Pääsiäistipun väritys valmis .
Tänään tuli kolme kerrosta lisää keltaista maalia, ja päälle kaksi kerrosta lakkaa.
Tuolla mennään, viikon päästä pitäisi olla kovettunut käyttökuntoon.
4-pyöräinen Teppoën 1CV
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Sopivasti pääsiäiseksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Ei päässyt tipu vielä tänä pääsiäisenä liikenteeseen.
Jospa vaikka vappuna...
Uuden napamoottorikiekon olkavarsi rakenteilla.
Vähän hitaasti viime aikoina homma edistynyt.
Putken (22x1,5 mm) taivuttelussa käytin 25 mm lestiä, joten putki painui vähän kasaan.
Tässä tapauksessa enempi visuaalinen juttu, toimii hyvin noinkin.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Olkavarsi kasassa, levyjarrukorvaketta lukuun ottamatta.
Voi olla, etten malta alkaa korvaketta väkertää vielä tässä vaiheessa, uuden moottorin koeajo lienee ensin ohjelmassa.
Olkavarren yläpäässä aiemmin käytetty nivelvarsi korvautuu nyt "kumipuslalla". Joustavana materiaalina kokeilen TPU:ta 3D-tulostettuna, kunhan saan tulostimen ensin takaisin toimintakuntoon. Hyllystä löytyvän materiaalin (Extrudr TPU Semi-soft, https://www.3djake.fi/extrudr/tpu-semi- ... n?sai=3464) toimivuus tässä kohteessa on vielä täysi kysymysmerkki, mutta kokeilemalla sekin selviää. Eihän se oikean kumin veroista ole jousto-ominaisuuksiltaan, mutta josko sopivasti muotoiltuna toimisi kuitenkin siedettävästi. Ainakin kesäoloissa, kylmässä ainakin tämä TPU jäykistyy selvästi (kokeiltu on).
Moottorikiekon pitkittäistuen joutuu myös tekemään uusiksi, joten kokeilen siinäkin "kumiholkkeja".
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
3D-tulostin hörähti käyntiin tänä iltana, ja parin noin puolituntisen jälkeen pöydällä oli TPU-holkit olkavarteen.
Eihän nuo kummoisesti jousta tärinänvaimennusmielessä, mutta tuntuivat sietävät hyvin kulmavirhettä.
Aika näyttää miten toimivat.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Laita kuva, millainen tuo elastomeeriholkki on pitkittäispoikkileikkaukseltaan, jotta voidaan myös yhdessä miettiä, miten se käyttäytyy nyt ja miten sitä voisi parantaa. Muotoilulla siihen saa kyllä lähes millaisen värähtelyjäykkyyden tahansa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Nättiä ja loppuun saakka mietittyä rakentelua TM:ltä, on selvää että lopputulos on toimiva. Tarvitsee olla metallimiehen laitteet ja taidot käyttää niitä, sorvi, jyrsin, TIG yms. Varsinkin tuo "kiilan" rakenne on hienosti mietitty, itse olisin viilannut putkeen loven ja sullonut sinne kiilapalan, se olisi tietysti irronnut jo ensimmäisellä lenkillä.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Joo siis olisihan tuosta joustavamman saanut, jos olisi kasvattanut ulkohalkaisijaa. Eli TPU-holkin seinämävahvuutta (nyt 4,9 mm). Joku pykälää "kumimaisempi" materiaali auttaisi myös tuossa, nykyinen on enempi muovin oloista, toki jonkin verran joustavaa. Tulostettavia joustavia matskuja on olemassa vaikka minkälaisia, joten kokeiltavaa riittää niin halutessaan.
Kuvatus poikkileikkauksesta alla (noita siis olkavarren päässä 2 kpl).
Noin siis teoriassa, sillä eihän siitä nyt ihan tuommoinen oikeasti tullut, kun isolla suuttimella (reikä 0,8 mm) pursotti...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
kemppes kirjoitti: ↑14 Huhti 2021, 08:06Nättiä ja loppuun saakka mietittyä rakentelua TM:ltä, on selvää että lopputulos on toimiva. Tarvitsee olla metallimiehen laitteet ja taidot käyttää niitä, sorvi, jyrsin, TIG yms. Varsinkin tuo "kiilan" rakenne on hienosti mietitty, itse olisin viilannut putkeen loven ja sullonut sinne kiilapalan, se olisi tietysti irronnut jo ensimmäisellä lenkillä.
Kiitos, hetken aikaa tuli funtsittua, että miten tuon kiilan toteuttaisi. Tuommoinen siitä nyt vaan tuli...
Välillä omat pähkimiset, valinnat ja ratkaisut vain raivostuttaa, mutta onneksi yleensä sitä on ihan tyytyväinen toteutukseen. Vaikka aikaa tahtoo välillä kuluakin turhan paljon. Mutta matka on tärkeämpi kuin päämäärä, vaikka kyllä se päämääräkin on...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Olisiko tuohon puslaan mahdollista tehdä kevennys sisälle. Jollei ole mahdollinen noin isolla suuttimella, niin ainakin piirtämällä siihen voisi tehdä rengasmaisia onteloita –ehkä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Kyllä, kevennys sisälle olisi mahdollista. Kunhan ei painu käytössä liiaksi kasaan.
Ja löytyy myös pienempi suutinkin (0,4 mm), mutten tuota varten alkanut vaihtaa.
Eka proto kyseessä, piti vain saada jonkinlainen aikaiseksi, että pääsee testaamaan mihin suuntaan kannattaa muuttaa...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Viikonloppuna sain kötösteltyä tätä projektia vähän eteenpäin.
Moottorikiekon pyöränripustuksen pitkittäistukeen tein halkaisijaltaan vähän isommat "lenkit" päihin, jotta sisään mahtui isommat TPU-holkit (kuin olkavarren yläpäässä).
Runkoon eli vanerilaatikkoon tarvi tehdä aukko moottorin akselille. Joku suojakansi tuohon tarvii väkästellä (myöhemmin), ettei pyöräkotelon pölyt ja vedet kulkeudu suoraan tavaratilaan.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Nättiä työtä ja varmasti toimii hyvin jos puslat eivät jousta liikaa. Sopivasti joustavat puslat voisivat vaimentaa sisämeluakin. Tämä on jäänyt itseltä täysin miettimättä.
Tuossa yhdessä kuvassa näkyy jarrujen yhdistämissydeemi. Miten se on toiminut ? Riittääkö mäntien koot ja tilavuudet jne. ? Mietin tätä kun kuplaan pitäisi jarruja alkaa funtsaamaan. Toive olisi että saisi kaikki kolme yhdelle kahvalle.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Kohta ollaan siinä tilanteessa tän proggiksen osalta - että mitään alkuperäistä ei ole enää jäljellä kun ton vanerihökötyksen tosta vielä vaihtaa
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Jos taka- ja etujarrut on samassa kahvassa, pitää hyväksyä se tosiasia, että jarruja ei voi saada yleispätevästi tasapainoon. Itse menisin kahdella kahvalla, jotta etu- ja takapään balanssia voisi tarpeen mukaan säädellä.
Yhden kahvan jarrut voisi tietysti tehdä tahallaan niin etupainoisiksi, että takapää lukkiutuminen estyy joka tilanteessa. Tällöin takajarru vaan jää virattomaksi ja sen voisi jättää yhtä hyvin pois.
Takapainoisen jarrun kanssa pilaa vaan takarenkaita, silloin kun pitää jarruttaa tehokkaasti.