Kampipajalla ollut hiljaista viime elokuun jälkeen, nyt pääsi viimein puhaltelemaan pölyt ja hämähäkinverkot pois työkaluista: Tepa76:lle lähti Sram S600 vasen kampi tuplarei'illä 152/130 mm, rattaanpuolen kierteillä. Sähköavusteiseen siis päätymässä. Toisen puolen kampi oli jo olemassa.
Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Moi
Olen sähköistämässä Helkama Kolmikko pyörää Bafang keskimoottorilla. Ongelma on että Bafangin standardikammet (170mm) ovat liian pitkät. Onnistuuko niiden lyhennys 150mm? Tietenkin yksi mahdollisuus on korvata alkuperäiset jollakin muulla kampisarjalla ja lyhentää ne. Ongelma on moottorin ulkonema, ettei nappaa kiinni kampi moottoriin. Osaatko auttaa?
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
hsl kirjoitti: ↑14 Kesä 2021, 15:42Moi
Olen sähköistämässä Helkama Kolmikko pyörää Bafang keskimoottorilla. Ongelma on että Bafangin standardikammet (170mm) ovat liian pitkät. Onnistuuko niiden lyhennys 150mm? Tietenkin yksi mahdollisuus on korvata alkuperäiset jollakin muulla kampisarjalla ja lyhentää ne. Ongelma on moottorin ulkonema, ettei nappaa kiinni kampi moottoriin. Osaatko auttaa?
Morjensta ja tervetuloa foorumille.
Otatko kuvan kammista, erityisesti takapuolelta niin nähdään että onko niissä kevennyssyvennystä? Mulla antaa liittää 1600x1200pikselin kuvan.
145mm ainakin onnistuu niin jää riittävästi materiaalia reiän ympärille. Lopullisen sanan saat nimimerkiltä TM joka näitä lyhennyksiä on eniten tehnyt.
-Henri
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
hsl kirjoitti:Moi
Olen sähköistämässä Helkama Kolmikko pyörää Bafang keskimoottorilla. Ongelma on että Bafangin standardikammet (170mm) ovat liian pitkät. Onnistuuko niiden lyhennys 150mm? Tietenkin yksi mahdollisuus on korvata alkuperäiset jollakin muulla kampisarjalla ja lyhentää ne. Ongelma on moottorin ulkonema, ettei nappaa kiinni kampi moottoriin. Osaatko auttaa?
Katso viesti #606, siellä oli yhdet Bafangin kammet lyhennetty. Näyttävätkö samalta kuin sinun kampesi?
Minimilyhennys on 23 mm, eli maksimissaan 147 mm pituiset saisi tuollaisista 170 millisistä aihioista.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
tm kirjoitti: ↑14 Kesä 2021, 23:43hsl kirjoitti:Moi
Olen sähköistämässä Helkama Kolmikko pyörää Bafang keskimoottorilla. Ongelma on että Bafangin standardikammet (170mm) ovat liian pitkät. Onnistuuko niiden lyhennys 150mm? Tietenkin yksi mahdollisuus on korvata alkuperäiset jollakin muulla kampisarjalla ja lyhentää ne. Ongelma on moottorin ulkonema, ettei nappaa kiinni kampi moottoriin. Osaatko auttaa?Katso viesti #606, siellä oli yhdet Bafangin kammet lyhennetty. Näyttävätkö samalta kuin sinun kampesi?
Minimilyhennys on 23 mm, eli maksimissaan 147 mm pituiset saisi tuollaisista 170 millisistä aihioista.
Mitähän tm tarkoitat tuolla "viesti #606"? En kyllä löytäs tuolla ohjeella viestiä?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Tässä ketjussa on Bafangin kampia lyhennelty näissä viesteissä.
viewtopic.php?p=124409#p124409
viewtopic.php?p=137253#p137253
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Terve taas! Iso kiitos kaikille hyvistä vastauksista! Olen tosiaan aloittamassa Helkama Kolmikon sähköistyksen, mutta en ole vielä tilannut sähköistyssarjaa. Olen pari vuotta sitten sähköistänyt oma iäkkään Scott-maastopyöräni Bafangin 1000w moottorilla, ja siitä tuli todella pätevä peli! Siinä nuo kammet ovat juuri samanlaiset kuin noissa kahdessa viimeisessä linkissä. Helkamaan ei ole tarkoitus laittaa 1000 wattista vaan joko 250 tai 500w, mutta niissä on täysin samat mitat ja kammet.
Kiitos vielä kerran neuvoja tarjonneille, tilaan nyt tuon sähköistyssarjan ja palaan asiaan, kun olen sen saanut. Sitten selvitetään, miten ja minne kammet toimitan sekä muut asiat.
-Harri-
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Tuossa vielä linkit näihin nykyisiin kampiin.
https://www.dropbox.com/s/ke1q5zfuo2r4 ... 2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/nwf4df5csuu8 ... 3.jpg?dl=0
- Harri
Lisäsin linkit kuviksi viestiin -jori
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Kuvat lisätään viestiin editointitilan alapuolella välilehdestä "Liitteet".
Ensin valitaan tiedosto ja painetaan latauksen jälkeen "Näytä viestin yhteydessä".
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
PW kirjoitti:Mitähän tm tarkoitat tuolla "viesti #606"? En kyllä löytäs tuolla ohjeella viestiä?
Nuo viestinumerot taitaakin näkyä pelkästään Tapatalkin puolella, ei selaimella katseltaessa... pahoittelut tästä. No hyvä että oikea kuitenkin löytyi.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
hsl kirjoitti:... Kiitos vielä kerran neuvoja tarjonneille, tilaan nyt tuon sähköistyssarjan ja palaan asiaan, kun olen sen saanut. Sitten selvitetään, miten ja minne kammet toimitan sekä muut asiat...
Laita yksityisviestiä minulle sitten, kun kammet saapuneet, niin sovitaan loput.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Kampipajaan ilmaantui italiaanokammet, pirkkob:n Campagnolo Athenat. Alkuperäisten reikien kaveriksi tuli holkitetut, koska ontot kammet kyseessä. Reiät 170/147 mm.
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5396
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Sattumalta osui eteen kammenlyhentäjät.
https://www.ergofit.at/index.php/hilfsm ... etail.html
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Sarjassa pikaiset kampioperaatiot lisäilin äsken oman Quest #536:n hyllyssä olleisiin alkuperäisiin kampiin uudet reiät 150 mm kohdalle. Nämä vaihdetaan päikseen Laalli12:n Quest #668:n kampiin (sama malli 170 mm) Räyskälässä tulevana viikonloppuna, SM-kisojen jälkeen.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Nojanalle kirjoitti: ↑29 Heinä 2021, 16:24Uusi shimano 32 ratas vaihdettu , tuon kuttaperkan sijalle. . Jotenkin tuntuu helpommin pyörivän tuo shimano . Vaikka siinä nyt on 2 hammasta enenmän kuin ajemmassa. Samalla laitoin kolmannen rattaan eteen . Pitäs välitykset riittää , isompaankin mäkeen .
Eressä nyt 26--32--36 , niillä kerkee aivan hyvin . En tykkää muutenkaan mistään voima rattaista. Pyörittäminen on ihan mukavaa, kun sen opettelee .
Takaa löytyy kuusi ratasta välillä 24-------------13. Siinä on nallen väiltys . Onhan siellä lisä helpotus yksi vaihde navan
sisällä .![]()
![]()
Vai pitäskö käyttää sana kertoja.
![]()
36 vaihdetta käytössä .
Katselin Nojanallen Stern MBB retki // Peräkärry ketjussa Nallen valitsemia välityksiä laskurilla ja havaitsin, ettei nuo mitenkään erityisen lyhyet ole. Lyhin vaihde 2,25 metriä/kierros. Pakoputkipyörässäni on pienin välitys 3,2 m on aivan liian suuri. Kaupunkipyörässäni 2,1 metriä, mikä on sopiva ilman kuormaa ajeluun. Pakoputkipyörässä välitys on niin suuri, etten oikein jaksa ajaa noilla välityksillä veivata muualla kuin Virossa ja Pohjanmaalla. Ihmettelin Nallen jalkavoimia, kun tuota välitystä käyttää peräkärryn kanssa Jyvässeudulla.
Sitten muistin, että Nallella on 170 mm kammet, mikä poljinvoimien mielessä vastaa Pakoputkipyöräni 115 kammilla välitystä 1,42 m ja asiointipyöräni 102 kammilla välitystä 1,35 metriä. Tuosta saankin hyvän referenssin pienimmän Pakoputkipyörään hankittavan keskiörattaan kooksi, joksi tulisi alle 20 hammasta. Tuollaista ei ole, liekö edes 21-piikkistä eturatasta. Sitäpaitsi tuo on aivan turhan pieni välitys kaksi metriä riittää pienimmäksi välitykseksi, kun kuormat ovat normaaleja matkatavaroita.
Tämä tarkoittaa siis sitä, että lyhyillä kammilla ei välityksen tarvitse olla lähelläkään kammen pituuden suhteessa pienennetty, eikä poljinnopeus siis tarvitse nousta samaan kuin normaalipituisilla 170 mm kammilla, mitä se tietenkin olisi, jos välitykseksi tarvittaisiin nuo alimmat pituudet. Polkeminen lyhyillä kammilla on siis monessa mielessä rauhallisempaa touhua kuin pitkillä. Vaikka kadenssi nouseekin, ei sen tarvitse nousta kammenpituuksien suhteessa, koska suorempi jalka kykenee suurempii voimiin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma