En tiedä, paljonko olet jo saanut selville kinnerien pyöränripustusten tekniikasta, mutta voihan niitä kerätä tähän avuksi ja viihdykkeeksi muillekin. OIkeastaan tämä oli hyvä kysymys, sillä se sai minut muistamaan Parin viikon takaisen Lowriden pienen säätötyön Hillgon puoltavan ohjauksen korjaamiseksi. Teenpä siitä erillisen raportin ja linkkaan tähän. ...tulee vähän myöhemmin tähän.
Kinnereissä on lähes poikkeuksetta edessä ns. McPherson-tyyppiset joustintuet ja niiden sisälle piilotetetut jouset. Nykyisin on jo joissain jousen sisälle asennetut nestevaimentimet, mutta hyvin yleisesti vielä elastomeerijouset ja niiden kitkaan joustintukiputen sisällä perustuva vaimennus.
Joustintuet on yläpäästään tuettu koriin integroidun poikkipalkin päiden ja etulokasuojien liitoskohtaan (lokasuojan ylin piste) porattuun reikään.
Alapäät on tuettu pitkittäisellä nivelvarrella lokasuojan etummaiseen reunaan ja poikittaistukivarsi kinnerin pohjaan lähes keskilinjalle edellä mainitun integroidun poikkipalkin alle. Myös raidetanko on tuossa samassa kotelossa.

download/file.php?id=20098&t=1
Etuohjauksen alempi nivelpiste on siis virtuaalinen ja sijaitsee poikittaisten- ja pitkittäisten nivelvarsien päiden leikkauspisteissä ja tuosta syystä hieman muuttaa sijaintiaan etupyörien kääntökulman muuttuessa.
Tällaisella virtuaalisella nivelpisteellä saadaan ohjausnivel siirrettyä etupyörien pinnatason sisäpuolelle ja mahdollistettu negatiivinen olkapoikkeama, joka helpottaa jarrutuksessa pyörän pysymistä ajolinjalla, vaikka jarrut vähän puoltaisivat, tai alusta toisen alta luistaisi.
Takripustus on toispuoleinen heilurivaarsi, joka on kiinnitetty kinnerin takalokasuojan etureunaan ja toinen nivelpiste korin kylkeen samalle korkeudelle oikealle puolen kinneriä. Heilurivarren takapäässä on ulokeakseli, johon takakiekko on ripustettu. Heiluri on tuettu takapäästään teleskooppielementillä kuskin penkin taakse kulkuaukon takareunan kohdalle laminoituun putkeen.
Tässä kolme kuvaa vanhasta, alumiinisella heilurivarrella varustetun mallista.



Tähän sitten kuvat ao. kohdista kuhunkin väliin...