenkaan maksimi. Nähdäkseni kovaa-ajoautojen kuivan kelin renkailla asfaltilla ylitetään 1,2 kitkakerroin. Fillarilla tuollaisen hyödyntäminen vaatisi melko matalaa painopistettä, ehkä ne lwb:t.

Eiköhän tätä pidä kokeilla lowridessa vierekkäin niin että lähtönopeus on varmasti molemmilla sama ja sitten jarrutetaan.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Teemu Kalvas kirjoitti:

...
1 G ei muuten ole millään muotoa mikään teoreettinenkaan maksimi. Nähdäkseni kovaa-ajoautojen kuivan kelin renkailla asfaltilla ylitetään 1,2 kitkakerroin. ...

Eikös formulakisoissa kärpäsenä -katossa ajaminen edellytä sitä, että auton osien siipimuodon avulla syntyy jopa auton massan ylittävä nostevoima?
Jarrutuksen alussa siis alustaa vasten on voima, joka ylittänee F = 2 * m * g. Polkupyöränopeuksilla 3o km/h alaspäin suuntautuva "nosteesta" syntyvä voima ilman näkyviä siipijuttuja lienee nollan luokkaa ja siis tasaisella hidastuvuus enintään luokkaa 1.0 * g. Jos liimaa on kumeissa, niin ehkä sitten enempi, mutta liima haitannee normaalia ajoa tuntuvasti.

Voidaan tässä kokeessa pysäyttää pyörä nopeastikin ajamalla tasaisella ja aloittamalla jarrutus juuri hyvin jyrkän ylämäen alussa. ( Kun ei olosuhteita kuvattu alkuoletuksissa...).

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SUURI jarrutesti!

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

optimistx kirjoitti:

Voidaan tässä kokeessa pysäyttää pyörä nopeastikin ajamalla tasaisella ja aloittamalla jarrutus juuri hyvin jyrkän ylämäen alussa. ( Kun ei olosuhteita kuvattu alkuoletuksissa...).

Tai ajaa päin seinää.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Vastaa Viestiin