Kauhee homma tommosesta ja silti vaikee saada kohdilleen.
Vasaraa tottelee hankalammatkin tapaukset melko mukisematta. Oman fillarin haarukan lähtökohta on romuläjästä ja lähtötilanteessa siinä oli sorkat melko vahvasti ristissä. Nyt ollu tuhansia kilsoja juuri tommonen mitä haet. Teräksinen siis.
Vaikuttava härveli. Ite tein vaan tälleen niinku itäsuomen malliin eli nopsasti
Mä olen tehnyt vaan Härskin tapaan länsisuomalaiseen tapaan ilman jigiä tunkilla tai moskalla. Kokonaisaika lienee vielä nopempi kuin itä-Suomessa Sarjatyössä tosin taitaisi saada kiilan valmistamisen ajan takaisin ehkä jo muutaman haarukan taivuttelun jälkeen.
Ootteko saaneet jarrulevylle tilaa venytettyyn haarukkaan? Yhden venytin kierretangolla työntämällä. Ei tullut ihan symmetrinen, eikä tohon tosiaan mahdu jarrulevy pyörimään.
Olisinkohan tehnyt niin, ett levitin ensin dropparien kohdalta vähän liian leveeksi ja sitten vaikka joku putken pätkä, mihin haarukka putki mahtuu ja sillä varovasti väänsin takas päin. Eli haarukasta tulee länkisäärinen näin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kun katsoin niin levyjarrullisessa pystärissä jarrulevy pyörii valehtelematta millin päässä haarukasta. Siitä jos vääntää vielä vinoon haarukan piikkejä, ei jää yhtään tilaa. Olettaen että takarenkaassa jarrulevy on samalla etäisyydellä vasemmasta dropparista.
Vaikuttava härveli. Ite tein vaan tälleen niinku itäsuomen malliin eli nopsasti
Mä olen tehnyt vaan Härskin tapaan länsisuomalaiseen tapaan ilman jigiä tunkilla tai moskalla. Kokonaisaika lienee vielä nopempi kuin itä-Suomessa Sarjatyössä tosin taitaisi saada kiilan valmistamisen ajan takaisin ehkä jo muutaman haarukan taivuttelun jälkeen.
Mun tapauksessa ainakin pelkkä haarukan levitys ei riittänyt. Vaatii vähän lisämuotoilua että saa tilaa sekä jarrulevylle että jaloille. Lähinnä valtaville reisilihaksille.
Liki mennee levy.
IMG_20210428_155113-01.jpeg (167.25 KiB) Katsottu 2564 kertaa
Pitääkö tässä mikään muu ketjuputkia kiinni eturenkaan akselissa kuin pikalinkku? Polkemisvoimat välittyy pikalinkun kautta? Ainoa ero normaaliin on pidempi pikalinkku.
Voiko tällaista kierteyttää, vai onko liian kovaa? Tai miksei käyttäisi M5-kierretankoa?
Kierrepakka puree hyvin esim. 8.8 pulttiin, jonka myötöraja on 640 MPa. Oikeastaan kovempi teräs on helpompaa kierteyttää kuin aivan pehmeä. Tuon S355 akseliteräksen voi helposti kierteyttää ja niin se kannattaa tehdäkin. Minä saattaisin katsella jostain vähän kovempaa akselia, 500 tai jotain sellaista.
M5 kierretangossa on vain reilu 4 mm ehjää tankoa ottamassa vastaan ketjuvoiman aiheuttamaa leikkausvoimaa. Tuo edellinen tarkoittaa suhteessa 5²/4²=1,56, eli 50% suurempaa lujuutta samalla materiaalilla. Siellä tarpeellisella osalla, aivan päässä se kierre ei osallistu leikkausvoiman kantamiseen. Pitää siis huolehtia, ettei tee liian pitkää kierreosaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma