Ketjuputken pää tulisi haarukan dropparien ympärille, erityisesti etupuolelle vastaanottamaan ketjuvoimia. Haarukan dropparien sivuille ketjuputkissa kiinni oleva latta, jossa on reikä pikalinkulle.
Nyt pikalinkkuun ei tulisi sen kummempaa rasitusta kuin normaalistikaan. Vendettan versioon verrattuna tähän voi jäädä pientä klappia, mutta ketjuvoimat ja jalkojen paino rasittaa rakennetta samaan suuntaan, joten hölskymistä ei ehkä tapahdu.
Ohjauskulma taitaa lähennellä jo 75 astetta, ja haarukka vaihtuu akseli-laakerikartio-mitaltaan vähän lyhyempään, joka entisestään jyrkentää kulmaa. Mitähän tekee ohjattavuudelle?
77° Näkyy nyt kuvassa olevan. Miksi sitä haarukkaa pitää lyhentää. Minusta se näyttää nyt tuossa antavan renkaalle juuri saman käyntivälyksen kuin runkokin.
Onhan tuo aika pysty, mutta ei se MBB-pyörässä mitään erityistä tee. Tavallisessa käsiohjattavassa pysty ohjausakseli tekee ohjauksesta nopean, mutta myös rauhattoman. Kun MBB-pyörässä mukana kääntyy pitkä puomi ja jalat, ei se varmasti tee liian rauhattomia liikkeitä.
Minun Pakoputkipyörässäni on juuri tuollainen lähes 80 asteen ohjauskulma, vaikka ohjaustangon mukana siinä kääntyykin vain etupyörä ja hoikka haarukka. Onhan se toki hieman rauhaton ajettava, mutta hyvin olen sillä pärjännyt jo 12 vuotta.
vendetta_2.jpg (109.66 KiB) Katsottu 2125 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ehkä yrittäsin saada keskiötä lähemmäs rengasta ja siis alemmas.
Joo kampikeskiö on korkealla ja kaukana edessä, koska ketjuhaarukka on vielä hirmu pitkä. Ei taida olla vielä tuon osalta kuin vasta kyhällään.
Muistaakseni Polkumies ei ole yli kaksimetrinen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Puomin säätö on kuvassa aika pitkällä. Lyhyempänä poljinkeskiö tietysti nousee. Nyt väli keskiöltä akseliin on n. 57cm. Meni vähän suunniteltua pidemmäksi. Vendettan vaihtoehdot olivat normaali n. 50cm ja pitkä n. 58cm.
Mikäs sitten on aerodynamiikan kannalta optimi keskiön korkeus? Tai siis korkeus suhteessa penkkiin. Nyt keskiö tulee n. 20cm penkkiä ylemmäs. Ero tietysti kasvaa, kun puomin säätöä lyhentää, kuten minulle pitäisikin. Mittasin jalan sisämitaksi 90cm.
Käsittääkseni aerodynamiikka on parempi, kun jalat jäävät samaan etuprofiiliin kuin muu ruumis. Ja jos polkimet tuo liian lähelle rengasta, tuo suora puomi keskiöltä ohjaustangolle ei enää toimi.
Käsittääkseni aerodynamiikka on parempi, kun jalat jäävät samaan etuprofiiliin kuin muu ruumis. Ja jos polkimet tuo liian lähelle rengasta, tuo suora puomi keskiöltä ohjaustangolle ei enää toimi.
Taas jos viet alemmaksi , niin vakaampi ajaa. Sekä käännellä tiukissa mutkissa, joita kaupunkissamme ainaskin riittää .
Omassa viimeisessä olen tykästynyt tähän ajoasentoon , vaikka mikään huippu makaava ei ole.
Omassa viimeisessä olen tykästynyt tähän ajoasentoon , vaikka mikään huippu makaava ei ole.
Paljonko on penkin ja keskiön korkeusero?
Keskiön korkeus maasta 650--------680mm.
Istuin korkeus maasta 580mm .
Ohjausnivel noin 80mm , jalkovälistä . Tämä helpottaa huomattavasti ohjaamista tiukissa paikoissa.
Tämä on tietysti oma mielipiteeni.
Nyt keskiö tulee n. 20cm penkkiä ylemmäs. Ero tietysti kasvaa, kun puomin säätöä lyhentää, kuten minulle pitäisikin.
Miksi keskiö noin korkealle? MBB:ssä kun ei ole sitä ongelmaa kuin muissa pyörissä, että kantapäät ottaisivat kurvaillessa eturenkaaseen kiinni.
Vendettaa tässä kopioidaan eli ollaan nopeuden perässä. Silloin voi ja pitää työntää tuollaiset mukavuusasiat kuin keskiön korkeus sivuun ja mennä nopeuden ehdoilla. Eikä 20 senttiä ole edes iso korkeusero nojakissa, vaikka suurin osa(leppoisasti ajavat) tykkääkin pienemmästä erosta
Onko joku muuten käyttänyt pakoputkirungon sisätilaa hyväksi esim. pumpun ja paikkausvälineiden säilytykseen? Kulkisivat sitten aina mukana, mutta piilossa, eikä tarvitsisi pelätä niiden lähtevän jonkun pikkurahan tarpeessa olevan mukaan.
Pitäisi tuo putki tukkia jollain, ettei tavara tipu liian syvälle ja vaikka jumitu sinne pysyvästi. Pultti putken läpi olisi helppo ja estää ison tavaran tippumisen.
Onko joku muuten käyttänyt pakoputkirungon sisätilaa hyväksi esim. pumpun ja paikkausvälineiden säilytykseen? Kulkisivat sitten aina mukana, mutta piilossa, eikä tarvitsisi pelätä niiden lähtevän jonkun pikkurahan tarpeessa olevan mukaan.
Pitäisi tuo putki tukkia jollain, ettei tavara tipu liian syvälle ja vaikka jumitu sinne pysyvästi. Pultti putken läpi olisi helppo ja estää ison tavaran tippumisen.
PW on käyttänyt tätä tandemissaan työkalujen säilyttämiseen ja minulla on Pakoputkipyörän poikkiputkessa aina jotain kamaa. Viimeeksi siellä oli penkin sadesuoja ja käsipyyhe remontin viimeistelyyn. JOskus siellä on ollut pumppu joskus turvaviiri.
Oikeastaan aika hyvä idea olisi tehdä jostain päistään avoimeksi jäävästä putkiosasta hieman liian isohalkaisijainen. Halkaisijan paksuntaminen ei lisää painoa juuri lainkaan jos seinämä on ohutta, jäykkyys kasvaa ja lujuus, ja sisälle jää mainio tila vakiotarvikkeille.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma