Vauvaöljysavustimen funktio mietitytti, mutta luulen lopulta älynneeni sen. Ei niin vanhankaan Mondeoni tyhjäkäynti meni huonoksi ja sitä merkkihuollossakin tutkittiin satasen edestä, mutta vikaa ei löytynyt. Yhden miehen korjaamossa sitten kaveri sumutteli herkästi syttyvää aerosolia letkuihin ja kun moottori hörähti jossain iloisemmin, lähti tutkimaan seutua tarkemmin, jolloin kampikammion alipainesysteemin liittimestä löytyi reikä aivan mahdottoman vaikeasta paikasta. Liitin maksoi viisi euroa ja myöhemmin huomasin netistä, että amispoikien palstalla vika oli ollut hyvin tunnettu.
Autoilu
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
Tämähän vaikuttaa toimivalta systeemiltä. Itse olen -tähän asti- etsinyt vuotoja starttipilotilla tai jollain muulla voimakkaasti haihtuvalla aerosolilla suihkimalla, kun imuvuotoon sattuu suihku, niin kierrokset nousevat.
Muoks. MM ehti kirjoittaa yhtäaikaa melkein samansisältöisen viestin
Re: Autoilu
Eikös uutisen todenperäisyyden takeena pidetä vähintään kahdesta toisistaan riippumattomasta lähteestä saatua tietoa. Eikä me vilijamin kanssa riiputa toisissamme.
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5396
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Autoilu
Savustinta pitää jatkokehittää tähän suuntaan, joka ei perustu kolviin vaan lämpenevään lankavastukseen.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Autoilu
Kaikkea sitä joudutaan keksimään, kun tupakointi on muuttunut harvinaiseksi. SÄhkötupakasta olen nähnyt joskus auton ikkunasta pöllähtävän melkoisen pilven. Mahtaisiko se toimia vuotojen ilmaisemiseen.
Tamglassilla 90-luvulla yksi tuotekehittäjä joutui vanhoilla päivillään opettelemaan tupakoinnin epäjalon taidon, kun piti tutkia lasiuunin lämmönsiirron parantamista pienillä ilmanpuhallussuuttimilla. HOmma perustui samaan ideaan kuin saunassa kaverin selkään puhaltaminen. Hiljainen terävä puhallus kerää mukaansa kuumaa ilmaa ja puhaltuu isompana virtana kuumenevaan pintaan.
Vaikka puhaltaminen (uloshengitysilma n. 37°C) jäähdyttää liikuttamaansa kuumaa saunan ilmaa, liikkuvan ilman lämmönsiirto kiinteään pintaan paranee silti dramaattisesti.
Wikipedia kirjoitti:Konvektion erikoistapaus on pakotettu konvektio, missä lämmenneiden kaasu- tai nestemolekyylien liikettä tehostetaan potkurilla tai tuulettimella. Eräs käytännön sovellus pakotetusta konvektiosta on tietokoneen tuuletin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5396
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Autoilu
Sähkötupakka voisi ehkä toimia. Vaporisaattorit ovat tosin aika kalliita.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Re: Autoilu
Vilijami kirjoitti: ↑14 Touko 2021, 23:06Vikakoodinlukija ja maalikalvonpaksuusmittari pitää olla mukana käytettyä autoa ostaessa. Jos vikakoodinlukija antaa yhtään mitään vikakoodia niin kannattaa unohtaa. Maalimittarilla sitten etsitään ruoste- ja kolarikorjauksia.
Kyllä 5k€ saa jo aivan hyvän pelin, vaatii vaan pari-kolme vuotta aikaa ja paljon viitseliäisyyttä sekä joustavuutta auton valinnassa. Merkki, malli, vuosimalli, koneen koko, varusteiden puute ym. ei saa haitata.
Itse asiassa heti käytetyn auton oston jälkeen kannattaa jo ryhtyä seuraavaa etsimään, kuten olen tehnytkin. Itselläni on hirveitä vaatimuksia autolle, kuten automaattivaihteisto, ohjaustehostin, ilmastointi, vakionopeussäädin, ruosteeton, virheetön korjaamaton kori, hinta mielellään alle 4k€ jne. Olen etsinyt autoa nyt kuusi (6) vuotta, eikä ole vielä löytynyt.
Sä taidat harrastaa auton ostamista Paljon pienemmällä vaivalla ja luultavasti kuluillakin pääsisi, kun ostaisi vain hyvässä kunnossa olevan täydellisen etsimisen sijaan
Itse olen sitä mieltä, että muutaman tonnin käyttöautossa merkki ja malli ovat erittäin tärkeitä, mutta nimenomaan poissulkevasti. Vähääkään harvinaisemmat hylätään automaattisesti. Yleiseen malliin on varaosat saatavilla suoraan hyllystä, joten auto ei seiso osia maailmalta odottaessa. Lisäksi apuja ongelmiin on saatavilla paljon helpommin joko netistä tai reaalimaailmasta. Tuon hintaluokan autoissa vikaa tulee varmasti, koska uudenveroista ei voi realistisesti odottaa ja vaikka olisi millainen helmi, niin kulumaa löytyy.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Autoilu
jooseha kirjoitti: ↑17 Touko 2021, 17:13Vilijami kirjoitti: ↑14 Touko 2021, 23:06Vikakoodinlukija ja maalikalvonpaksuusmittari pitää olla mukana käytettyä autoa ostaessa. Jos vikakoodinlukija antaa yhtään mitään vikakoodia niin kannattaa unohtaa. Maalimittarilla sitten etsitään ruoste- ja kolarikorjauksia.
Kyllä 5k€ saa jo aivan hyvän pelin, vaatii vaan pari-kolme vuotta aikaa ja paljon viitseliäisyyttä sekä joustavuutta auton valinnassa. Merkki, malli, vuosimalli, koneen koko, varusteiden puute ym. ei saa haitata.
Itse asiassa heti käytetyn auton oston jälkeen kannattaa jo ryhtyä seuraavaa etsimään, kuten olen tehnytkin. Itselläni on hirveitä vaatimuksia autolle, kuten automaattivaihteisto, ohjaustehostin, ilmastointi, vakionopeussäädin, ruosteeton, virheetön korjaamaton kori, hinta mielellään alle 4k€ jne. Olen etsinyt autoa nyt kuusi (6) vuotta, eikä ole vielä löytynyt.
Sä taidat harrastaa auton ostamista
Paljon pienemmällä vaivalla ja luultavasti kuluillakin pääsisi, kun ostaisi vain hyvässä kunnossa olevan täydellisen etsimisen sijaan
Itse olen sitä mieltä, että muutaman tonnin käyttöautossa merkki ja malli ovat erittäin tärkeitä, mutta nimenomaan poissulkevasti. Vähääkään harvinaisemmat hylätään automaattisesti. Yleiseen malliin on varaosat saatavilla suoraan hyllystä, joten auto ei seiso osia maailmalta odottaessa. Lisäksi apuja ongelmiin on saatavilla paljon helpommin joko netistä tai reaalimaailmasta. Tuon hintaluokan autoissa vikaa tulee varmasti, koska uudenveroista ei voi realistisesti odottaa ja vaikka olisi millainen helmi, niin kulumaa löytyy.
Täydentäisin tähän joosehan tekstiin vielä sen, että hyvin tärkeä merkitys on myös sillä, minkä merkkinen auto on naapurilla tai muilla sosiaalisen sisäpiirin väellä ja minkä merkkinen on ollut itsellä aiemmin. Tämä siksi, että kerran opetellut auton tyyppiviat ja rakenteet helpottavat omia (ja naapurin) remontteja ratkaisevasti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
Nimenomaan harrastan auton (ja moottoripyörien ja veneiden ja karavaanarikaluston ja työkoneiden) ostamista! Eikä se harrastus paljon mitään maksa. Pihassa on ollut jo monta vuotta toimiva ja hyväkuntoinen auto, mutta etsin koko ajan seuraavaa. Olen löytänyt jo monta hyvää vaihtoehtoa. Tarpeeksi kauan kun fiilistelen kulloinkin mieltymyksen kohteena olevaa ajoneuvoa ja luen siitä kaiken mahdollisen tiedon, niin lopulta kyllästyn siihen. Tämän jälkeen uuden kohteen metsästys. Nuorempana toteutin tätä harrastusta tosielämässä, mutta nykyään lähinnä virtuaalimaailmassa. Eikä harrastus rajoitu pelkästään kotimaan valikoimaan, vaan teen virtuaaliostosreissuja mm. ruotsiin, saksaan, englantiin, japaniin, yhdysvaltoihin, venäjälle jne. tällöin pitää tutustua myös matkustusvaihtoehtoihin, aina kyseisen maan rekisteröintiprosesseihin, tullimuodollisuuksiin, rahtihintoihin ym.
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5396
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Autoilu
Aiheutin tänään pahennusta ajamalla löysillä kumeilla, kun Brompton sai tehdä huoltoajoneuvon virkaa. Käytin Mitsun maahantuojalla (muilla ei ole Mitusbishin testeriä ja muiden testerit eivät siitä mitään ymmärrä), jos ne olisivat vikaa siitä löytäneet. Sanoin, että auto nyhtää tasakaasulla. No testerissä ei näkynyt mitään eikä myöskään koeajolla asentaja huomannut mitään nykimistä. Jännä, että minä sitten huomaan. No onneksi veloittivat vain 50e, vaikka olisi ollut potentiaalia velottaa 250e.
Nykiminen ei ole terävää, vaan sellaista kuin joku vähän painaisi kaasua ja taas päästäisi kaasusta, vaikka poljin ihan paikallaan. Tyhjäkäynti huojuu. Pitäisi joutaa savustamaan konetta, mutta eipä ole joutanut...
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Re: Autoilu
tuli vastaan tämmöinenkin keksintö: microlino -sähköauto.
pikkasen retromeininkiäkin tässä:
https://microlino-car.com/en/microlino
hinta alkaa olla kohdillaan ja paino/hyötysuhde myös.
heillä on myös kolmipyöräinen skootteri:
- Liitteet
-
- scooter.png (671.75 KiB) Katsottu 2646 kertaa
-
- microlino.png (279.79 KiB) Katsottu 2646 kertaa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
4W takavalon hehkulankapolttimon ledittäminen
Mitäs elektroniikkaa ymmärtävät ovat mieltä. Onko mieltä tehdä vanhan Transportterin takavaloille sähköä säästävä valokikkailu näin:
Takavaloina siinä on tällaiset yhdistelmäpolttimot, jossa on 4 W takavalohehkulanka ja 21 W jarruvalohehkulanka samassa polttimossa. Ideana olisi kytkeä takavalolangan kanssa sarjaan 6 kappaletta punaisia ledejä. Ledien jännitealue näyttäisi sopivalta kuudella sarjaan kytketyllä ledillä 2,1-2,7 V/ledi.
Toimisiko tuo takavalopolttimon lanka riittävänä etuvastuksena. Eihän se paljon vastusta, jos ledien koko valitaan niin pieneksi, että viidellä ledillä tulee summittain sama valoteho kuin 4 W hehkulangalla. Ledien yhteensä ottama teho olisi jotain 0,5 - 1 W luokkaa, ja siis virta hehkulangan läpi 35 -70 mA. Tuo siis laskettuna laturijännitteellä 14.7 V. Auton seistessä tuo jännite olisi tietysti alempi ja ledit palaisivat himmeämmin, mikä tässä on tarkoituskin. Tuo on vähän paha laskea, kun hehkulangan vastus muuttuu lämpötilan mukana.
Syy tähän virittelyyn on –paitsi se että ledivalo kestää hehkulamppua paremmin– myös se, että ledi vie vähemmän sähköä. Tämä on tärkeää, koska tuossa autossa on manuaalinen valokytkin ja valot jää vahingossa helposti päälle syömään akkua tyhjäksi. Ajovalot ovat onneksi kytketty releellä niin , etteivät jää päälle, ellei moottori käy ja parkkivalot ja rekisterikilven valot ovat jo ledejä. Tarkoitus on siis säästää akkua, kun ne valot joka tapauksessa jäävät välillä päälle.
Joo, ei ole hälyytin mikään ratkaisu, koska se hälyyttelee turhaan, eikä sitä saa kytketyksi toimimaan mitenkään järkevästi mekaaniseen manulukittavaan autoon, jota ei edes yleensä viitsitä lukita.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
Nuita (bay15d?) polttimoita saa ledinä kaupasta, jos ei halua värkätä itse. Laitonhan tuo on joka tapauksessa.
Miksei hälytin kelpaa?
Laittaa huutamaan vain siinä tapauksessa, että valot ovat päällä, mutta moottori ei käy ja ovi avataan.
Re: Autoilu
Tässäpä valosummerikytkentä joka muistuttaa jos lähdet ajelulle ilman valoja tai valot jää päälle kun sammutat auton.
Johtojen väliin rele joka on virrattomana kiinni. Kun auto käy ja valot on päällä, molemmat johdot ovat virrallisia ja rele on hiljaa. Kun jompikumpi kytkin avataan, rele saa maan sitä kautta ja alkaa räpsyttämään.
Releen vieressä olevalla kondensaattorin koolla voi säätää "pärräys" nopeutta. Normi konkka ei kestä napaisuuden vaihtelua (ainakaan hyvin) joten tasasuuntaaja on poikaa.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla